86' TRD Turbo 1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

86' TRD Turbo 1

Post by ingkogni2 »

Noen har kanskje sett denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... os=7&tot=8 ...
Den står på henger her ute nå. Ble henta hjem i dag. :D

Ligger noen flere bilder her: http://cx.zapto.org/gallery/album187 ...

Vi skal ta toppen av den i løpet av ganske kort tid. Forhåpentlig er det bare toppen som er skadd og ikke motoren.

Er forøvrig VELDIG lite rust på den. Har ikke sett under, men det eneste vi fant av rust er oppå bakskjermene (der beltene til 3.sterad skal festes...)


Og så fulgte det med ei brosjyre fra 86 på orginalt ekstrautstyr til BX, CX, Visa, GS/GSA og AX. Skal se om jeg får scana den :)


IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

men det eneste vi fant av rust er oppå bakskjermene
:shock: Har du hørt. Rust der da gitt. :D :D
Citroën har vel egentlig gjort sitt beste for at det skal bli "lufting" i innerskjermen akkurat der. :cry:
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nå er toppen tatt av, og det som var igjen av toppakninga var ganske medtatt. Toppen er sprukket mellom eksos og innsugingsventilen (i toppen) på syl.1 fra registersiden og blir kassert.
Image
Sprekken er det streket man kan se mellom innsug- og eksos- ventilen.


Da vi tok av innsugingsmanifolden fant vi at det demte diesel og kjølevann i den. Det har også vert diesel under toppdekslet, for toppdekslet var "gulle rent". Vi kjente også en sterk lukt av diesel... :?
Image
Vanlighvis er ikke toppdeksler så rene som dette inni. Vippearmer og hulrommet der vippearmene er var like rent.


Jeg var en tur under for å løsne turboen fra festet i bunnpanna og for å løsne oljereturen fra turboen. Løsna den ved å skru ut de to umbraco-skruene som holder rørstussen fast i turboen. Idet jeg nappa den ut, flommet det en grå-svart blanding av olje, kjølevann og diesel (sterk diesel-lukt her også) ut av slangen. Fikk putta ei 10 litersbøtte under, og det ble mellom 8,5 og 9,5 liter i bøtta (var mer en det i bunnpanna for det kom MYE på gulvet, og i kjeledressen min via ermet :? :? :? :shock: )
Image
Fargen vises ikke så godt, men dette er altså den mengden flytende som kom ut av bunnpanna og klarte å treffe bøtta. Normalt skal det jo ikke være mer en ca 6 liter olje på motoren...


En ganske stor bit av toppakninga i området rundt sylynderen nermest vann-pumpa var rett og slett borte.
Image
Image
Ingen tvil om hvor alt vannet i olja kommer fra i allefall.


Vi oppdaget også at det er tæring i aluminiumen i toppen, noe som gjør at toppen ikke kan monteres igjen.
Image
Image
Tæringen ser ut som små krater som jeg vil tro er opp mot 1mm dype, altså alt for mye for at det kan planes vekk.


Blir spennende å se om det er større skader på motoren, selv om motoren går rundt. Det som også er litt snodig er at det er så mye diesel som er der den ikke skal vær også. Noen som aner hvor den kan komme fra? Om det kommer fra dysen(e), må det jo ha foregått lenge...
Det sto også vann og diesel-blanding inni turboen, men turboen har ikke slakke, så den har nokk berga seg.

Det positive er at den ser ut til å være HELT rustfri under. Fram-ramma er i allefall STRØKEN :D :D :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Synes toppakningen ser ny ut jeg, har den vært bytta uten å bytte bolter?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Med den toppakningen er det sannsynelig at bilen har gått på tre cylindre i lenger tid. Den cylinderen som har den ødelagte toppakningen har ikke hatt komp. nok til å tenne. Derfor er all dieselen pumpet ut i vann/oljekanalen. Ikke rart at det luktet diesel av olja. Med såpass mye diesel i olja er det vel bare naturlig at topplokket blir renvasket også.
Synd med den tæringen. Den er sikkert årsaken til at pakningen har blåst. Eller så er tæringen ett resultat av at pakningen har blåst. :wink: Sprekken mellom ventilene har jeg liten tro på er farlige.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Synes toppakningen ser ny ut jeg, har den vært bytta uten å bytte bolter?
Eller byttet uten å ha gjort noe med tæringen i toppen?
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Denne bør vel flyttes til "Motor og drivverk"?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Har du sjekket om det er mulig å legge inn materiele i gropene? Vet at dette ble gjort på mange 80-talls VWTransporter/Caravelle med 112i-motoren, hvor topplokkene var veldig utsatt for nettopp groptæring. Dog var dette bensinmotorer med dertil lavere komp, men det går jo an å sjekke. Det var vanlige motoroverhalingsfirmaer som utførte dette, og det ga bra resultat til en overkommelig kostnad.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Post Reply