Oljesjokk

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Oljesjokk

Post by citro1cx »

da jeg skulle starte opp min GTI T2 i dag oppdaget jeg at det piplet olje fra den. Dette er en av de største oljelekasjene jeg har sett, siden Simcaen jeg hadde for 17 år siden fikk veiva tvers i gjennom blokka :shock: Oljelekasjen ble omtrent like stor som en familie pizza på på 30 sekunder :shock: :cry: . trøster meg med at motoren startet lett og viste ingen teng til havari, så teorien min før jeg kryper under bilen for sjekke er; kan det være lekasje rundt oljefilterbraketten? Om noen har andre gode forslag (eller bare litt moralsk støtte) tar jeg i mot det med stor takk før jeg går løs på oppgaven.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Post by Citrofil »

Oljetrykksbryteren------- :twisted: er noe dårlige greier .

Oljetrykksbryter fra Torrix er veldig utsatt for denne type feil.

Sett gjerne inn en fra en Citroen C25 isteden.

Sjekk altså den først.

Det hender at det skjer noe med "kjølekappa" som sitter mellom oljefilterholderen og oljefilter, men det er mer sjelden.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citrofil wrote:Oljetrykksbryteren------- :twisted: er noe dårlige greier .

Oljetrykksbryter fra Torrix er veldig utsatt for denne type feil.

Sett gjerne inn en fra en Citroen C25 isteden.

Sjekk altså den først.

Det hender at det skjer noe med "kjølekappa" som sitter mellom oljefilterholderen og oljefilter, men det er mer sjelden.
har sjekka oljetrykksbryteren og den er det definitivt ikke, det midt under bilen der det ikke går an se uten at man er under. Oljen kommer ut fra det hullet i traversen som går mellom rammevangene akkurat rett under der hvor oljefiltret sitter.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Det er syntetisk olje paa den...har aldri vaert noen oljelekkasje.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Sitter det ikke en bryter i oljefilterholderen også? Oljetemp. kanskje?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

så kom endelig våren hos oss i trøndelag også, og hva er vel da mer naturlig enn å sjekke status på turboen....jo...ehh det var den lekasjen ja... :( en kjapp titt under og feilen funnet. Lekasjen kom fra selve oljefiltret som var på vei ut... :o fikk skrudd det plass og den lekker ikke en dråpe :lol: feiret det hele med en "sjekke-om-alle-instumenter-virker-som-de-skal-tur". FOR EN NYTELSE!!! etter å ha ristet rundt med XM diesel en hel vinter :lol: 8) mmm....diravien...gti stolene....bremsene....ahh....trenger jeg å si mer :D

Her er et stemningsbildet rett etter at den startet på første nøkk :D :D :

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Oljefilteret kan ofte være et problem. Jeg har to ganger opplevd lekkasje fra fileteret etter å ha skiftet olje hos oljeskiftexpressen i Kirkeveien i Oslo. Utover det bruker Turboen min praktisk talt ikke olje. Jeg fyller under en liter mellom hvert oljeskift og det er ikke værst for en bil som er 21 1/2 år gammel.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply