stabilisatorstak er gåen......?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
reidar Bore

stabilisatorstak er gåen......?

Post by reidar Bore »

hvis jeg bøyer meg ned bak bilen og ser på stabilisatorstaget som sitter paralelt på bærearmen ut til hjulet. "tror jeg forklarer riktig" Den er iallefall ca 15-20 cm lang og sitter i en bolt i hver ende. På enden inn mot midten av bilen sitter det noen gummi firkanter. Håper noen vet hva jeg mener..... :? Bolten som sitter i enden ut mot hjulet er borte vekk..... Vet ikke om den er knekt eller ikke. Hva slags bolt er det, og er det veldig skadelig å kjøre en stund uten den.. Har tatt en strips rundt den for at den ikke skal slå ned i bakken. :roll: Er nok ikke noe god til å forklare men håper noen forstår :roll: God Helg!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei,
den bolten som sitter ytterst på enden, egentlig ville jeg tro at manglende bolt ville påvirke høydekorrektøren og gi underlige utslag. Rart den skal ha falt av, vanligvis er vel problemet at de sitter veldig fast. De to "klossene" midt på bærearmen er avstandsshims som "klemmer" rundt staget, de er metall, ikke gummi. Jeg ville ikke kjørt så mye med den før jeg fikk ny bolt på plass. Strips? for å holde stabilisatorstaget :D

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Synes også det er rart om den har skranglet ut. Jeg drar et lettelsens sukk hver gang jeg klarer å løsne disse boltene. :D Den er nok helst knekkt. Sjekk dette og gi meg tilbakemelding. Er bolten knekt må du av med armen, men du skal få ei god oppskrift på hvordan du skal få ut resten av bolten.
Ellers kjørte jeg rundt i flere år med knekt bolt på en 22RS Break jeg har. Den var litt skjev, men det gikk godt.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bolten har sikkert vært forsøkt tatt ut en gang før, noe som fikk fatale følger for både bolt, bære-arm og mekaniker #¤#"#%/)//&¤%"& :twisted: :evil: :!: Så etter at drill og bor og slegge og annet fint vrktøy hadde gjort jobben var hullet så stort at man måtte tvinge inn en større bolt noe som igjen krevde boring i stabstag, som er av fjørstål og ikke spesiellt lett og bore "¤&)=)(&%#"#¤& :twisted: :twisted: :twisted: :evil: Fy og F'en!!!!!!! bolten ramlet ut ikke lenge etterpå og det er endel jobb og få dette ordentlig igjen :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Strips? for å holde stabilisatorstaget


Stripsen kan vel ikke være der lenger????


NB Det må nevnes at dette er personlige erfaringer/oppdagelser og behøver ikke nødvendigvis ha noe med nevnte bil å gjøre overhodet!
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Pål, Pål, det er ikke slik du tar ut disse boltene når de er brekt :!: :!: :?
Det du gjør er å finne deg ei stoppskive med hull omtrent som boltdiameteren. Legg den på ei litt oppskrudd skrustikke og slå på den med en kulehammer. Den skal bli litt skålformet. Dette fordi bolten som regel knekker 2 mm inn i armen. Så sveiser du skiva godt fast på bolten. Sveis så fast ei passe stor mutter på skiva. Nå kan du skru ut resten av bolten. :D Varmen fra sveisinga gjør at det går noenlunde greit å skru den ut. :shock: Og vips så har man ei arm som er helt i orden og klar for å monteres igjen. :D :lol: :lol:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ja vet jeg også det!! :oops: :oops: :roll: :roll: :!: :!: :idea:
har masse Citroèn:-)
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

jonsto wrote:Pål, Pål, det er ikke slik du tar ut disse boltene når de er brekt :!: :!: :?
Det du gjør er å finne deg ei stoppskive med hull omtrent som boltdiameteren. Legg den på ei litt oppskrudd skrustikke og slå på den med en kulehammer. Den skal bli litt skålformet. Dette fordi bolten som regel knekker 2 mm inn i armen. Så sveiser du skiva godt fast på bolten. Sveis så fast ei passe stor mutter på skiva. Nå kan du skru ut resten av bolten. :D Varmen fra sveisinga gjør at det går noenlunde greit å skru den ut. :shock: Og vips så har man ei arm som er helt i orden og klar for å monteres igjen. :D :lol: :lol:
Mvh
Aaargh! Skulle ønske jeg også skrev inn på forumet her da jeg sleit med akkurat samme problem før EU-test. Bolten var knekt. Etter mye skruing, banning og sverting så gav jeg opp og lot en proff ta seg av jobben...
Post Reply