registerreim

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

registerreim

Post by citro1cx »

Har planer om å investere i et kamakselreimsett. Etter en telefon runde til div butikker i norge har jeg funnet ut at disse settene inneholder forskjellige deler til høyst forskjellige priser. Egentlig hadde jeg bare tenkt å skifte kamakselreima og strammehjulet til denne. På noen butikker mener de jeg bør skifte begge reimene og minst to hjul. to av disse hjulen er vel strammehjul, men hviken misjon har hjul nr 3(merket B på bildet), og bør dette skiftes?

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

hjul merket med "B" er veivakslingen og jeg tviler på at dette bør/kan skiftes. HJulet til høyre er oljepumpa det lille som ligger over veiva er strammehjul til kamreim. Hjulet merket med "A" er kammen, som går videre til dieselpumpa, via et nytt strammehjul. Om det er slakk i lagerene på stramme hjula er vel disse greie å skifte, tannhjula ville jeg ventet med om ikke de er veldig synlig slitte.
har masse Citroèn:-)
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Hjulet du lurer på er remhjulet på veivakslingen og trenger ikke byttes. I forbindelse med registerrembytte bør du nok også bytte strammehjulene.
Etter to reg.rem havarier på tidligere CXer har jeg erfart at det er ingenting å spare på kun og bytte reimer. Prismessig fant jeg ut (riktig nok for noen år siden) at originale fra Citroen faktisk var billigste alternativ.
Pumpereimen må du likevel ta av for å skifte reg.reimen, husk da å merke godt av med en tusj e.l. posisjonen på pumpehjulet. Her finnes nemlig ingen tenningsmerker å forholde seg til. Dersom motoren har gått langt og simmeringen bak pumpehjulrt aldrig eller svært lenge siden har vært skiftet, kan det være fornuftig å skifte denne også når du først er i gang.
Lurer du på noe er det bare å spøre, Forøvrig ønsker jeg deg lykke til :D
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det er og av og til nødvendig å pusse den akslingen. Kompis av med endte opp med å pusse med tannkrem for å få den tett.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

simmeringen bak pumpehjulrt aldrig eller svært lenge siden har vært skiftet, kan det være fornuftig å skifte denne også når du først er i gang.
Det er ikke bare en simmering som sitter her. Den er dekket av et plastdeksel. Dette MÅ være der!!
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ok, takk for gode og oppklarende svar. Da blir det så jeg kjøper ett sett med 2 reimer og 2 strammehjul. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

turbo 1 wrote:Hjulet du lurer på er remhjulet på veivakslingen og trenger ikke byttes. I forbindelse med registerrembytte bør du nok også bytte strammehjulene.
Etter to reg.rem havarier på tidligere CXer har jeg erfart at det er ingenting å spare på kun og bytte reimer. Prismessig fant jeg ut (riktig nok for noen år siden) at originale fra Citroen faktisk var billigste alternativ.

Lurer du på noe er det bare å spøre, Forøvrig ønsker jeg deg lykke til :D
Jeg bytta registerreim for 50.000 km siden men ikke strammehjul.
Det er greit ut. Men jeg har en TRD som putrer mellom 1800 og 2500 nesten hele tiden. Det påvirker kanskje slitasjnn i forhold til GTI galningene som kjører turtallsmaskiner maskiner i forhold til snekkemotoren min.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Så vidt jeg husker er det bare dieselene og 2.0/2.2 liter bensin med overliggende kam som har reim. Gti og turbo og de gamle forgassermotorene har kjede. Jeg vet ikke eksakt hvor langt disse går, men 3-400 000 er ikke noe problem virker det som (uansett turtall). :)

Skulle gjerne hatt evigvarende kjede på dieselen også, noen som vet hvorfor det ikke er det??



