registerreim

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Er vel reim på min motor???
Tommy D.Bugge
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Ja det er reim på 20 og 22 etter 79-80 men vær klar over at 20 har to type reim..
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

2 typer??
Tommy D.Bugge
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Har -85 turbodiesel uten intercooler. Dette var, ifølge Willy, av de første dieselene med rem i registeret. Årsmodellen før hadde kjede sa han. Om det var noe forskjell mellom sugediesel og turbodiesel ble ikke nevnt. Grunnkonstruksjonen er den samme på alle med kammen i blokka så det er nærliggende å tro at overgangen fra kjede til rem skjedde samtidig på alle dieselene.

Fordelen med rem er hørbart mindre støy fra motoren og enklere service av registeret, selv om man må huske skiftintervallene.


Hadde en Fiat 124 i familien for mange år siden med registerkjede, strammehjul og kjede OK, og den bråket noe helt utrolig.... (og det var ikke eksoslekkasje :wink: )
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

25trd wrote:Har -85 turbodiesel uten intercooler. Dette var, ifølge Willy, av de første dieselene med rem i registeret. Årsmodellen før hadde kjede sa han.
med all respekt for Willy og hans kunnskap, men jeg får ikke dette til å stemme. CX 2500 D ble introdusert i 1978, og 2200 D forsvant omtrent santidig. Denne motoren er vel i prinsippet den samme motoren som sitter i alle sugedieseler etter dette?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

joda, kjedet bråker nok mere, men det er ikke overveldende på en cx 25 bensin vil jeg si. :) Og en diesel bråker jo sykt mye i forhold... med reim. :)

Jeg har lest i en sevicebulletin at cx diesel byttet til reim på 80-tallet, men husker f* meg ikke årstallet. :) Men det var senest i 83, sammen med turboen. Mulig det var før.



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:joda, kjedet bråker nok mere, men det er ikke overveldende på en cx 25 bensin vil jeg si. :) Og en diesel bråker jo sykt mye i forhold... med reim. :)

Jeg har lest i en sevicebulletin at cx diesel byttet til reim på 80-tallet, men husker f* meg ikke årstallet. :) Men det var senest i 83, sammen med turboen. Mulig det var før.



-mattis
sjekket opp dette på frenchies servicebulletin. CX diesel kom med reimoverføring november 1983 M25/660. http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-84-61.pdf
Litt over middels interessert i Citroën cx!
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

citro1cx wrote: CX 2500 D ble introdusert i 1978, og 2200 D forsvant omtrent santidig. Denne motoren er vel i prinsippet den samme motoren som sitter i alle sugedieseler etter dette?
Overgangen fra 2200 til 2500 stemmer nok. Og de første 2500 hadde kjede.
CX diesel kom med reimoverføring november 1983 M25/660.
Dette tidspunktet kan vi ta for god fisk tenker jeg. November -83 ..... jeg skal ikke påstå at min husk ang. Willys uttalelse er korrekt, meget mulig det er jeg som rota og ikke han.
Men hva er vel et par år fra eller til? :wink:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
esv
Posts: 17
Joined: Wed 21 Jul, 2004 15:38
Location: Oslo

Post by esv »

Frem til 83 var det tannhjulsdrift på sugedieselen, ja, ikke kjede. Dette vet jeg, for i instruksjonsboka til min 84-modell (med reim) omtaler de fremdeles den gamle motoren. Som fersk CX-eier trodde jeg derfor lenge at jeg hadde uslitelig tannhjulsdrift, inntil det sa -snapp-. Heldigvis på tomgang. Måtte skifte alle støtstengene, men samtlige ventiler overlevde. :D
Post Reply