Ulyd...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Ulyd...

Post by 1987CX25GTI »

Jeg hører en mekanisk skranglelyd som går en rytmisk takt fra motorrommet. Jeg mener å ha lokalisert den til vannpumpen. Høres ut som om at noe er løst inne i den...

Har noen erfaring med å bytte "dingsen"? Er jo ganske opp i dagen, men det kan jo være noen feller? Eller?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Høres denne lyden ut som et slags hult "klunk" eller no? Jeg har også en slik lyd (TRD 1) men den blir sååsi borte når jeg trår inn clutchen :!: :?: :?: :?
har masse Citroèn:-)
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

pål wrote:Høres denne lyden ut som et slags hult "klunk" eller no? Jeg har også en slik lyd (TRD 1) men den blir sååsi borte når jeg trår inn clutchen :!: :?: :?: :?
Ingen forskjell når clutch tråes inn. Er en jevn "klikkende/klakkende" lyd - tikker i en jevn rytme... :(
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

klikking og klakking fra motoren kan bety mange forskjellige defekter. vannpumpe er nevnt, men den vil jo i verste fall gi fra seg et hviiiiin...Min erfaring (fra andre biler) er at slike lyder kommer fra registret. diesel og duvrin motorer har reimdrift og er enkle å sjekke. lyden kan komme fra spennrullen i reistret og forårsakes av at denne er slitt. slitt spennrulle høres også på motoren når den går på tomgang. Har du skrangling i cluchen kan det jo være en ide å sjekke om vaier er slakk? Et langt mer alvorlig problem er lyder ventilene. De er forholdsvis enkle å justere med føleblad, skrjern og fastnøkkel, men er kamaksling/vippearmer slitt må disse byttes. Slitt oljepumpe kan også gi stygge lyder, men har ikke hørt at dette er et problem for cx. Det kan jo også være en ide å sjekke om beskyttelsesdekslet på viftereima sitter som den skal, er denne løs kan den gi fra seg mye lyd. en annen klassiker på cx er dårlig øvre motorfeste, men da vil du kjenne vibrasjoner i karroseriet. Ta en titt på hjemmesiden til Frencie, der finner du en nøye repr. manual for cx.

http://www.algonet.se/~frenchie/cx/sm.html
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg mener å ha lokalisert den til vannpumpen. Høres ut som om at noe er løst inne i den...
Løst inni vannpumpen? Det må i så fall helst være lageret. Er det så har du snart en stor vannlekasje. Du har jo også andre lager som kan skrangle. Prøv eliminasjonsmetoden med å ta av en etter en av reimene. Du kan jo begynne med å ta av reima til vannpumpa og høre om lyden forsvinner.
Mvh
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

[/quote]
Løst inni vannpumpen? Det må i så fall helst være lageret. Er det så har du snart en stor vannlekasje. Du har jo også andre lager som kan skrangle. Prøv eliminasjonsmetoden med å ta av en etter en av reimene. Du kan jo begynne med å ta av reima til vannpumpa og høre om lyden forsvinner.
Mvh[/quote]

Lyd er lokalisert - vannpumpe er på vei til å ta kvelden.... ny er bestilt. Inntil den er på plass må Dronningen pent hvile i garasjen! :(
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

må Dronningen pent hvile i garasjen!
Ja, uten mat og DRIKKE duger helten ikke. :D :D
Mvh
Post Reply