Rykking pga bensinpumpe ?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Rykking pga bensinpumpe ?

Post by Tjensen »

(CX turbo 1)

jeg sliter fremdeles med å få motoren til å gå pent etter en god del tull og småfeil. Nå starter den og går rimelig jevnt. Helt OK når den er varm og ikke provoseseres. Fra kald er det nå slik at den at den løfter bilen uten å stoppe på kald tomgang. (så vidt, med tomgangen stilt på 1100 omdr.) Men fremdeles hakker den voldsomt om jeg skal ta ut alle krefter. Nesten som en gammel forgassermotor som ikke får nok bensin når spjeldet åpnes

Jeg har nye, men ikke gode tennplugger (DENSO W20)

Jeg har gått over alle kontaktpunkter og releer, men kan fremdeles sjekke det litt bedre

Tilleggsluftventilen er fra 1998, kanskje byttes igjen ???

OG: bensinpumpen er aldri byttet og har surret 265 000 km

Bør jeg bytte pumpe uansett ? Kan svak pumpe gi slike rykkefenomener når en gir på en del ??

Skal sjekke med Bosch om pris etc på pumpa
thor ø
CX Turbo 1 1985
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

hvis pumpa pumper for lite kan det jo faktisk skje at bilen får for mager blanding. Dysene er helt avhengig av å ha så stabilt trykk som mulig, så pumpa pumper i utg.pkt. for mye, og dette returnerer tilbake til tanken, med lavt trykk. Du enkelt måle om din pumpe er iorden, ved å sammenlinke hvor mye som renner tilbake med en annen bil.

Det kan også være rusk i regulatoren. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Alle verksted med respekt for seg selv har utstyr til å måle bensintrykket. Husker ikke i farten hva det skal være, men 2,5 eller 3,5 kg. Kjør motoren på starteren til trykket kommer til det høyeste. Skal stå der ganske lenge om alt er tett. Synker det er det sannsyneligvis ei dyse som er lekk.
Er det forresten lenge siden du skiftet bensinfilter? Tro det eller ei, men kondensfjerner kan også være medisin. :wink: :D
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Eller drivstoff forbedrer (den du prøvde når du var her Jon) :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Bensinpumpe friskmeldt !

Post by Tjensen »

Takk for mange og gode svar. I går kveld fant jeg at mellomstykket med 2 O-ringer som kobler turbo til manifoldørtet (igjen !) satt løst og skeivt: Dette er et T1 problem som må holdes under oppsikt

*Raskere tomgang som løfter bilem selv når den er s justert ned til 900 omdr
*masse hestekrefter våknet igjen
*Ingen rykking

Men alle de nye hestkreftene sakpete et pinliog problem med den helt nye klutsjen (se egen sak)
CX Turbo 1 1985
Post Reply