Vanskelig kaldstart 25GTI

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Vanskelig kaldstart 25GTI

Post by Tor Olav »

Etter at jeg fikk byttet motor i mars, har jeg problemer av vekslende grad med kaldstart. Jo varmere utetemperatur, desto lettere er den å starte (ved +25 starter den som regel med en gang, som om den varm).
Noen ganger når det har vært kaldere i luften og jeg har måttet bruke lenger tid på å starte har jeg fått ettertenning og vekket nabolaget med flotte smell...

Jeg har byttet de to sensorene som sitter i topplokket ettersom det var der det var nærliggende å begynne, men ingen merkbar forbedring :?

Motoren jeg satt inn var fra en 1986 automat, mens den jeg tok ut var en 1988-modell. Det var en av sensorene, jeg husker ikke i farten hvilken, som var forskjellig på disse to motorene, så den ene sensoren som så identisk ut tok jeg fra den gamle motoren (som i det minste ikke hadde noen startproblemer), mens den andre tok jeg fra 1986-Turboen som jeg har holdt på å hugge (det var forskjell på størrelse og kontakt).

Når den først starter går den på tomgang, men noe ujevnt til den blir varm. Feilen er derfor ikke helt identisk med problemene Geir hadde med T2-en som han solgte i sommer, som startet OK men stoppet på tomgang.

Jeg vet det er beskrevet et eller annet sted (Haynes?) hvordan man skal sjekke at sensorene fungerer, og jeg må innrømme at jeg har ikke gjort dette ennå, men siden de kom fra motorer som fungerte, har jeg ikke gitt det prioritet.
Jeg har sjekket kabler og kontakter, og de ser OK ut. Det er vel nærliggende å anta at den ikke starter fordi den får for mager blanding for å få en kald motor til å tenne. Siden motoren er fra 1986 har den innsug av plast og ingen "cold start injector" på høyre side, så den får ikke den ekstra "startgassen" som eldre modeller fikk.

På den annen side lurer jeg på om problemet heller kan være tenningsrelatert i stedet? Vil ikke for eksempel et feiljustert tenningstidspunkt eller svak coil kunne gi startproblemer med kald motor?
Den går rimelig OK når den er varm, men jeg er litt usikker på om den yter helt maksimalt (har ikke testet den på lukket bane...).

Noen som har noen lignende erfaringer eller gode idéer? Siden jeg har en komplett motor i garasjen og en kjeller full av deler, er det jo bare å bytte ut komponent for komponent, men det er jo nok av de stakkarene :wink: som har tilbrakt litt for mye tid med mislykket prøving og feiling, så det kunne være greit å eliminere antall feilkilder noe...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ser ikke umidelbart feilen her nei. :) Men det at den tenner i potta tyder ofte på at det er noe muffins med tenningssystemet (som du sa). Er det bankesensor på denne motoren?



-mattis
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Jeg vet sannelig om jeg har bankesensor eller ikke - hvor skal den i så fall sitte?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Vanskelig kaldstart 25GTI

Post by svp »

Tor Olav wrote: På den annen side lurer jeg på om problemet heller kan være tenningsrelatert i stedet? Vil ikke for eksempel et feiljustert tenningstidspunkt eller svak coil kunne gi startproblemer med kald motor?
Høres ut som det kan være noe med tenningen. Kan være noe banalt som at tenningskablene begynner å bli dårlige. Det kan være irring under isolasjonen som du ikke ser, og motoren kan være ganske følsom på dette. Hvis du har muligheten til det kan du jo bare bytte kablene og sjekke om det blir noen endring. På den annen side har jeg opplevd en del merkelige fenomener når jordingskabelen fra batteriet er dårlig, hvordan står det til med den? Men coilen og generatoren kan også gi diverse trøbbel... masse gøy å sjekke :D
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Siden problemene er direkte avhengige av motortemperaturen, tror jeg ikke at det har noe med kabling å gjøre, så fort den passerer 50 grader i motoren, går den ganske pent og starter på første.

Det går en gummislange (en av mange) langs blokka på baksiden av motoren, hvor det sitter en slags ventil i et lite svart hus. Har dessverre ikke noe bilde, men de som har vært mye opp i et GTI-motorrom kjenner den kanskje igjen?
Er det noen som vet hvilken funksjon den egentlig har? Den har tydeligvis to stillinger, og må så vidt jeg kan se styres av temperatur.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

nå blir det tipping for min del, kan det være eksta-luft-ventilen? Dette er en ventil styrt av en bimetallfjær. Under temp. på ca. 50 grader slipper den mere luft inn i motor, for å øke turtallet litt når den er kald. Høres ut som om den kan passe til ditt problem?


