vibrasjoner (igjen)

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

vibrasjoner (igjen)

Post by citro1cx »

har vibrasjoner i visse hastigheter på 86CXRD. Vibrasjonen synes å komme fra høyre side forran, og oppstår i ca 85-90 km/t og er mest hørbart i venstre svnger. Like mye vibrasjoner med girkassen i fri og clutchen inn. Vibrasjonene forsvinner i lavere/høyere hastigheter.

Vibrasjonslyden kan beskrives som om når dekkene er inne på den hvite varselstipen (|||||||) på veiene nå til dags.

teori: tror det kan det være drivknuten eller det berømte støttelagret på høyre side. Har vært under bilen for å inspisere. Fant ikke allverdens slakke, og heller ikke skrape lyder. Venste drivaksel mansjett er defekt/sprukket, men tror ikke dette har noe med vibrasjonen å gjøre. øvre motorfeste er slitt, men den gir ikke vel ikke slik vibrasjon?

Noen andre som har teorier om hva det kan skyldes?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

kan vel gå utifra at det ikke har med motorfester og slikt å gjøre siden det er knyttet til hastighet og ikke turtall. Og i fri (og på tomgang?) vibrer den vel ikke stort. :)

dette høres vel mest ut som felg/avbalansering? Har du satt framdekkene bak?



-mattis
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

..... eller en bristning i själva däcket!?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

nei, det er ikke dekk, bremser eller noe slikt. Jeg har allrede sjekket dette. Nye dekk/felger er satt på uten forbedring. hånbrekk akbel er også sjekket. tror heller ikke det er hjullager bak fordi lyden kommer fra fronten, inn mot differensialen.
dagmatti wrote:Og i fri (og på tomgang?) vibrer den vel ikke stort.
jo, det er samme vibrasjon i fri/og koblet i 85/90 km/t. men i når bilen står stille (på tomgang) er det bare den sedvanlig koselige snekke dunkingen fra dieseldyret :D

prøvde å sette bilen på bukker i går (med akslingene i fri luft). Satte bilen i gir slik at hjulene gikk rundt (og speedometret viste ca 50 km/t), men ingen hørbare lyder fra drivaksling og lager. Hadde desverre for dårlig støtte til å teste bilen i 80-90 km/t på denne måten, men siden lyden kanskje kommer fra støttelager eller drivaksling/differensial må det vel uansett være "tyngde" over akslingen under en slik "lydtest".
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

Har du sjekket styrestagene!

Jeg hadde liknende opplevelse på bilen min, skiftet indre styrestag på høyre side og siden ble problemet borte.

Mårten
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

ja, meget godt innspill. :D Jeg hadde masse vibrasjoner i rundt 120, og de ble oktrent helt borte da jeg fikk festet indre endeledd på høyre side. Har en mistanke om at det kan gi vibrasjoner av at disse er slitt, og vibrasjoner hvis spissingen er feil!?


-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:ja, meget godt innspill. :D Jeg hadde masse vibrasjoner i rundt 120, og de ble oktrent helt borte da jeg fikk festet indre endeledd på høyre side. Har en mistanke om at det kan gi vibrasjoner av at disse er slitt, og vibrasjoner hvis spissingen er feil!?


-mattis
hvordan sjekker jeg dette på best mulig måte?

finnes det ikke en tråd på dette "dagmatti"?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Nja, vet ikke om det ble en tråd på endeleddene. Men jekker man opp framhjulet man skal sjekke kan man bare rive litt i dekket fra side til side, og se på styrestaget hvor slarken er. Jeg ble fortsalt av jonsto at det kan være litt slark i de indre, men ingen lyder.

For å sjekke innfestingen skyver du vekk mansjetten mens rattet svinger maks mot siden slik at du ser mest mulig av armen.

-mattis
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Sjekk wiren fra differensial til kraftregulatoren for diravien.

RE'n min hadde en slik ulyd som du beskriver. Jeg sjekket alt jeg klarte og satt igjen med å mistenke hjullagrene. Fikk med meg min faste mekaniker på prøvetur og han var enig. Hadde dog ingen merkbar slark i lagrene og kunnr trygt kjøre inntil lyden ble vesentlig verre.

Kjørte ca et halvt år uten forverring da plutselig ulyden forsvant av seg selv. Oppdaget ganske raskt etter dette at jeg hadde full servoeffekt uansett hastighet. Har ikke plukket fra hverandre bilen for å sjekke 100%, men det ser ut som det er en meget unormal knekk på den nevnte wiren. Kjørte ca to år etter dette uten noe problemer med forstilling, lagre eller styring.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

...... och diravi´n kan du ju kolla genom att lossa vajern i övre änden. Har själv upplevt liknande vibrationer då jag köpte min senaste Prestige (som stått stilla några år). Detta har dock minskat ju mer jag kört för att nu vara nästan borta!
Kanske skulle en rengöringskur i hydraulsystemet göra nytta?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det sentrifugalregulatoren som vibrerer er det mest sannsynelig at ett eller begge de små kulelagrene der inne er slitt. Er enkelt å bytte disse. Enkelt å skru fra hverandre regulatoren, men pass på og se hvordan delene der inne sitter. :wink: :D Ikke dumt å ta en sjekk og en rengjøring og noe ny grease her inne i alle tilfeller.
Mvh
Post Reply