L-Jetronic

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

L-Jetronic

Post by dagmatti »

Hei!

Lager en egen tråd for sider som kan være nyttige når man skal leke med eller feilsøke l-jetronic bensininnsprøytnig. Systemet er brukt i 24 og 25 bensin motorene til cx.

Post innlegg i under dette temaet dersom du har en bra side!!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Tuning, tilpassing til annen motor, eksperimentering:

http://www.demo.cs.brandeis.edu/postscr ... ction.html
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by dagmatti »

Hei,

det begynner å bli en stund siden denne tråden var oppdatert, og flere av linkene har dødd.

En bedre måte å bevare informasjon på er å laste ned alt som kan være av interesse, og legge det på en trygg plass, for eksempel på de lukkede klubbsidene våre. Har du noe fint så send det til meg, så skal jeg legge det ut her:

http://cx.zapto.org/locked

og trykk deg inn på "Diverse L jetronic" under generelt nede til venstre. Brukernavn "kongebil", passord "cx".



-m
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by Asle »

Skulle nok ha sjekket slanger på innsprøytingssystemet tidligere, under demonteringen av drivverket i vår/sommer oppdaget jeg at det var en liten sprekk i fleksikobling på innsuget, men på undersiden av slangen som går til veivhusventilasjonen var det lange og store åpninger, oversiden så helt fin ut.
Resultatet av å bytte slanger er et bensinforbruk i snitt tur retur Trondheim-Oslo på 0.9L/min, det er imponerende siden forbruket har ligget på 1.2-1.3L på langturer tidligere.
Konklusjonen min er at før man begynner å tenke for komplisert (luftmengdemåler osv) så må alle slanger sjekkes grundig, jeg tror slangen til veivhusventilasjonen har vært dårlig i minst 10 år, kvitteringer på problemer med bensinforbruk og startvansker tyder på det.
Nå starter den lett med en gang og går også rent rett etter at den er startet :-)

Alt i alt var jobben med å ta ut drivverket verdt innsatsen, automat som girer fint, lavt bensinforbruk og ikke minst bytte av rør og grundig rengjøring gjør seg :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by jonsto »

Høres kjempeflott ut Asle. Problemer med slangen fra veivhusluftingen har jeg hørt om før. Også om den suges flat. Det ser derfor ut som at denne slangen bør vies en del mer oppmerksomhet.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by Asle »

jonsto wrote:Høres kjempeflott ut Asle. Problemer med slangen fra veivhusluftingen har jeg hørt om før. Også om den suges flat. Det ser derfor ut som at denne slangen bør vies en del mer oppmerksomhet.
Mvh
Hadde nesten tenkt å bytte til nyer innsprøytning, men nå er alt perfekt, tror nesten den nyere versjonen innsprøytning er latere selv om den er oppgitt til 138Hk kontra 128Hk, er helt sikker på at Pallasen er sprekere med automat enn, TRI en med 5 trinns kasse som jeg hadde tidligere :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by dagmatti »

Hei,

dette tror jeg ikke skyldes innsprøytningen, antakeligvis vil du bare få mere sprut med den nyere versjonen, men det vil nok ikke utgjøre mye. Den nyere 2,5 literen har en litt "merkelig" karakteristikk med to moment topper, det må vel være kam'en og kanskje andre ting som gjør dette. Usikker på hva man oppnår med dette, men det kan være høyere moment/flere hk på lavt turtall.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by dagmatti »

Hei,

nå har jeg omsider funnet igjen innsugningsmanifolden jeg 'lagde' til 22 motoren. Legger inn et bilde, har funnet alle delene også, minus temperatur kompenseringsventilen. På maifolden er gassspjeld, 4 dyser, bensinrail med teykkregulator, og vanntempmåler. På forgasserbilene går vannet gjennom her, så jeg satte sensoren her så man slipper å gjenge i blokka eller noe annet sted.

Image


-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by n10516 »

Dette ser ut som ombygging til injection for CX22... Er dette noe du har laget selv, dagmatti, eller er det en kjent modifikasjon? Om det er noe mer enn et rent lab forsøk, antar jeg at den også kan tilpasses CX20 og i så fall vil jeg gjerne vite mer...

Hva med øvrige sensorer, jeg antar at en TDC sensor er påkrever, likeså MAP sensor, kanskje knock sensor og ikke minst en ECU til å styre vidunderet...

Har du noe mer info?


Hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: L-Jetronic

Post by rundgren »

n10516 wrote:Dette ser ut som ombygging til injection for CX22... Er dette noe du har laget selv, dagmatti, eller er det en kjent modifikasjon? Om det er noe mer enn et rent lab forsøk, antar jeg at den også kan tilpasses CX20 og i så fall vil jeg gjerne vite mer...

Hva med øvrige sensorer, jeg antar at en TDC sensor er påkrever, likeså MAP sensor, kanskje knock sensor og ikke minst en ECU til å styre vidunderet...

Har du noe mer info?
Dette er potensielt et kjempekult prosjekt (og bør kanskje flyttes til "Prosjekter" - dette er vel strengt tatt ikke L-Jetronic?)

Om man ser litt lyst på det så er det vel ikke så mye mer som skal til enn denne manifolden, MAP+TDC sensorer (Lambda og knock er vel å anse som luksus?) og så sy det sammen med et MegaSquirt-sett e.l.
Du som kan elektronikk, Vidar, er vel mer enn kabapel til å få et MegaSquirt II - sett (f.eks) opp å gå?

Dag M: Har manifolden vært forsøkt montert? Ikke noe problemer med klaring til panser?

Kult initativ!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by n10516 »

Helt enig - dette bør flyttes til prosjekter! Jeg synes det høres skikkelig kult ut - og i og med at min CX er egnet, er dette noe jeg tente på. Ja, jeg hiver meg nok på dette, ja!

MegaSquirt systemet kjenner jeg bare av omtale, men måtte kikke litt mer på det nå. Det virker svært avansert og svært så programmerbart, men det virker som om det i det minste er svært avhengig av informasjon fra lambda sonden, så den må nok sikkert være med. Interessant.

Jeg synes ikke den virker spesielt høy, forgasseren bygger tross alt en god del den også... Håper det er undersøkt...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by dagmatti »

Hei,

alt dette har vært på bilen ja, denne bygger lavere enn forgasseren. Siden bilen var i bruk, og bensilpumpa (jeg kjøpte av klubben) ikke funka, måtte jeg ta det av igjen, også gikk tiden fra meg; ikke lenge etter fikk jeg fatt i en trd-t2, og da forsvant motivasjonen for å jobbe videre med dette. Men jeg er 99,5% sikker på at dette virker.

Alle l-jetronic delene er tatt fra en peogeot 505 2,2 gti, altså samme motoren. Det jeg har laget er det "kobber" huset dere ser, som er montert med pakning ned på manifolden, og med pakning ut mot gass-spjeld huset. Så er manifolden borret opp for å få plass til 4 dyser og 1 vann-temp sensor.

Man trenger ikke tdc sensor. Den brukes kun til tenning. L-jetronic trenger også denne informasjonen da den fyrer dysene 2 ganger pr omdreining (alle 4 samtidig), men dette er bare signalet til f.eks. turtelleren eller man kan ta det fra tenningsmodulen. Uansett bare et 12v signal, og ukritisk med tanke på timing.

Map-sensoren har jeg også, to stykker tror jeg, og også to stykk j-jetronic bokser. Det jeg digger med l-jetronic er at det er et analogt system; er finnes ingen mikrokontrollere, og jeg er jo analogdesigner i et mikrokontroller selskap. :twisted: Jeg har også alle slanger og hele ledningsnettverket tatt pent ut av 505'en, så det er bare å ha et rele og koble på strøm så snurrer det nok rundt. Er ganske enkelt et slikt system, siden det er helt uavhengig av tenning og dermed timing, men det er en god del slanger som kan lekke og skape problemer. Det er også en elektrisk oppvarmet bimetallfjær i dette systemet som gir ekstra gass når motoren er kald. På noen cxer er det i tillegg en ekstra bensindyse som spruter når det er kaldt, men dette har ikke 22 gti. :)

Skal se om vi ikke får flyttet tråden. Hvis noen har en 20/22 bil kan det jo være kult å teste. :) Jeg har jo en 2000 selv, men denne manifolden passer ikke på den (og dessuten vil jeg gjerne ha akurat den original).


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: L-Jetronic

Post by jonsto »

Har nettopp satt skilter på "Dart Vader". Det er jo en 22 TRS. ;-)
Post Reply