Samma förgasare?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Razor
Posts: 62
Joined: Wed 04 Jan, 2006 18:41
Location: Falkenberg, Sverige

Samma förgasare?

Post by Razor »

Douvrinmotorn satt ju i Peugeot 505 och Volvo 360, men hade dom också samma förgasare???
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

505 bærer navnet 505 GTi, og har bosh l-jetronic innsprøytning. Var 2.0 liter med 120hk i noen år, og ble 2.2 liter med 130hk deretter. Det er en 2.0 liter uten injection også, men den har ikke samme motor. 505 med turbo har heller ikke denne motoren, men det finnes en renault (25?) som har 2.2 literen med turbo. 275Nm, massevis av hk. Finnes også en med 12 ventiler.

Volvoen vet jeg ikke sikkert, men har vel også injection på noen av modellene ihvertfall. Mener å huske at CX er den eneste bilen som har forgasser på denne motoren. Men sitter det ikke B20, B19, eller B200 eller noe slikt i disse? Er det samme motoren oxo??



-m
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Mener å huske at Talbot Tagora hadde 2,2 literen fra Peugot med forgasser. Om dette er Douvrinmotorn er jeg ikke sikker på, og dette er jo en skjelden bil.

Hvis 505 GTi'en har Douvrinmotorn med Injection, bør det jo være mulig å bygge om en 22TRS til 22 GTi med Injection fra 505?
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Thomazo wrote:Mener å huske at Talbot Tagora hadde 2,2 literen fra Peugot med forgasser. Om dette er Douvrinmotorn er jeg ikke sikker på, og dette er jo en skjelden bil.

Hvis 505 GTi'en har Douvrinmotorn med Injection, bør det jo være mulig å bygge om en 22TRS til 22 GTi med Injection fra 505?
Spør Dagmatti! :D
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

dagmatti wrote:Hei,


Volvoen vet jeg ikke sikkert, men har vel også injection på noen av modellene ihvertfall. Mener å huske at CX er den eneste bilen som har forgasser på denne motoren. Men sitter det ikke B20, B19, eller B200 eller noe slikt i disse? Er det samme motoren oxo??



-m
B20 satt i Amazon/140 og er en god gammel volvokonstruksjon med støtstenger. B19/21/23/200/230 er også gode volvokonstruksjoner (om enn ikke like gammel) med støpejernsblokk alutopp og overliggende kam.

B14/B17 som satt i 340 og 400-serien er franske motorer. Omtalt som "renault-motor" blant volvoister. Sikker opprinnelse vet jeg ikke, bare at samme motor satt i Renault 19. det er en motor med overliggende kam men uten crossflow.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ja jeg tror det ligger en eller flere tråder her inne med en del informasjon om å sette injection fra 505 til cx 20/22. Jeg har laget alt som trengs, og satt det på bilen, for så å finne ut at bensinpumpa jeg hadde kjøpt (brukt av klubben) ikke virket. :cry: Midt i ferien... bare å skru alt av igjen og konvertere tilbake til forgasser! Nå er bilen i Gambia, og anlegget er enda ikke testet! :lol:

Jobben består i å bygge en insugningsmanifiol. Jeg bygget om en forgasser-manifoil. Temperatursensoren skrudde jeg inn her, kjølevannet passerer varmt forbi her. På nettet finnes det maaaange gode tips og sider for å gjøre dette. Du bør ha så lange grenrør som mulig for å få en homogen luftstrøm = deilig dreiemoment. Det er ikke tilfeldig at cx har sine grenrør foldet over motoren.

505 GTi har lange grenrør, og her er de ikke foldet, så denne manifoilen passer ikke under panseret på cx'en, derfor må man lage en.

Resten er ren plankekjøring, moro som tar maks 1 time (!).


mattis
Post Reply