fra sugediesel til turbodiesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

fra sugediesel til turbodiesel

Post by citro1cx »

har noen her erfaring med å konvertere fra sugediesel til turbodiesel?

pr i dag har jeg begge deler, men fuderer på å gjøre en bil ut av det. Spørsmålet er derfor om hvilken måte det er greit å gjøre det på. Å bytte hele motoren er sikkert en grei løsning, men det skal vel være muligheter for å flytte over toppen også, eller....?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Er vel litt underspyling av stempel også på turbo'n
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Turbo har underspyling av stemplene og litt andre stempel en vanlig D og T1... TROR veiva er bittelit forskjellig også, men er ikke sikker...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Fra sugediesel til turbodiesel

Post by Adelsøn »

Det er flere forskjeller også: Dieselpumpa er ikke lik, og på blokka er det utganger til oljekjøling for turboen. Hadde den lyse ide å prøve meg på samme ombygging i vår, men det går altså ikke sånn uten videre. Den beste løsningen er nok å bytte hele kladden. Bilen blir ganske sprek hvis du setter girkasse fra sugediesel på turbo'n, selv om det går utover toppfarten. Selv synes jeg det går fort nok til å bli skremt... Det skal visstnok gå an å justere turtallssperra på dieselpumpa på turbo'n også, og da går det fort igjen :twisted:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Fra sugediesel til turbodiesel

Post by citro1cx »

Adelsøn wrote:Det er flere forskjeller også: Dieselpumpa er ikke lik, og på blokka er det utganger til oljekjøling for turboen. Hadde den lyse ide å prøve meg på samme ombygging i vår, men det går altså ikke sånn uten videre. Den beste løsningen er nok å bytte hele kladden. :
ser slik ut ja, da er et motorbytte den eneste løsningen.


Adelsøn wrote:Bilen blir ganske sprek hvis du setter girkasse fra sugediesel på turbo'n, selv om det går utover toppfarten. Selv synes jeg det går fort nok til å bli skremt... Det skal visstnok gå an å justere turtallssperra på dieselpumpa på turbo'n også, og da går det fort igjen :twisted:
dette er løsning jeg så for meg, såkalt "RD kasse" på TRD turbo 2 motor. Jeg går ut ifra at at clucthhuset og clucthen på TRD T2 passer på RD kassen? eller er de like? Ellers er vel også motorfester og det elektriske likt?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Se på http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-83-31.pdf (Servicemeddelande 31/83 - CX 2500 Diesel Turbo, Nytt fordon)
Der står alle endringene beskrevet. Det er mange, men det er jo ikke sikkert alle gjøres for å få fungerende bil!
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

StaaleB wrote:Se på http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-83-31.pdf (Servicemeddelande 31/83 - CX 2500 Diesel Turbo, Nytt fordon)
Der står alle endringene beskrevet. Det er mange, men det er jo ikke sikkert alle gjøres for å få fungerende bil!
har kikket litt på denne. slik jeg forstår det er det endringer fra den "gamle" type 2500 diesel med kamkjede som beskrives i denne service medelsen? Forskjellen på den "nye" sugediselen (etter 1983 med kamreim) og turbodieselen er vel ikke så større enn det som tidligere er nevnt i denne tråden.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Fra suge dieselen ble det først byttet til smidde stempler andre dyser og dieselpumpe, men T2'en har også lettet svinghjul utvidet underspyling et tredje sett med dyser og enda en gang dieselpumpe, den har en annen clutch selv om disse passer om hverandre, ny legering i toppen , å så husker jeg ikke mer.

Jeg har nettopp satt sammen en motor med utgangspunkt i T1 blokk og topp, satte på svinghjul, dyser,manifold,turbo og intercolller fra T2, den fikk nå en litt for tidlig tenning, men det fikser jeg når jeg får byttet dieselpumpa en dag.

Girkasser clutcher og motorfester går om hverandre :)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Insugskanalene i toppen er ganske mye større på T2 enn på T1.
En T2 topp kan godt brukes på T1, men omvendt vil du miste efekt.
Mvh
Post Reply