forgasser 22trs

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
tingvald
Posts: 11
Joined: Tue 24 Oct, 2006 16:53

forgasser 22trs

Post by tingvald »

Hei! Har akkurat tatt i bruk en "låvebil" etter 3-4 års lagring. Det var vel for mye å forvente at dette skulle gå helt knirkefritt. Men det gjorde faktisk det i begynnelsen, bortsett fra veldig knirking fra diverse oppheng i fartsdumper, da. Det er blitt borte. Verre var det med annen type "knirk" fra forgasser.
Jeg kjører 40 km på jobb. Etter å ha brukt bilen en 3 ukers tid, skjedde det samme tre dager på rad, nøyaktig etter 15 km, i en slak nedoverbakke; motoren begynte å rykke og det virket som å kjøre med choken på, at den fikk altfor feit blanding. Dette gikk seg til gradvis verre og verre, hvor jeg til slutt måtte tråkke gassen nesten i bånn, med påfølgende røyk og illeluktende eksos. En kort stopp med motor av kunne normalisere situasjonen, men ikke hver gang. Det hører også med til historien at choken aldri har fungert som den skal. Med kald motor og choke går bilen kanskje i 10 sek. før den kveles i sitt eget gugg.
Tilfeldigvis hadde jeg en ekstra forgasser liggende, og jeg monterte denne. Startet på en blunk, og gikk som ei klokke. Til og med choken virket. Men dag 2 med ny forgasser skjedde det samme igjen! Innom Torshov og kjøpe carburettor cleaner, skifte av bensinfilter og nedjustering av tomgang (en skrue jeg justerte en liten omdreining for litt siden for å øke tomgangsturtallet - unødvendig handling). Etter dette har den oppført seg normalt, men choken er fortsatt ikke god. Og jeg bare venter på at jeg skal stoppe langs veien igjen. Noen som skjønner dette?

Hilsen Torstein, exbx, exxm, nåcx.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg kan ingenting om forgassere, men sjekk også alle kontakter til Coilen, gjerne med nye kabelsko, og kanskje også en ny coil. Hadde samme symptomer på min TRS, men med ny coil og nye kabelsko på ledningene ved coilen forsvant symptomene.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Sturla wrote:Jeg kan ingenting om forgassere, men sjekk også alle kontakter til Coilen, gjerne med nye kabelsko, og kanskje også en ny coil. Hadde samme symptomer på min TRS, men med ny coil og nye kabelsko på ledningene ved coilen forsvant symptomene.
Du kan være inne på noe der ja...
Tidvis dårlig gnist kan føre til dårlig forbrenning, soting og tilsurning av motoren. Ta opp peilepinnen til olja og lukt på den, lukter det sur bensin, drar den inn for mye bensin som den ikke forbrenner og kjører ned i olja.

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

22 motorene er litt lunefulle. De liker overhode ikke og gå på tomgang med choke. Men det ble likere etter at jeg gikk over til V-line plugger. Falskluft rundt spjeldakslingen er også et svakt punkt. For ikke og snakke om membranen i vacumregulatoren. Ta en boks med startgass og spray litt rundt forgasseren etter at motoren er blitt varm slik at den går normalt på tommgang. Øker den turtallet har du en luftlekasje. Med alle de vacumslangene er det jo mange muligheter. Sjekk også at disse slangene er riktig satt på. For å være helt erlig så hører det nesten med til sjeldenhetene at de er det. Og så må vi jo ikke glemme O-ringen rundt bensin/luft blande skruen. :wink:
Mvh
tingvald
Posts: 11
Joined: Tue 24 Oct, 2006 16:53

Post by tingvald »

Takk for nyttige tips! Det første jeg skal gjøre er å sjekke coilen. Etter å ha dratt batteriet ut og inn gjennom lagringsperioden vet jeg at det har gått hardt ut over kabelsko og koblinger. De andre tipsene skal også sjekkes!

Hilsen Torstein.
Påberg
Posts: 19
Joined: Sun 12 Dec, 2004 13:12
Contact:

Post by Påberg »

Det finns ett filter i själva förgasaren också, en liten sil precis under inloppet där slangarna är monterade.
Se bild på http://cx.zapto.org/albums/album25/forgasse2.jpg, det är den stora sexkantmuttern till höger på nedersta bilden. Lossa den och blås rent silen!
tingvald
Posts: 11
Joined: Tue 24 Oct, 2006 16:53

Post by tingvald »

Hei igjen!
Har gjort noen enkle sjekkpunkter etter tips fra forumet: Pusset og smurt opp kontakter på coil. Byttet fordelerlokk, som var så godt som utslitt. Byttet en pluggledning, som ga dårlig kontakt på fordelersiden. I dag startet bilen tvert, choken virket normalt og bilen gikk som ei klokke. Jeg satt og smilte for meg selv, og så samtidig at jeg nærmet meg 0.9 i snittforbruk, da gleden ble snudd til fortvilelse igjen. Fuskinga begynte. Ikke så ille som sist, men det er tydelig at jeg ikke har funnet årsaken til problemet. Nå skal jeg sjekke sil i forgasser, evt. falske "luftinntak" og alle slanger/ledninger. Så får vi se om vi snart får bukt med problemet. Det virker som rått og kaldt vær påvirker dette.

Hilsen Torstein.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

ja rått og kaldt, og fuktig? Det høres fremdeles ut som elektrisk, jeg ville byttet ut så mange kontakter som mulig. Tidvis fusking kan jo komme fra flere steder - at det ikke er samme kontakt som gir trøbbel hele tiden. Du kan jo ha fått orden på noe, og så er det en eller anner djevel igjen. Jeg slet en stund før min TRS sluttet med de symptomene du beskriver. Overledning ved fordeler? multistikket til fordeleren? henger det slik at det kan gi tidvis dårlig kontakt? Jeg fikk støt i fuktig vær når jeg tok på den med bilen i gang... mange muligheter :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Du kan jo drenere tanken hvis du ikke har gjort det. Etter 3-4 års lagring er det kanskje noe kondensvann på den, hvis den ikke har stått med full tank. Jeg hadde periodevis fusking på min TRS i fjor, mer enn jeg klarte å kurere med kondensfjerner. Etter at jeg tappet ut vann og annet bunnslam gikk den mye mer stabilt.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Hvis ingenting hjelper, må du prøve skremseltaktikken... Ta hagla, legg den fint mot forgasseren, si rolig men bestemt, helst gjennom den ene munnviken, at hvis den ikke tar seg sammen får den et velrettet skudd og så rett i pressa. Siden det er snakk om Citroen (som vi alle vet har sjel) vil den umiddelbart bli helt i orden... :lol: :lol: :lol:

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
tingvald
Posts: 11
Joined: Tue 24 Oct, 2006 16:53

Post by tingvald »

- takk for mange glimrende svar. Her skal intet være uprøvd. Dårlige kontakter er det nok sikkert flere av. Var en tur under panseret nå i matpausa og fant bl.a. at ledningen fra fordeler til coil satt veldig løst. Hadde vært hyggelig om det var en slik feil. Med hensyn til tanken, finnes det tappeplugg, eller må man skru ut hele og snu den på hodet?
Apropos hagle: Jeg har ikke selv, men svigerfar har. Jeg kan høre med han. Det er bare en enløper, går det like bra?

Torstein.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Sjekk om chokewire ikke er for stram.Er den det så kjører du med "litt"
choke hele tiden,og kan få symtomer som du har.
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

tingvald wrote:Med hensyn til tanken, finnes det tappeplugg, eller må man skru ut hele og snu den på hodet?

Torstein.
Tappeplugg var det i alle fall på min, i framkant av tanken. Jeg har ståltank, men jeg tror det er samme på plasttank. Det var en enkel skrue med en underlagskive av pakningsmateriale. Regn med å bytte pakningen. Jeg laget en selv av vanlig pakningspapp og det ble tett etterpå. Ikke dra for hardt til, for den kan gå over gjenger.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Post Reply