oljetrykk

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Den bryteren det snakke som nå. Er det den som føler et eventuelt for lavt oljetrykk?
Det skal også være en ventil på filter-branketten som sender oljen utenom filteret om filteret skulle bli tett. Hvis denne ventilen oppner så skal det lyse i oljetrykkslampa da også som et varsel om at filteret er tett.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er den ventilen som tenner oljelampa ja. Kan ikke komme på at jeg har sett noen elektrisk tilkobling på olefilteret eller i nærheten av det så den siste påstanden din betviler jeg en smule. :wink:
Se side 63 i verkstedmanualen så ser du hvordan det virker. Lampa skal for øverig tenne ved et trykk på 0,8 bar.
Mvh
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Oljetrykksbryter

Post by Tjensen »

Denne er dårlig på CX'en og DS'en. Det er en rimelig (?) standarddel som brukes på mange biler. Hvorfor den går så ofte i stykker på denne motoren vet jeg ikke, men den gjør i alle fall det.

Selve oljesystemet på bilene våre er ellers godt og varer lenge. Når lampa lyser er trykket så lavt at det er virkelig farlig. Blinkende lampe på tomgang etter en varm tur er ikek et godt tegn. For oss turbomennesker med oljetrykksmåler på egen giver kan vi følge trykket kontinuerlig og se at oljekvalitet og motortemperatur spiller en rolle og at motoren ser ut til å vare svært lenge om ikke det oppstår noen uhell

CX Turbo 1 1985
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Oljetrykksbryter

Post by citro1cx »

Tjensen wrote:oljetrykksmåler på egen giver kan vi følge trykket kontinuerlig og se at oljekvalitet og motortemperatur spiller en rolle og at motoren ser ut til å vare svært lenge om ikke det oppstår noen uhell

i stede for oljetrykkmåler må vi andre (ikke turbo) nøye oss med å sjekke oljenivå i 20 sek ved oppstart. Har fundert på om det går an å bytte denne med en oljetrykkmåler.

Jeg har i allefall byttet oljetrykkbryteren og lekasjen har forsvunnet, bilen er friskmeldt med nytt filter,ny olje, nye plugger, nyrenset luftfilter og oltrykk bryter. :lol:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

8) :D "On the road again, on the road again" :D
Mvh
Post Reply