Qmi - Det virker, tror jeg!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by pål »

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men: Jeg har akkurat byttet motor, hadde på ny olje, kjørte etpar dager, tappet av (allerede svart) , på med ny olje, filter og Qmi motorbehandling. Det første jeg merket er mykere/stillere gange, noe som tydelig høres ved lett driv (ikke gass/motorbrems), dessuten har jeg nå oljetrykk nesten umiddelbart ved oppstart, ikke 4-5 sekunder etter.
Jeg er spent på åssen dette funker videre(oljetrykk ved helt kald motor).
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Er det en bensin eller diesel du merker stillere gange på? :-)


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg kjører KUN diesel. :D
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Husk å sett på QMI merket (f.eks. på en av siderutene bak) da Pål!
Velkommen (håper jeg) i "de frelstes klubb". :wink: :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by dagmatti »

Hei,

det skulle ta noen år før jeg testet denne motorbehandlingen fra Qmi, men nå har jeg gjort det, på xmen, men tipper jeg skal ta en runde på motor og gir på cxen også, og kanskje på girkassa på xmen.

Xmen har hatt en del lyder fra ventilene hele tiden mens jeg har hatt den, det har kommet og gått litt når den har gått på tomgang. For en uke siden tok jeg en 10 minutter "flush" når jeg byttet olje (lot den gå 10 minutter med ren olje, før jeg byttet igjen, det som kom ut var helt svart), og deretter qmi. For en forvandling! En ting er at ventilløfterene ble stille, men startmotoren ble voldsomt mye mere hissig i kulde. Dessuten er det veldig merkbart mindre brems i motoren når man slipper gassen i gir, og mye "enklere" å slippe clutchen etter girbytte da motoren endrer turtall superkjapt. Må si jeg er mildt sagt overrasket over hvor mye mindre friksjon det er nå. :D



-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by citro1cx »

hvor får man så kjøpt denne vidundermedisinen?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by dagmatti »

Hei,

jeg kjøpte det på torshov bil. http://www.torshovbil.no/sider/

Lurer på om den qmi-behandlingen de har for hydraulikksystemer kan brukes med lhm??


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by jonsto »

dagmatti wrote: Lurer på om den qmi-behandlingen de har for hydraulikksystemer kan brukes med lhm??


-m
Det undersøkte jeg en gang, men husker ikke. LHM er jo mer lik vanelig olje enn andre hydraulikvesker. (Har man ikke LHM for hånden er det 30 motorolje som anbefales, og IKKE bremseveske eller andre hydraulikoljer). Skulle vel egentlig ikke forbause meg om en kan bruke motorbehandling på LHM systemet også. Vil sikkert ha en god effekt på hydraulikpumpa og hovedregulatoren i det minste.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by Citrusen »

For noen år siden kjøpte jeg katta i sekken, en CX 22 TRS med rådebank og oljelapa lyste når den kom opp i tempratur.

Dette blei bare værre og værre, og ville for morroskyld prøve med QMI som jeg har gode erfaringer med tidligere.

Kjørte etter behandlingen med bilen i 2år :-)

Om en kjørte hardt i lange oppoverbakker klemte den seg, men startet og gikk det samme etter få minutters pause hehe.

Automat på en Extentended cab, med 6.5 diesel blei behandlet, og eieren ringte før han kom hjem og ropte i tlf at han hadde fått ny automatkasse ;-)

Manuell gir: Da jeg kjøpte min Tissier i France. fikk jeg se regning fra verkstedet eieren hadde betalt. Byttet olje på motor, gir og hydraulikk, byttet kjølevæske.. så jeg gadd ikke peile olja på girkassa :-( Etter ca 80 mils kjøring datt den ut av gir, ved stopp på Autobahn så hadde jo ikke bensinstasjonene gir olje men bare motoroljer, Jeg fylte da ei flaske girbehandling og motorolje. Etterpå holdt den seg i gir + at toppfarten økte med 10-15km/t

Motorsykkel: Min Honda VF1100C 1983 model er belastet med at den ødlegger kamakselene (4stk). De har for dårlig kapasitet i oljepumpa, underdimmensjonerte oljerør som går opp til toppen. Min sykkel hadde gått 33000km når jeg kjøpte den. Jeg hadde den på verksted for å justere ventiler og da viste de meg at det var "pittings" på kammene. Det er brennmerker på grunn av for dårlig oljefilm. Ser ut som noen har prøvd å tenne sveisepinnen...

På verkstedet sa de at jeg sparer ventil løfterene om jeg pytter NÅ. Jeg hadde ikke råd, så jeg behandlet sykkelen med innvendig motorvask(alltid med motorbehandling) og så motorbehandling. Sykkelen blei mye mere sprut i og clutchen som går i oljebad måtte byttes da den ikke holdt den ekstra effekten.