-mattis
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:
simmeringen bak pumpehjulrt aldrig eller svært lenge siden har vært skiftet, kan det være fornuftig å skifte denne også når du først er i gang.
Det er ikke bare en simmering som sitter her. Den er dekket av et plastdeksel. Dette MÅ være der!!
Mvh
Men dette plastdekselet er det vel umuleg å få tak i? Simmerring fekk eg tak i hjå BDPS BIL & DIESELPUMPESERVICE AS i Bergen (89,- inkl frakt), men dei hadde ikkje plastdeksel.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

dagmatti wrote:Hei,

Så vidt jeg husker er det bare dieselene og 2.0/2.2 liter bensin med overliggende kam som har reim. Gti og turbo og de gamle forgassermotorene har kjede. Jeg vet ikke eksakt hvor langt disse går, men 3-400 000 er ikke noe problem virker det som (uansett turtall). :)

Skulle gjerne hatt evigvarende kjede på dieselen også, noen som vet hvorfor det ikke er det??



-mattis
sugediesel har vel kjede den også.... Eller er det bare de tidligere modellene?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei,

Så vidt jeg husker er det bare dieselene og 2.0/2.2 liter bensin med overliggende kam som har reim. Gti og turbo og de gamle forgassermotorene har kjede. Jeg vet ikke eksakt hvor langt disse går, men 3-400 000 er ikke noe problem virker det som (uansett turtall). :)

Skulle gjerne hatt evigvarende kjede på dieselen også, noen som vet hvorfor det ikke er det??



-mattis
Det er faktisk en god ide og trolig jennomførbar om man bygger et oljetett deksel istedenfor det som er der nå. Et par hull i blokka nede og bytte reimskivehjul med kjede? Betinger at oljenivået er over kjedet. Alternativt en dyse med olje som smører kjedet.

jon?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er ikke udelt begeistret for kjede heller. Har kjørt Peugeot dieseler med kjede, og på den siste jeg hadde måtte jeg rette støtstengene tre ganger på 6mnd. :cry: :shock:
Grunnen tror jeg var en liten skjevhet i kombinasjon med automatisk kjedestrammer.
Når det gjelder det plastdekslet så fikk jeg tak i både det og simmering hos et firma på Kløfta. Tror det het Kløfta elektrodiesel AS.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

sugediesel har vel kjede den også.... Eller er det bare de tidligere modellene?
Dette gjelder kun de tidligere modellene ja.

Jeg hadde en Mazda 323 -77mod. med kjede, det røyk av og 7 av 8 ventiler slått istykker. Kjede er ikke 100% det heller samt at det bråker noe mer.

Tror heller ikke det er så enkelt å bygge om til kjede heller, tenk på at det er to reimer, det går en opp til dieselpumpa også.
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Hmm.. ikke meningen å være pirkete men cx har vel aldri hatt kjede på dieselmotor..Eller tar jeg feil..

22 fra 75-77 og 25 fra 77-83 hadde 6stk drev som gikk sammen bak reg dekselet uten noe kjede.
Ganske genialt egentlig men det er vel noen bak deler med det også..

Jeg skiftet reim sett (2reimer+to hjul) på to av mine biler for et år siden den ene har gått over 100 000 etter det så jeg får se hvor lenge det går før den ryker...

Jeg kjøpte settene fra peugeot og betalte det samme for et sett som en uorginal reim ca 850..

Man må også huske at reimer er ferskvare på samme måte som dekk så en reim som har liggi på lager i 10-15år eller sitter på en bil som ikke går så mye er det ikke sikket at vil holde etter intervalene..

mvh
Lars
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Citroengen wrote:Hmm.. ikke meningen å være pirkete men cx har vel aldri hatt kjede på dieselmotor..Eller tar jeg feil..

22 fra 75-77 og 25 fra 77-83 hadde 6stk drev som gikk sammen bak reg dekselet uten noe kjede.
Ganske genialt egentlig men det er vel noen bak deler med det også..

Jeg skiftet reim sett (2reimer+to hjul) på to av mine biler for et år siden den ene har gått over 100 000 etter det så jeg får se hvor lenge det går før den ryker...

Jeg kjøpte settene fra peugeot og betalte det samme for et sett som en uorginal reim ca 850..

Man må også huske at reimer er ferskvare på samme måte som dekk så en reim som har liggi på lager i 10-15år eller sitter på en bil som ikke går så mye er det ikke sikket at vil holde etter intervalene..

mvh
Lars
tja, var det kansje direkte giroverføring? Husker jeg pratet med Willy om noe slikt på Oppdal treffet. Det var et av argumentene for å velge sugediesel. Jon kan sikkert avklare dette
Post Reply