NÅ IGJEN!!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

NÅ IGJEN!!

Post by 25trd »

Nå har det altså skjedd igjen, mindre enn ett år siden forrige gang:
Toppakningen har revnet!

Og akkurat når jeg har lagt planer om å delta på høsttrefet i Nesbyen.

Hva kan være årsaken til at den ikke holdt lenger? Vi snakker CX dieselturbo uten intercooler. Det burde ikke være kvaliteten på
skiftejobben i fjor, det ble i hvert fall utført på et autorisert verksted.

Så lenge jeg har hatt bilen har det blitt borte litt kjølevæske hele tiden og den har hatt problemer med at den ikke har tålt
lange tunge bakker uten å gire ned for at den ikke skal gå for varm. Dette endret seg ikke når pakningen ble skiftet heller.
Kjøleviftene er tvangsstyrt slik at dette ikke kan relateres til føleren i radiatoren da jeg kan selv styre om de går eller ikke.

Toppen og blokka ble sjekket så godt det lar seg gjøre når pakningen ble skiftet, og bortsett fra antydning til sprekker mellom
forkammerene og sylindrene kunne vi ikke se noe sprekker. dog har jeg nå en ukvalifisert mistanke til at det må være en sprekk
eller en ujevnhet som nekter denne s#&!#* pakningen å holde lenger. Andre ideer?

Er det noen der ute som har en dieselT2 eventuelt T1 ibra stand slik at jeg rett og slett kan bytte motor i stedet for å skifte
toppakning en gang hvert år? Alternativt en dieselturbo med god motor og herjet karrosseri?

Må si jeg sendte Pål en tanke når jeg sto ved R4 i Oslo og ventet på NAF - felles sjebne - felles trøst?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Även om du byter motor så bör du nog kolla kylet! Kan vara väldigt dålig kapacitet även om det inte direkt syns på tempmätaren!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Göran W wrote:Även om du byter motor så bör du nog kolla kylet! Kan vara väldigt dålig kapacitet även om det inte direkt syns på tempmätaren!
Ser for meg rens av radiator m.m. Tanker om installering av en ekstra radiator surrer også i hodet. Men - første problem er å skaffe en annen motor....
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

25trd wrote: Men - første problem er å skaffe en annen motor....
Turbomotorer er det verre med, men om du kunne bruke en sugediesel så lenge..........
Mvh
maurice
Posts: 37
Joined: Sun 06 Jun, 2004 22:26
Location: Norheimsund

Post by maurice »

Jeg har hatt samme problem med 25TRD ser 1 stv,turbo uten intercooler.
Sprekker inn i toppen ser man ikke.
Den eneste måten å kontrollere den på er å får den 'trykk testet' hvor åpninger blir blokkert og de blåser inn trykkluft. Det koster ca kr800.

Etter at jeg hadde rettet toppen og skiftet toppakning flere ganger parkert jeg TRDen fordi brukte topper i 1998 kostet rundt kr8000 uten garanti den gangen.
Seinare fikk jeg en topp fra en turbo 2 og den holder tett.

(bilen er strippet,rustsveiset,behandlet.Jeg har fått tak i TRX dekk,Ny overhalt 'komfortkuler bak'og takrails i original embalasje til stv)

Det er ikke dumt å bruke en sugediesel, jeg vil påstår at de er den mest pålitelig av alle CX diesel motorer. Eksostrør er maken til TRIen.
CX ser 1 25 TRD Turbo1 1985
CX ser 1 25 D 1979 veteran
CX ser 2 25 TRI 1986 (gått 98000) demontert 2012
CX ser 2 25 RD 1988 (gått 55 000) 2012
CX 500 Honda 1980
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

[quote="maurice"
(bilen er strippet,rustsveiset,behandlet.Jeg har fått tak i TRX dekk,Ny overhalt 'komfortkuler bak'og takrails i original embalasje til stv)
[/quote]

Velidg hyggelig å høre Maurice! Bra å vite at du tar godt vare på bilen :D
Post Reply