Vibrasjoner etter uhell..

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Vibrasjoner etter uhell..

Post by Tom Blond »

Kjørte igjennom Danmark med min -84 CX 20 da det plutselig begynte å ryke fra motorrommet. Da jeg stoppet viste det seg at en mutter hadde løsnet og hydraulikkpumpen var løsnet og røret derifra brukket av. Resultatet var at lhm-tom bil måtte på redningsbil til verksted hvor røret ble byttet. Men.. Når jeg kjører ut fra verkstedet oppdager jeg at forparten av bilen går årlite fra side til side. Akkurat som om høyrehjulet var skjevt eller liknende. Jeg spurte på verkstedet, det eneste de hadde å si var at det var helt normalt at bilen føltes stivere, og at det bare var å kjøre.
Jeg er nå tilbake i Oslo, vibrasjonene er fortsatt der, det var fylt for mye hydraulikkolje, menm regner med at dette ikke er årsaken.
Er det noen som kan ha noen tips til hva dette kan være, og hvor jeg kan få fikset dette i Oslo området, jeg har ikke så stor greie på denne selv, men elsker cx'en for sin kjøreglede..!?

Håpefull sommerhilsen
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Kanske luft i systemet? försök att göra lite citroëngymping. Upp till högsta och ner till lägsta med tid för stabilisering mellan. Upprepas minst 10 ggr. Omväxlande detta gör du fulla rattutslag åt båda håll.
Kontrollera även så det inte kommer luftbubblor i den grova returen från pumpen. Kan ju suga med sig lite luft någonstans efter verkstadsbesöket?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Finnes også en luftenippel fra DIRAVIen. Sitter på torpedoveggen der alle rørene er tilkoblet.
Mvh
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Post by Tom Blond »

Takk for gode tips:)
Har forsøkt citroengympingen uten hell, men skal se også om jeg finner lufteventilen, og får prøve det..
Kjennes imidlertid som det har noe med hjul/akslinger å gjøre da bilen dunker en gang per hjulomdreining. Samtidig dunker girsttangen i takt med dette.. Men, det har kanaskje med hydraulikken å gjøre.. Hvor sitter denne lufteventilen? Tok ellers av begge dekk for å sjekke evt løse muttere e.l. og oppdaget da en brukket skrue i skiven hvor du bolter fast dekket (kan ikke de rette ord og uttrykk:(, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Noen tips for gode verksted? ..og hvor jeg får tak i litt smådeler til bilen?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror ikke det er noe med hydraulikken. For meg virker det som om det er noe mekanisk. Men det skal sies at jeg har opplevd at vibrasjoner har forsvunnet etter å ha byttet kuler.

Jeg hadde samme type vibrasjoner en gang hjulboltene på høyre framdekk var løse. Og en annen gang da den store bolten midt i navet foran var løs! Og forsåvidt indre endeledd. Gjorde verkstedet noe mere?

-mattis
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Läste ditt inlägg en gång till. :oops: Om det är som du säger "en gång per hjulvarv" OCH du känner det även i krypfart så måste problemet sitta i hjul/däck eller möjligen bromsskiva/drivaxel.
Om du börjar med att skifta till ett annat hjul (eventuellt byte till ett bakhjul). Skruven i skivan påverkar inte i sig men om skivan lossades på verkstaden kan den sitta lite skevt.
Om du är säker på att bilen rör sig lite i sidled i takt med ljudet så ska du inte behöva kolla längre än så för att hitta felet!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

kan også være bul på dekket.. fremprovosert av danske hastigheter? Har opplevd det selv, med slike symptomer. Siste gang eksploderte dekket.. verdt å sjekke i alle fall.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Post by Tom Blond »

Takk for enda flere gode innspill!
Skal forsøke bytte rundt på noen dekk imorgen og se hvordan det påvirker saken.. Bul på deklket fremprovosert av danske hastigheter.. kjente meg litt truffet der. Var innom flere verksted idag, og på det siste hvor jeg nå har bestilt time neste uke (ikke sitroen) mente at det var nødvendig med justering av forstilling når det var gjort arbider med hydraulikken.. Som nevnt, ikke merkeverksted, så stiller meg litt i tvil da jeg føler selv citroen verksteder sliter med kompetente mekanikere når det kommer til denne bilen.. Kan det ha noe med dette å gjøre? Prøver uansett dekk imorgen, så forhåpentligvis slipper jeg unne med en EU-kontroll på verkstedet!!

Takk igjen for gode tips!
PS: Noen som har et høyre sidespeil og et sett OK dekk til en hyggelig pris (Citroen cx20)?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Tom Blond wrote:Takk for gode tips:)
Har forsøkt citroengympingen uten hell, men skal se også om jeg finner lufteventilen, og får prøve det..
Kjennes imidlertid som det har noe med hjul/akslinger å gjøre da bilen dunker en gang per hjulomdreining. Samtidig dunker girsttangen i takt med dette.. Men, det har kanaskje med hydraulikken å gjøre.. Hvor sitter denne lufteventilen? Tok ellers av begge dekk for å sjekke evt løse muttere e.l. og oppdaget da en brukket skrue i skiven hvor du bolter fast dekket (kan ikke de rette ord og uttrykk:(, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Noen tips for gode verksted? ..og hvor jeg får tak i litt smådeler til bilen?
Vibrasjoner i hjulene på CX kan skyldes mange forhold og trenger som du sier ikke ha noe med hydraulikken. her er noen mulige feil:

løse eller feil hjulmutter
feilmontert eller for slakk tildraging av hjulmutter
drivakselledd slitt, indre/ytre
hjullager slitt
anliggende bremseklosser
anliggende håndbrekkpads
håndbrekkvaier som ligger feil og kommer bort i hjulet
Dårlig balansering av hjulen ev. at balanseringen har falt av
slitt hjuloppheng
osv....

ofte på gamle cx finner man en kombinasjon av mange slike eller lignede feil. Måten å angripe problemet på er derfor å eliminere de enkleste feilene først.

Du sier at girstangen dunker i takt med hjulomdreining, har du prøvd å sette bilen fri mens den triller? Da skal det prinsippet ikke være mekanisk kobling mellom girstang og hjul, hvilket beviser at vibrasjonene befinner seg før girboksen, altså drivverket.

du sier også at du fant en brukket skrue i skiven. Dett fikk meg til å fundere på hvilken skrue du har sett, det nærmeste jeg kom til må være styrepinnen som sitter på enkelte biler (slik at det skal bli lettere å sette på hjulet). Denne kan umulig ha noe med vibrasjonene å gjøre.

Sjekk om drivakselmansjettene er hele. Er de sprukket og tørre på innsida kan det godt tenkes at drivknuten er tørrkjørt. Dette betyr at drivknuten mest sansynlig er utslitt og derfor kan gi stor slakke, som igjen kan føre til vibrasjoner.

Sjekk også om bremseskiven er usedvanlig varm etter en kjøretu. det er vanlig at de blir varm etter mye bremsing, men hvis det er anliggende bremser vil det være veldig varmt ved lite bremsing.

Håndbrekkabelen kan inspiseres lett ved at du ser etter om den er slitt på enkelte plasser på kabelstrømpen. Er metallet blankt på eneklte steder tyder det på at kabelen tar innpå hjulet.

Når dette er sjekket kan du begynne å sjekke for langt mer alvorlige feil.

Deler fåes kjøpt mange steder. Norsk CX klubb har en del, men det spørs hva du mener med smådeler. bremseklosser, oljefilter, plugger, eksosanlegg osv fåes kjøpt på f.eks autoprodukts Nord, Torshov, Mekonomen, Classic parts, og noe på biltema.

verksted finnes det mange av...men hvor bor du?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tom Blond
Posts: 19
Joined: Mon 22 Aug, 2005 13:02

Takk for god hjelp!

Post by Tom Blond »

Jeg har nå fastslått at vibrasjonene er forårsaket av dekkene.. Mest sannsynlig bul på dekket som noen foreslo..
Føler meg litt dum nå, men kommer garantert til å sjekke dette nærmere ved et lignende tilfelle..
Noe godt kom det likevel ut av det.. På jakt etter løsninger fikk jeg ordnet en noe harkende motor som jeg har slitt med (viste seg å være et par gummislanger som var løse, samt en som hang og slang helt uten tilknytning,..) samt fått litt mer innsikt i denne bilens tekniske verden!

Uansett, takk for hjelp, det var en stor lettelse å bli kvitt vibrasjonene!

God sommer!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

mente at det var nødvendig med justering av forstilling når det var gjort arbider med hydraulikken..
:shock: Herrejerremias. :shock: Hold deg for all del langt unna dette verkstedet. De er helt på jordet!
Mvh
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Du skrev også at du følte bilen gikk litt fra side til side samtidig med dunkingen.

Den skruen du nevnte tror jeg har en dobbelfunksjon: hjelpe til å sentrere felgen samt holde skiven på plass når hjulet tas av. Mitt lokale Citroën-verksted har heldigvis mekanikere som kjenner CX (og andre gamle typer) :D men de har np blitt slått sammen med et firma som tar seg av diverse japsemerker :evil:

De fortalte meg her ganske nylig at de er kjempeglade for at skivene på Citroën har små festeskruer, det mangler nemlig på endel merker. Resultatet er at når hjulet tas av løsner skiven litt fra bosset og det kan legge seg skitt og ting og tang mellom skiven og bosset. Dette vil føre til kast i hjulet noe jeg kan tenke meg vil gjøre at bilen føles som den går noe fra side til side.

Hvis denne skruen er brukket på din bil kan det være en mulighet for at noe slikt har skjedd på verkstedet i Danmark.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply