Øvre motorfeste.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Øvre motorfeste.

Post by jonsto »

Fikk noe nytt i posten akkurat nå. Det er "reppsett til det øvre motorfeste". For å sette inn i det store hullet. Den gammle gummien må ut og aluminiumen rengjøres. Så setter mann inn 2 halvdeler av "plast" (husker ikke hva plasten heter. Det er Poly ett eller annet). Disse limes inn i festet (for at de ikke skal gå rundt), så settes det inn ei foring som bolten går igjennom. Skal etter sigende være betraktelig bedre enn gummi. Skal bli interesant å prøve dem. Koster ca. 500 kroner.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dette er gode nyheter :D gleder meg til å høre resultatet.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hvor kjøpte du det hen da?
:shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Polyuerthan?
Er vel litt hardere og mer slitesterkt en vanelig gummi.

Gleder meg til å høre hvordan det blir.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvor jeg kjøpte det kommer vi tilbake til. Vil prøve det litt først. Men slik ser det altså ut.

Image

Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har ofte lurt på om det går an å konvertere f.eks volvo motorfester på samme måte slik at de passer inn i "hunde beinet? Disse koster knappe 50 lappen på biltema og da kan man ta seg råd til skifte motorfester noe oftere enn med orginal citroënpriser.

Image

ellers har vw golf en lignende konstruksjon:

Image

Polyurethane motorfester har jeg sett flere plasser på nettet. Når gjelder for cx er vel utfordringen å finne noen som passer inni "hundebeinet". Etter de prisene jeg har sett for andre bilmerker skal det vel gå an få prisen lengere ned enn 500?http://www.parts4vws.com/catalog/produc ... ber=22-501
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

skal det vel gå an få prisen lengere ned enn 500
Går sikkert. Men om du driver butikk og kjøper dem fra England og skal selge dem videre, selger du dem ikke for billigste nettpris. :wink: :D
(Jeg har ikke tenkt å selge dem videre :wink: ).
På bruksanvisningen som fulgte med disse sto det at de var laget for CX. :D
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

jonsto wrote:
skal det vel gå an få prisen lengere ned enn 500
Går sikkert. Men om du driver butikk og kjøper dem fra England og skal selge dem videre, selger du dem ikke for billigste nettpris. :wink: :D
(Jeg har ikke tenkt å selge dem videre :wink: ).
På bruksanvisningen som fulgte med disse sto det at de var laget for CX. :D
Mvh
Da venter jeg med å skaffe nytt feste til jeg får tilbakemelding fra deg hvordan dette blir.
Hvilken bil skal du prøve det på?

En annen ting man kansje må tenke på er at blir det øvre motorfestet hardere så vil man raskere slite ut det nedre... Kansje man kan skaffe Polyurethane innsatser til det nedre motorfestet også?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

s.bjelke wrote:Da venter jeg med å skaffe nytt feste til jeg får tilbakemelding fra deg hvordan dette blir.
Hvilken bil skal du prøve det på?

En annen ting man kansje må tenke på er at blir det øvre motorfestet hardere så vil man raskere slite ut det nedre... Kansje man kan skaffe Polyurethane innsatser til det nedre motorfestet også?
Hadde jo vært en ide med slike til det nedre også. Har ikke tenkt så mye på det enda. Det blir ikke hardere enn gummifestene. Blir vel antagelig satt på Croisetten.
Mvh
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Dette stoffet gjør vel at festet blir litt stivere med noe mere vibrasjon som følge av dette. Har brukt slike foringer i forstillingen på 2 biler MGer og de ble merkbart stivere hvilket også var meningen. Pluss for CX vil antageligvis være bedre holdbarhet og hvis man kunne få et nedre feste i samme materiale ville det være genialt da disse tåler olje mye bedre. Venter spent på rapport. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det er mulig å blande stoffet i mange slag forskjellige styrker og fastheter. Kan også få ekspanderende to komponent nesten som å skumme vinduer(isolasjon i bolighus) Noe som Shell kjemi leverer.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

De som irriterer seg over gamle tråder som dukker opp igjen får ha meg unnskyldt, men jeg vil gjerne ha en sluttrapport på denne tråden :wink:

Leste om akkurat den rep.satsen til øvre festet på det Australske forumet. Der kom heller aldri noen sluttrapport....

Jeg har masse gamle fester liggende, alle med defekt store foringen. Noen som vet hvordan jeg kan reparere de på en billig måte?
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

EirikJ wrote:Jeg har masse gamle fester liggende, alle med defekt store foringen. Noen som vet hvordan jeg kan reparere de på en billig måte?
CX-Basis har foringar: http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... de8285cd82
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Post by mads »

hl wrote:
EirikJ wrote:Jeg har masse gamle fester liggende, alle med defekt store foringen. Noen som vet hvordan jeg kan reparere de på en billig måte?
CX-Basis har foringar: http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... de8285cd82
Beste tips; Få dem til CXbasis, de renoverer alle motorfester og er MEGET interessert i gamle. I vår hadde vi med 50stk på Citromobil. Ingen lager nye fester, så kast for all del ikke de gamle. Nei, jeg får ikke prosenter for å reklamere, om andre gjør like bra jobb nærmere så hyl ut.

Samme gjelder for felger og mye annet. Snakket nettop med dem i Hardenberg til 15års jubileet til CXklubben i NL. Deler tilrenovering er interessant. Om noen drar på tur kan transport organiseres.

Jon; hvorfor i all verden vil du ikke si hvor greiene er kjøpt?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg har også tenkt på dette med polyuhretan, men tenker at det må være best å bruk edette nede der hvor slitasjone er stor på grunn av olje etc.

Så kan man bruke en vulkblanding til det øvre som man mixer selv. Den er jo lett å bytte så det gjør liksom ikke så mye. Og kjøper man en liter med kjemi for 500 så holder vel den til et 10 talls fester eller så.

Så kan man bytte den en gang i året eller noe.
Post Reply