En bekjendt lånte sykkelen og bommgira med resultat av deffekt 2gir og skiftegaffel, dette blei bytta på verksted. Etter 1sessong starta ramlelyder og jeg trodde at kammene mine var ødelagde, tok straks opp toppdekslene og kunne konstatere at kammene var bedre enn tidligere. Det var nå et glatt PTFE stoff som var over de gammle sårene pga for dårlig olje film :-)

Måtte ta ut motoren for å splitte den og nå var det heldigvis ikke penger til verksted så jeg og bror tok denne jobben selv. Når jeg tok av bunnpanna var det masse silikon i oljesilen, verkstedet som bytta 2gir og skiftegaffelen hadde klart å legge silikon der det ikke skulle også. Lange tråer med guffe lå i silen og jeg måtte bruke blåsespissen for å få dette ut. Hadde jo på den tida ikke kamera på telefonen og jeg angrer at jeg ikke henta kamera og fikk bilder av dette.

Bråket kom av lageret til kardangdrifta ikke var dratt til med moment og måtte byttes. Jeg synes det var merkelig at den motoren ikke hadde tatt kvelden med de svakheter den har + tett oljesil. Klart QMI virker. Den er behandlet to ganger(en behandling 80000km) da den nå har gått ca 140 000km og ennå med de samme kammene som skulle vert bytta på 33000km.

Stømmageregat og kompressor. Vi hadde et for lite strømmageregat som akkurat ikke klarte å starte snekkerkompressoren, etter behandling av begge gikk dette å bruke..

Varmskjæring av Deutz. Har et strømmageregat på 92KWA som viftereimene røyk og nødstopp ikke virka(føler på strammehjulet til reimene) Den blei "litt" varm og stå fast. Skrudde ut dysene og tømte småmotorbehandling ned i dysene. Stod med dette i noen dager, så fikk vi løs motoren, satt i dysene, byttet olje og filter og startet opp. :-)

2Takt: Hadde ei gammel motorsag som nesten ikke orka å dra sagkjedet rundt. En eldre kar fra Litauen måtte bruke den saga ei stund og var ikke så fornøyd. Jeg behandla saga uten at noen visste det. Neste dag kom og fatter spurte meg om det var jeg som hadde fiksa saga, da Litaueren hadde kommet blid som ei sol og tommelen opp, samtidig som han peka på saga.(De norske orda han kunne var "brød")

Dette er produkter jeg pleier å ha i hyllene her:-)
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by dagmatti »

Hei,

jeg vurderer å behandle girkassa på den gamle cxen min, har lest litt rundt og tviler ikke på at det blir mindre friksjon og enklere å gire. Men sak jeg har lurt litt på er dette med synkroringene i girkassene. Hva er det som gjør at disse ikke blir superglatte mens tannhjulene blir det? :)


-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by n10516 »

Hvis syncromesh blir like glatt som det påstås at tannhjulene blir, vil gearshift bli en morsom opplevelse.... Jeg ville ikke tatt den risken....

Ellers er det fristende å prøve produktet på motor etter å ha lest erfaringene her. Jeg må si at opp til nå har jeg vært mer enn skeptisk til dette, for meg har det fortonet seg som nok et humbug produkt....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by Citrusen »

Dette stoffet blei brukt i racing, deler blei sprøyta på men måtte da inn i herdeovn etterpå og var en omfattende og dyr prosess.n

Nå brukes oljen som distribusjonskanal, og PTFE stoffet blir bare sittende fast som en tynn hinne på en micron der det er varmgang, friksjon metall mot metall. Det er jo derfor en kan bruke dette der det er f.eks. bremser i oljebad, diffrensial brems, og våtclutch. Da blir jo ikke stoffet hengene fast på fiberlamellene eller på lamellens motpart.

En av fordelene med QMI i forhold til andre PTFE produkter er jo at de har patent på negativ ladning i molekylene slik at stoffet ikke klumper seg. Andre må riste flaskene voldsomt i 5-10 minutt og det er kjempetungt om en skal gjøre det etter boka..
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by mads »

Var det ikke dette mirakelet Pål Estil hadde på automaten i XMv6'en han hadde? Spyla hos RATS i Rakkestas og greier. Helge Seljeset tok over etter ras på kassa, jeg vet ikke om noen fant mer ut av hva som gikk galt.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by Sturla »

Jeg har brukt QMI og mener det er veldig godt for motorene. Både på CX og DS. Begge DS'ene jeg har hatt har gått fra stillestand i mange år til hard bruk og motorveiskjøring. Motorene løper lett og oljen holder seg lys og fin. Min DS23 har kjørt 11000 km siste halvår, og har brukt ca 1l olje (utenom oljeskift). Den fikk innvendig motorvask før behandlingen med qmi, det var rene asfalten som kom ut, jeg gjorde det to ganger for å få skylle ut guggen. Etter det har oljen vært slik den skal. Eh, så man krysser fingrene...
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Qmi - Det virker, tror jeg!

Post by Citrusen »

En må jo huske at mange putter på forskjellige ting når egentlig løpet er kjørt. Dette kan lege noen sår men det kan jo ikke lage ny motor eller girkasse av noe som ikke er mere..

Er nok best å bruke det som forebyggende slik som vi pusser tennene våre :-)
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply