Totalhavari!!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Totalhavari!!

Post by pål »

Ja det måtte vel skje engang:
Kjører til Hamar, glad og fornøyd, ca 7mil, for et besøk på Biltema etter reimer til en Mondeo. Svinger av E6 og merker når motoren kommer ned på tomgang, en hard hoppende, 3-sylinder gange på motoren, den drar likevel litt på høyere turtall slik at vi får stablet oss inn på HydroTexaco. med motoren fortsatt hoppende og bankende åpner jeg panseret og døra, men før jeg rekker å gå ut av bilen høres bare et "dump" og motoren bråstopper. De siste parhundre meterne steg varmen fra de vanlige 82 til 98 grader. Ved neste forsøk på starteren så høres starter'n men den klarer ikke å trekke rundt motoren, den lar seg heller ikke rikke ved å skyve i gir. Med andre ord motoren står totalt låst!!

Noen tips?
har masse Citroèn:-)
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Når ble tannreima byttet sist???
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:cry: :cry: Trist å høre,Pål, men nå får du nok snart svar på de problemene du hadde på Nord Norge turen. :roll:
(Det var vel T2en som åndet ut)? Si fra om du trenger en ny motor.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Føler med deg, slikt er ikke noe festlig.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

men nå får du nok snart svar på de problemene du hadde på Nord Norge turen.
Ja for det første så kaklet det likedant denne gangen, bare enda kraftigere. Og jeg skal love deg at jeg er glad for at dette skjedde på hamar og ikke på saltfjellet.
Si fra om du trenger en ny motor.
Sender deg pm.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Når ble tannreima byttet sist???
Det vites ikke, men om det hadde vært reima ville jeg vel ikke kunnet harke videre for så senere å få stopp?

Ser for meg at en av tre væsker (olje,kjølevæske eller diesel) har kommet inn i en sylinder. Tror da kanskje mest på kjølevæske for ekspansjonskaret var plutselig overfyllt og rant over når korken ble skrudd av.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

kjølevæske i syindere tyder vel på sprekk i godset eller dårlig toppakning? Da er det vel bare å slepe bilen hjem og skru av toppen for å finne sannheten :(
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

uff og huff, leit ja. :S

Angående tannreim, så kan det vel skje at den hopper over noen hakk, og dermed vil motoren gå veldig dårlig?



-mattis
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Trist skjebne! :cry:

Har reima gått kan det vel skje at den først har "skippet" ei tann eller to før den røk helt. . . . eller ?

En bekjent med BMW ( :roll: ) kjørte flere år med registeret ei tann feil. Eneste problemet han hadde var å starte varm motor.

Vi får vel høre hvordan det går etterhvert? Lykke til!
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har ikke fått gjort så mye, fik start på bilen igjen men med at helv...s spetakkel fra motor, har nå løftet ut motoren, og tappet av olja. På olje pluggen var det ikke bare svart olje og spon, men også "flak" av avrevet metall som måler opptil 7-8mm lengde :? :? Helt tydelig at noe har "revnet" men jeg har ikke åpnet enda så vi får vente å se....... :wink:

Er dermed ikke lenger sikker på at QMI er greia å tømme på :? :x
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

En vet vel ikke sikkert hvordan tilstanden var på motoren i utgangspunktet, men olja ble svart etter kunn noen dager.

En ting er sikkert det er ikke QMI som har ødelagdt motoren din, men det er jo trist når slike ting hender.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Helt riktig, jeg vet ikke med sikkerhet noe om tilstanden på motoren før jeg satte den inn i våres. Men jeg vet at når jeg satte den inn tok jeg først å skiftet olja, kjørte en ukes tid for så å bytte olje igjen, denne gang med QMI tilsetning. Har etterpå kjørt 2500-3000 km stort sett på laaangturer i løpet av 2mnd.
Jeg påstår ingenting, men er ikke sikker på om jeg vil bruke slike produkter igjen, jeg var skeptisk før, ble litt overbevist her på forumet, men er igjen skeptisk.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hadde du ikke hatt QMI på hadde du blitt stående oppe i nord. :wink:
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

pål wrote:Helt riktig, jeg vet ikke med sikkerhet noe om tilstanden på motoren før jeg satte den inn i våres. Men jeg vet at når jeg satte den inn tok jeg først å skiftet olja, kjørte en ukes tid for så å bytte olje igjen, denne gang med QMI tilsetning. Har etterpå kjørt 2500-3000 km stort sett på laaangturer i løpet av 2mnd.
Jeg påstår ingenting, men er ikke sikker på om jeg vil bruke slike produkter igjen, jeg var skeptisk før, ble litt overbevist her på forumet, men er igjen skeptisk.
Du kan jo rpøve å vitenskapelig vise til hva i QMI som har redusert levetiden i motoren din... :roll:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:shock: Og totalhavari av motorer har aldri skjedd før? :? Sto det ikke et par stykker i Gausdal som hadde lidd samme skjebne?
Demonter motoren, Pål, så vi får se noen bilder av hvordan den ser ut. Til å begynne med kan du ta av toppen og eksaminer toppakningen mm. Se om det er cylinderen som er revet eller hva. Se på toppen av stemplene om et skulle være mye renere enn de andre osv.
Sender deg et PM
Mvh
Post Reply