Clutch

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
gjest

Clutch

Post by gjest »

Må mann ha ut motoren får å skifte clutch på en cx

Per- E Holien

pholien@online.no
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Anbefaler å ta ut motoren. Men om du vil finne ut navnet på en hel masse ukjente profeter kan du prøve uten. Det skal vistnok gå. :D :D
mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei,
Tror min clutch er utslitt, symptomer:

Jeg må stramme hele tiden, siste to ukene har jeg strammet inn ca 2 cm.
I dag hadde jeg såvidt funksjon etter 25km etter å ha strammet ved start.
Men, den slurer ikke! Problemet er å fri ut og inn gir..

Hvor langt er vanlig kjørelengde på en CX clutch? Hvor lenge varer wiren?
(Skiftet wire for ca 57000 km siden, da den røk i to. Da var symptomene lignende mener jeg, stadig stramming) men nå SER wiren fin ut, men jeg vet jo ikke hvordan den er akkurat INNENFOR strømpen.

Bilen har gått langt, vel 300000, men forrige eier opplyste at den ikke hadde gått mye siden den skiftet clutch.

Noen forslag? Må jeg belage meg på denne store operasjonen?

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Clutchkabelen din er gåen, du strekker den hver gang du kobler ut, antagelig er wire´n i ferd med å si takk for seg ellers så har du (endelig) tatt "huset", det er av noe slags plast som ikke tåler å bli brukt, som jeg kaller plastklumpen som sitter der kabelen går igjennom torpedoveggen (nei, dette er ikke et kvalitetsprodukt..).

Ta av metalldekselet der den går inn i torpedoveggen og se om den sitter skikkelig der. Uansett må du skifte kabel, men "huset" ryker før eller siden likevel om du ikke forsterker med epoksi e.l.

Clutchen din er sikkert ok, hvis den ikke slurer.

Tron
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Oi,
det var gode nyheter, jeg tør nesten ikke håpe. Har til og med en ny kabel på lur..
Du mener gummien/plasten i metallbraketten mot torpedoveggen, det er den som går etter en tid?

Jeg sjekker og rapporterer her i tilfelle noen andre er i samme situasjon.
Slipper jeg å skifte clutch er det jo jubel. :shock:

Takk for svar!

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

:(
desverre, skiftet clutch kabel og tok en liten prøvetur, først fint, men så blir det dårligere virkning. Strammer litt til, og prøver med å trå en del ganger på pedalen. Så blir pedalen helt slapp, ingen clutch virkning overhodet. (wire er ikke hoppet av) Har strammet inn til mer enn drøyt halve den gjengete tuppen.

Er det slik det er når clutch er utslitt?

Hva annet kan være galt, utløsemekanismen? Da må vel hele motor/gearkasse ut av bilen likevel?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply