Oljetrykksensor - hvor da?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
esv
Posts: 17
Joined: Wed 21 Jul, 2004 15:38
Location: Oslo

Oljetrykksensor - hvor da?

Post by esv »

Hei,
Hvor sitter egentlig oljetrykksensoren på en sugediesel?

Den lekker olje, sier EU-kontrolløren. Jeg fikk ikke snakket med ham selv, dessverre. Er det bare å ettertrekke, eller må jeg bytte en pakning eller skive eller noe?
________________
CX 25 D Break 1984
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Den sitter i bakkant under øvre motorfeste, den kan være greit å løsne øvre motorfeste.
På mine biler har det alltid vært sensoren som har hatt lekkasjen, på en Athena jeg hadde ble det satt inn Lucas, den hold tett i 5 år helt til motoren ble tatt ut, den var da forsatt helt tørr og fin.
De originale har det alltid blitt lekkasje på, men kun ved bruk av syntetisk olje, kankskje tilfeldigheter???
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Men om du tar av "hundebeinet" så pass på at du støtter opp motoren slik at du slipper å bytte radiator i samme slengen.......
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Oljetrykksensor - hvor da?

Post by citro1cx »

esv wrote:Hei,
Hvor sitter egentlig oljetrykksensoren på en sugediesel?

Den lekker olje, sier EU-kontrolløren. Jeg fikk ikke snakket med ham selv, dessverre. Er det bare å ettertrekke, eller må jeg bytte en pakning eller skive eller noe?
________________
CX 25 D Break 1984
har byttet disse flere ganger, men aldri behøvd å løsne på hundebein. Min erfaring er: er den lekk så bytt. Det er ingen hensikt i å prøve å tette den med pakninger, det eneste du oppnår er merarbeid.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Den sitter i bakkant under øvre motorfeste, den kan være greit å løsne øvre motorfeste.
For å si det enklere,,, den sitter under oljefilteret, på høyre side, oljetemp.giver sitter på venstreside (TRD 1/2), jeg har heller ikke løsnet hundebeinet for å bytte denne
har masse Citroèn:-)
Post Reply