Oljetrykk??

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Oljetrykk??

Post by steinarsv »

Lampa for oljetrykk nektet plutselig å slukke etter å ha starta motoren.

Kona har bilen på ferie, og jeg fikk henne til å ta et oljeskift med skifte av oljefilter samtidig.

Men fortsatt lyser lampa jevnt og kraftig (ikke noe forskjell i lysstyrke ved forskjellig turtall).

Trykkføleren kan vel være kaputt, men det kan vel også være noe mer alvorlig?

Hvordan sjekke dette fort og galt?

Bilen befinner seg i Moss, noen som vet av en eller annen CX-guru i dette området?
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Finnes vel flere i det området, men det beste er vel å finne etverksted som kan måle oljetrykket. Men har du (kona) kjørt motoren en del og ikke fått ulyd eller kakking i motoren tyder jo det på at du har et visst oljetrykk. Ikke medlem hos Falken, Viking eller NAF? Burde en absolutt være. Da hadde du fått transportert bilen til verksted. Hadde ikke følt meg bekvem med å kjøre den med lysende oljelampe.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

På de bilene jeg har hatt har det alltid vært bryteren som har vært defekt, det har også alltid vært relativt stor lekkjasje fra brytren når den har vært defekt.
På en Athena skiftet jeg bryteren tre ganger, siste gangen ble det satt inn en Luacas type som Viking hadde med, den holdt i mange år helt til bilen ble hugget.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

enig med Asle her. Hadde dette problemet i vinter på min GTI. merket først at lampa lyste i tide og utide. Oljedammen under bilen avslørte derimot at føleren var lekk. (merket dette etter skifte av olje og filter) :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply