Fett under toppdekslet?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Fett under toppdekslet?

Post by pål »

Det ligger en fett-lignende masse under påfylningslokket og oppunder resten av dekslet og forresten, også oppi "tuten" til ventilasjons-slangen som går ned til turboen.Jeg kjenner ikke historien til denne motoren, men har jo lest her bl.a. at T2'en har en "svak" topp, så jeg blir jo litt bekymret. Denne "massen" ser virkelig ut som møkkete fett, ikke typisk hvitt skum som gjerne danner seg ved kjølevæske i olja.(hmmmm) :? Noe som har opplevd det samme :?:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei Pål.
Det første jeg gjorde da jeg kjøpte min TRD Turbo 2 var og kjøre igjennom den med innvendig motorrens! Det funket fantastisk. Det er et QMI produkt. Det må gjøres umiddelbart før oljeskift. Prøv dette først og så se om fettet kommer tilbake. Vet du hvor langt motoren (les toppakkningen) er gått? Ser ut til at de har samme problemet som på Peugeot. Det er metallforsterkningen i "sylinderhullet" som sprekker og da får du trykket ut i vannkanal. Har du ikke overtrykk på systemet er det store sjangser for at topp/pakning er i orden. Skjønt sikker kan man jo ikke være. Prøv en renselsesprosess først og se hva som skjer.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det er metallforsterkningen i "sylinderhullet" som sprekker og da får du trykket ut i vannkanal.
Har dette noe med olja å gjøre da?

Nå har jeg faktisk fått to henvendelser om et produkt fra "QMI". Hva er egentlig dette? Om det virker er jo selvsagt bra , men jeg får jo ikke vite hva som er galt med motoren :?:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har dette noe med olja å gjøre da?
Kan du presse trykk ut i vannkanal kan vel også vann komme inn. Da kommer det i olja. Ikke store mengder, men litt.
Det jeg tenkte med fettet var at det var en kombinasjon av møkkete olje og vann i olja. Vannet kan være kondens. Du har ikke hatt denne bilen så lenge? Kan det hende du bruker en olje med bedre renseegenskaper enn den som er brukt tidligere? Da får du mye møkk i olja. Derfor rengjøring for å se hva som skjer etterpå. QMI produktet heter vel "Innvendig motorrens". Kan godt sende en mail med adressa til importøren.
Håper du finner ut av problemet.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Faktisk ser det ut som at "Thorsov bilrekvisita" her på lillehammer fører disse produktene, får ta en tur dit etter påske. :P
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

En får denne blandingen på toppen spesielt når en ikke bytter olje på lengere tid. På eldre biler er det mange som tenker at den skal bare gå et år til så jeg bytter ikke olje. Så går det en tid så overtar en annen eier.

Det er da masse avleiringer og tilbeking i hele smøresystemet og en del av det kommer opp under toppdekselet og renner ikke ned igjen.

Dersom det er veldig mye, og du kjører en innvendig motorvask med f.eks Qmi kan det være lurt å ta ned bunnpanna og sjekke oljesil og gjøre rent her.

Dersom du lar den gamle olja du har tappet av etter vasken stå for avkjøling hender det denne blandingen hardner til som en asfaltlignende masse.

Derfor er det veldig viktig å tappe oljen av mens den ennå er varm. Ver forsiktig oljen er veldig varm.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply