ulyd

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

ulyd

Post by 1987CX25GTI »

Har hatt en knakende lyd fra "området rundt høyre forhjul" i lengre tid og fikk diagnostisert CX'en hos Citroënforhandler i dag. Fikk beskjed om at det var slark i nedre bærekule. :cry:

Men jeg skiftet både øvre og nedre bærekule (begge sider for øvrig) i 2002 og siden den gang har bilen "bare" tuslet 12000 km. Er det noen som har erfaring med at disse kulene har så kort levetid?? Bærekulene ble for øvrig kjøpt hos Citroën - så det er orginalvare vi snakker om....

Knakelyden synes å være mest fremtredende ved sving og i lav hastighet (men det er vel kanskje mest pga at lyden blir overdøvet av andre lyder i høyere hastigheter...)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det noen som har erfaring med at disse kulene har så kort levetid?
Nei, hørtes merkelig ut. Har derimot vært ute for at boltene som den er skrudd fast med har løsnet. Dette på grunn av at låsen ikke var slått til. Viser det seg at leddet er utslitt etter så kort tid og mansjetten er like hel, er det vel på tide å ymte om reklamasjon :?:
Mvh
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Siden du har vært på verksted, har de forhåpentligvis utelukket drivakselen? Om den er gåen, høres en regelmessig knake- eller klikkelyd i sving. Jo skarpere sving, jo verre lyd. Men, som sagt, dette bør være avklart av verkstedet. Hvis dette viser seg å være feilen, og de snakker om nedre bærekule, ville jeg tenkt meg leeenge om før jeg satt bilen på det verkstedet......
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

enig med carel og jonsto, men min erfaringer med slitte drivknuter er at de som regel har sprukket mansjett på knikrkestadiet, og det er det første jeg ville ha sjekket. er mansjetten sprukket er det garantert sand og smuss i oljen/greasen som skal smøre drivknuten. drivknuten er da selvfølgelig ferdig og må skiftes. En annen ting jeg ville gjort for sikkerhets skyld, er å jekke opp bilen i fornten (slik at begge forjhul henger fritt) og gått løs på forstillingen med et brekkjern. bruk brekkjernet på bærekulene og styrestag og press slik at du ev. finner en slakke. Er det slakke i de kulene du skiftet er det på tide med en reklamasjon. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

er mansjetten sprukket er det garantert sand og smuss i oljen/greasen som skal smøre drivknuten. drivknuten er da selvfølgelig ferdig og må skiftes.
Og er mansjetten IKKE sprukket kan den være skiftet fordi den gamle var sprukket, og det rakk selvfølgelig å fylle seg opp et fint lager med sand og støv og skitt før den nye ble montert, og knuten ble jo heller ikke rengjort for :"bilen skal bare holde et år til" !!!??? :twisted:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:
er mansjetten sprukket er det garantert sand og smuss i oljen/greasen som skal smøre drivknuten. drivknuten er da selvfølgelig ferdig og må skiftes.
Og er mansjetten IKKE sprukket kan den være skiftet fordi den gamle var sprukket, og det rakk selvfølgelig å fylle seg opp et fint lager med sand og støv og skitt før den nye ble montert, og knuten ble jo heller ikke rengjort for :"bilen skal bare holde et år til" !!!??? :twisted:
så sant så sant.... :oops:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

pål skrev:
Sitat:
er mansjetten sprukket er det garantert sand og smuss i oljen/greasen som skal smøre drivknuten. drivknuten er da selvfølgelig ferdig og må skiftes.


Og er mansjetten IKKE sprukket kan den være skiftet fordi den gamle var sprukket, og det rakk selvfølgelig å fylle seg opp et fint lager med sand og støv og skitt før den nye ble montert, og knuten ble jo heller ikke rengjort for :"bilen skal bare holde et år til" !!!???


så sant så sant....
Tenk om alle var like glad i bilen sin som vi er!! Da hadde norske bruktbilers gjennomsnittlige levealder økt dramatisk tror jeg? Eller er CX'en "bare" bil nr to for de fleste? :?:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:
pål skrev:
Sitat:
er mansjetten sprukket er det garantert sand og smuss i oljen/greasen som skal smøre drivknuten. drivknuten er da selvfølgelig ferdig og må skiftes.


Og er mansjetten IKKE sprukket kan den være skiftet fordi den gamle var sprukket, og det rakk selvfølgelig å fylle seg opp et fint lager med sand og støv og skitt før den nye ble montert, og knuten ble jo heller ikke rengjort for :"bilen skal bare holde et år til" !!!???


så sant så sant....
Tenk om alle var like glad i bilen sin som vi er!! Da hadde norske bruktbilers gjennomsnittlige levealder økt dramatisk tror jeg? Eller er CX'en "bare" bil nr to for de fleste? :?:
skulle jeg hatt en nr 2 bil, måtte det selvfølgelig bli en cx det også... :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

Her var det flere gode råd - takker for det!

Ja, nei - problemet er at bærekulene ble kjøpt hos Bøhm auto, men skiftet av en privatperson - dog riktignok en som ble meg anbefalt av en i klubben.

Har fått konstantert (av Bøhm auto) at BEGGE nedre bærekuler er modne for utskiftning, så det begynner å lukte litt ugler i mosen - et sted...

Skal sjekke ut nærmere + få NAF til å gi meg en uavhengig forstillingskontroll. Så får jeg se, men må vel bite i det sure eplet og skifte. CX'en fortjener kun det beste, så har skal det ikke kjøres omkring med slakke kuler! :D
Post Reply