-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det denne som blir kalt for hjelpeluftventilen kanskje. Det stemmer jo med dagmatti sin forklaring.
Mvh
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Jeg lurer kanskje på om jeg har klart å fikse det - i dag startet den i hvert fall på første i 15 grader og regn.
Jeg hadde hørt at det var noe som het luftstilskuddsventil og at den skulle befinne seg på baksiden av motoren, omtrent midt på. Jeg trodde jeg hadde funnet den oppe i topplokket, men det er bare en temperatursensor, som jeg byttet fra en annen motor, uten at det hjalp.
Med litt hjelp fra Helge MS kom jeg meg på rett kjøl igjen, og det viste seg at dingsen jeg lurte på hva var og som satt lenger ned på blokka var, akkurat; luftstilskuddsventilen... :oops:

Den har en gummislange i hver ende og en stor stikk på høyre side, jeg trodde den var svart, men det var før jeg fikk renset den; den er aluminiumsblank.
Denne styrer altså luftstilførselen ved kald motor og gir den ekstra luft når den trenger det. Som så mange andre komponenter som går i stykker på Citroën'er, er den av merket BOSCH :cry:
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jada, l-jetronic er jo laget av bosch. :-)

Også forgassere har tilsvarende innretninger. Når chocken er helt ute strupes motoren for å gi den fetere blanding. MEN den fete blandingen kompenserer bare for at noe bensin kondenserer på de kalde veggene inne i motoren (og i manifoil). I en injection motor kompenserer dette med at dysene spruter litt mere bensin inn.

I tillegg trenger motoren litt mere gass, for å kompensere at tykk og kald olje får den til å gå tyngre rundt. Forgasserene har vanligvis en kobling til gass-spjeldet for dette. L-jetronic har denne ventilen.



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hva gjorde du, Tor Olav, skiftet du ventilen?
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Litt OT : Har noen et skjema/eller tegning/forklaring over l-jetronic? lurer på om jeg kan rappe systemet fra bmw 518i og bygge om til 22motoren?
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

det har jeg, riktignok håndtegnet. :P Hvis du tar med deg hele lednings-rukle-raklet fra bmw'en så er dette en smal sak. Systemet virker kanskje komplisert, men det er veldig enkelt å få oversikt over det når du har det demontert.

Det finnes imidlertid flere versjoner med mindre forskjeller. Hovedsakelig har det med driverene av dysene, og ekstra dyse til kaldstart å gjøre. Samt at de senere versjonene har lamdasonde for bruk med katalysator. Det kan også forekomme versjoner med to triggere pr. omdreining. Dette bør stemme med hva du får ut fra tenningen. :D

I og med at systemet baserer seg på EKSAKT måling av luftmengde for å beregne riktig bensinmengde vil det fungere å flytte det fra en motor til en annen. Alle motorer uansett fabrikat trenger riktig bensinmengde. :P

Tilpasningen vil være luft/blanding ved tomgang, kaldstart, og anrikning ved aksellerasjon. Alt dette kan du justere. Jeg har også liggende relativt detaljerte sjemaer og målinger av kretsene i den analoge hjernen, og her kan vi enkelt lodde litt for å tune både det ene og det andre hvis det skulle trenges. ;)

Jeg er midt i en flytteprosess her, så hele mitt l-jetronic prosjekt ligger pakket vekk. Men i høst kommer det opp igjen. Da skal jeg sende deg en pm. :-)


-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Da skal jeg sende deg en pm. Smile
Takker :D
har masse Citroèn:-)
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Lufttilskuddsventilen (som altså sitter mitt på blokka) skal være nesten helt igjen når den er kald (og sannsynligvis helt igjen når det er kaldere i luften enn det som det er nå). Dersom dere får problemer med kaldstart med injection-motorene, sjekk denne først, man kan se gjennom den når man har løsnet den med de to umbraco-skruene.
En dårlig kabel kan jo også skape problemer...

Jeg satt inn en fra den gamle motoren min, og det hjalp betraktelig, men den trenger fortsatt et par sekunder med starteren, men det får jeg vel kanskje leve med...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Lufttilskuddsventilen (som altså sitter mitt på blokka) skal være nesten helt igjen når den er kald (og sannsynligvis helt igjen når det er kaldere i luften enn det som det er nå).

Hmm. Det skal være omvendt så vidt jeg vet. Mye luft inn når den er kald, altså det samme som å gi mere gass. Men likevel, kan det være at den "ser" mere lukket ut dess kaldere det er, men at dette egentlig betyr at den slipper mere luft igjennom? :-)

Se f.eks. her for feilsøkingstips:
http://www.olyonline.com/techbosLjetronic.htm

Sakset herfra:
Auxiliary air valve not operating correctly: - Must be open with cold engine: closed with warm


-mattis
Post Reply