Tomgang

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Tomgang

Post by tdbugge »

I går kveld lot eg bilen stå å gå på tomgang lenge da eg merket at den begynte å øke opp til ca:11-1200 omdreininga og gjekk ned igjen etter hvert til 900 ca....hva er det som er galt??
Tommy D.Bugge
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det var vel den automatiske tomgangsjusteringen som spilte deg et puss.
Den øker turtallet på kald motor, men har skjedd av og til på lunka motor også.

Jeg har aldri gjort noe med det.

Men det er en temeraturføler i toppen, litt stor til føler å være, fra den går en vire opp til dieselpumpa.

Når motoren er kald strammer viren opp til litt mer gass.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tomgang

Post by jonsto »

tdbugge wrote:I går kveld lot eg bilen stå å gå på tomgang lenge da eg merket at den begynte å øke opp til ca:11-1200 omdreininga og gjekk ned igjen etter hvert til 900 ca....hva er det som er galt??
Kanskje den var lei av å stå der? Nei, seriøst, tror egentlig ikke det er noe farlig. Kanskje fikk den litt luft i dieselen? Magrere blanding og da går turtallet opp. Lenge siden du skiftet filter?
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Tomgang

Post by Citroencx »

jonsto wrote: Magrere blanding og da går turtallet opp.
Jeg lærer stadig noe nytt.
Men forstår?

Nix.
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Dieselfilteret ble skiftet på torsdag...... :)
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Akkurat. Skjedde det med tomgangen før eller etter filterskiftet?
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tomgang

Post by jonsto »

Citroencx wrote:
jonsto wrote: Magrere blanding og da går turtallet opp.
Jeg lærer stadig noe nytt.
Men forstår?

Nix.
Har du noen gang prøvd å stenge bensintilførselen på en påhengsmotor eller en moped for så å la de gå til de stopper av seg selv? Har du lagt merke til at de øker turtallet like før de stopper? Samme årsak. :wink: :D
Mvh
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Jeg har tilsvarende symptomer på "Karl Bjarne", bare mer ekstremt. Ruser seg av og til opp i 2-3000 rpm, i en litt uryddig gange, for så å falle ned igjen til litt under 1000. Men det skjer bare når nesa peker nedover. Han gjør samtidig et klønete forsøk på å skjule det hele, ved å tåkelegge området i en sky av uforbrent olje eller diesel. :? :roll:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Det skjedde etter Dieselfilteret var byttet Jon....du har ikke liggende et ekstra belte til førersetet??Den eg har virker ikke...har kilt seg...
Tommy D.Bugge
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

[quote][quote="StaaleB"]Jeg har tilsvarende symptomer på "Karl Bjarne", bare mer ekstremt. Ruser seg av og til opp i 2-3000 rpm, i en litt uryddig gange, for så å falle ned igjen til litt under 1000. Men det skjer bare når nesa peker nedover. Han gjør samtidig et klønete forsøk på å skjule det hele, ved å tåkelegge området i en sky av uforbrent olje eller diesel. :?


"Karl Bjarne" hadde muligens hatt godt av en dyseoverhaling :?:
Det blir omtrent som når du er forkjølet, da renner det av nesen i stedet for en renere luft vannblanding som vi avgir når vi er friske.
Et annet symptom kan være at når du slipper den utfor en lang bakke, vil den hoste og harke når den får gasspådrag for så og gå greit videre :)
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

tdbugge wrote:Det skjedde etter Dieselfilteret var byttet Jon....du har ikke liggende et ekstra belte til førersetet??Den eg har virker ikke...har kilt seg...
har du sjekket om alle drivstoffslanger på plass, ev om de er sprukket og suger falsk luft? Hvis du skifta diselfiltret har du muligens rørt på slangene, og er de gamle sprekker de lett opp. Hadde en slik feil på min tidligere TRDt2 og oppdaga ikke feilen før slangen sprakk og dieselen piplet ut.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

turbo 1 wrote:
Det blir omtrent som når du er forkjølet, da renner det av nesen i stedet for en renere luft vannblanding som vi avgir når vi er friske.
Et annet symptom kan være at når du slipper den utfor en lang bakke, vil den hoste og harke når den får gasspådrag for så og gå greit videre :)
Sikkert riktig at dysene er modne for revisjon. Men hvorfor skjer dette bare når snuta peker nedover på min bil? Det er ikke merkbart ved kjøring, bare når bilen står i ro. Står den og går på tomgang skjer det periodisk. Står den avslått skjer neste oppstart med røykshow og rusing. :?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

tdbugge wrote:Det skjedde etter Dieselfilteret var byttet Jon....du har ikke liggende et ekstra belte til førersetet??Den eg har virker ikke...har kilt seg...
Beltet er samme på begge sider. Kan være greit å vite ettersom det er lettere å finne pent brukt fra den andre siden. Kan være at du kan få det i gang igjen hvis du tar det ut og rister litt på det.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Dette problemet har jeg også på to av mine.. virker som det blir mere når det er mye diesel på tanken og bilen står med nesa nedover..

Den ene startet med dette for et år siden og det toppet seg når den hadde stått men bakenden opp jekket ca 14dager..
Da var alle sylynderene fulle av diesel så jeg måtte skru ut dysene for å tørne motoren..
når jeg endelig fikk startet den gikk den til den begynte å bli varm og da fikk jeg så kalt motor brann...
Når jeg da fikk stoppet motoren tappet jeg av 15liter med olje og diesel av motoren..

Nå har også den andre bilen begynt å ruse seg når den står på tongang og da blir jeg litt skeptisk..
Siden jeg bruker bilen til dagelig og kjører ca 15-20mil om dagen

Dysene er genske nyoverhalte og har vært prøvd byttet uten hell..

Den eneste feilen jeg så langt har funnet er en spruket membran i diesel pumpa..

Noen som kan hjelpe....

Mvh Lars Engen
Post Reply