Øvre bærearm foran

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Øvre bærearm foran

Post by StaaleB »

Jeg har oppdaget stor slakk i lagrene på ene siden, så det må skiftes. Men hva trenger jeg utover selve lagrene? Er det vanlig å måtte skifte noe mer? Jeg har funnet brukbare beskrivelser av selve jobben, men lurer på om det er nok å bare kjøpe lagre og simringer.

Både Citroën og Classicparts har lagrene, men ikke komplette sett for utskifting foran. Lagrene er jo de samme som bak for Berline, og der finnes komplette kit med hylser, tetninger etc, men dette er vel ikke likt foran?

Har det noe for seg å sette inn smørenipler i bærearmen foran, eller er lagrene foran ikke så utsatt som bak?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Lagrene fram er ikke så utsatt som de bak, men du gjør jo ikke noe galt med å montere nippler.
Lagrene kan du godt kjøpe av en velassortert lagerforhandler. Jeg bruker Abra kulelagersenter i Trondheim. Lagrene heter 326332. Koster mellom 150,- og 200,- kroner pr. stk. Jeg kjøper 10 stk i slengen, så får du problemer kan jeg godt sende deg et sett. :D
Simmeringene har jeg hittil fått tak i hos Citroën. Heter 5 428 320. Koster ca. 40,- pr. stk.
Husk å montere simmeringene riktig vei. :wink: De er ikke der for å holde greasen på plass, men for at det ikke skal komme inn vann. :wink: :D
Har sett de feilmontert, og da kommer vannet lett inn, men ikke ut igjen. :cry:
Mvh
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Takk for rask respons! Simmeringene hadde de ikke hos Citroën der jeg spurte, men de foreslo å bruke de gamle om igjen... :? Ettersom de har det i utvalget hos Classicparts bestilte jeg både lager og simmeringer derfra, så får vi se hva som skjer.

Så da er det ikke noe annet inni der som er kjekt å skaffe inn før parteringen starter?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nei, avstandsrøret går jeg ut fra er i orden.
Men det er en ting som er MEGET VIKTIG! du MÅ få med deg hviulke skiver som sitter på hvilken side når du demonterer. Dette har med hjulgeometrien å gjøre.
Er det noe du lurer på så ring meg mellom 2200 og 2300 i kveld. 71 66 10 56.
Mvh
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Da var det meste av demonteringen foretatt, men et problem har dukket opp; den lange bolten som holder bærearmen rikker seg overhode ikke i aksialretningen... Den var i det hele tatt veldig fast, selv etter at mutteren var av. Med litt mosjon frem og tilbake er den nå så løs at jeg kan dreie den for hånd, men ut vil den altså ikke! Da er det vel slik at den er rustet sammen med det rullelageret som sitter nærmest mutteren, går jeg ut fra? Jeg har prøvd å presse den ut ved å skru en bolt inn i det gjengete hullet, med mothold mot ramma, men uten suksess. Hender det at man rett og slett må skjære for å få dette løs? I så fall får jeg vel bare handle inn mere deler. Bærearmen er så slarken at den kan beveges 2 cm ute ved navet, så det nytter ikke å gi seg heller... :cry:

I tillegg har jeg begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal få på mutteren igjen på den lange bolten når den tid kommer. Hånda mi er det ikke plass til der, og skal jeg stikke inn to fingre må de være ca 20 cm lange for å rekke fram...

Er det egentlig meningen at man skal ta ut motoren før man demonterer øvre bærearm? :? :roll:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Dette forstår jeg ikke? :?:
Er du sikker på at du ikke mener nedre bærearm,her sitter vel mutteren
inne i et hull i rammen.Bolten på øvre bærearm sitter lett tilgjengelig.
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

jank wrote:Dette forstår jeg ikke? :?:
Er du sikker på at du ikke mener nedre bærearm,her sitter vel mutteren
inne i et hull i rammen.Bolten på øvre bærearm sitter lett tilgjengelig.


Ja, bolten er jo lett tilgjengelig heldigvis, men den vil ikke ut! Men den skal! Og mutteren sitter ikke lett tilgjengelig hvis jeg ikke tar bort motoren først... :evil:

Og ja, det er den øvre høyre bærearmen, det er jeg sikker på. På dette stadiet har jeg fremdeles orden på opp og ned, men det kan jo endre seg etterhvert som frustrasjonen øker... :lol:
Nedre bærearm tok jeg i sommer på andre siden, og der synes jeg at jeg kom jeg greit til.

Jeg søkte litt på akutten, og fant en tråd som beskriver Citroëns spesialverktøy 6303-T; http://forum.citroenakuten.com/viewtopi ... t=b%E4rarm

Dette verktøyet er omtrent slik jeg har rigget meg til med en bolt, en mutter, en skive og en hylse, men suksessen har uteblitt... :cry:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Helge MS

Post by Helge MS »

Hei

Her sitter du med et problem ja.... en av de verre tingene på CX dette... Det er ikke uvanlig at disse ruster fast...

vet om flere som har endt opp med å kappe bolten... hvilket tar lang tid.. så forsøk litt til og lykke til. Metoden du bruker er ok. Se om du kan få inn noe som smører litt opp....

H.
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Her har du en grov metode som jeg benyttet på nedre bærearm med hell, jeg tok et gjengestag på M 22 (fra biltema) og sveiset det fast til boltenden (ikke mutterenden) lengden på gjengestaget skal være like lang som det partiet av bolten som sitter inne i bærearmen. sett på en hylse på 5-10 cm lang og en indre diameter stor nok til bolthodet og en mutter med skive større enn indre diameter på hylsa. Når du skrur ut bolten så kapper du bare av gjengestaget hvis det kommer i veien for noe etterhvert som bolten kommer ut.

:lol: Mvh Stig
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Jeg løfter denne gamle tråden, ettersom jeg ennå ikke er ferdig med jobben... :cry: Jeg kjørte litt med bilen i vinter, men etter en stund fikk jeg havari på støttelageret til høyre drivaksel, hvilket sikkert kommer av at bærearmen er slarkete.

Jeg prøvde metoden med å sveise fast et gjengestag, men uten hell. Hver gang jeg prøvde røk sveisefugen. Antakelig er jeg ikke god nok med sveisen, men bolten som holder øvre bærearm sitter virkelig dønn fast. Antakelig er det et av lagrene eller hylsa mellom som har rustet sammen med bolten.

Inspirert av bra vårvær har jeg nå forsøkt nye metoder for å få ut bærearmen. Nye deler er handlet inn, så for meg er det nå likegyldig om jeg må partere bolten og gjerne hele bærearmen, men hvordan gjør jeg det? Ikke kommer jeg godt til med vinkelsliper og heller ikke med elektrisk bajonettsag. Jeg kan kappe hodet av bolten, men hjelper det egentlig? Den vil vel ikke ut av den grunn.

Blir løsningen å heise ut motoren for å komme til med slegga?

Hvis jeg ikke får til dette blir det snart et rep.objekt til salgs! :evil:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Det skal gå greit med bajonettsag, gjorde selv samme jobben for under to mnd. siden. Med høy kvalitet på sagbladene, en god porsjon tålmodighet samt litt tid, så kommer du nok igjennom.
Lykke til :wink:


MVH Arthur :)
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

turbo 1 wrote:Det skal gå greit med bajonettsag, gjorde selv samme jobben for under to mnd. siden. Med høy kvalitet på sagbladene, en god porsjon tålmodighet samt litt tid, så kommer du nok igjennom.
Lykke til :wink:


MVH Arthur :)
Takk! Da skal jeg forsøke det. Jeg noterer meg at du snakker om sagblader i flertall... :wink:
Hvor kuttet du, lengst ut mot kantene eller mer mot midten? Det er vel en fordel å unngå å måtte skjære gjennom lagerene?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Så vidt jeg har forstådt er det på høyre side problemet er. Da legger du sagbladet så tett inn til lageret på venstre siden, altså mot hodesiden av bolten. Hvis du er heldig kommer armen lett ut da, i motsatt fall må du gjøre samme sak på motsatt side eller eventuelt skjære et stykke av selve armen innenfor lagerleiet for å unngå og skjære i selve lageret.
Bruk så tynne blad som mulig med som tidligere nevnt høy kvalitet.
Dersom du trenger bistand underveis treffes jeg på 90134960.



Nok en gang lykke til :wink:

MVH Arthur :)
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Kan være at det er shimen som står ved fremre delen som er problemet. Hadde problemer når jeg skulle ha ut bolten på TRI'en som jeg har begynt å hugge. Der måtte jeg skru og skru på bolten før den ville ut (bruk masse rustløser). Når jeg hadde fått ut alt, så gikk det ikke å få tredd shimen på bolten igjen, det var ikke noe rundt hull men en tagget åpning.
Kan være at du har samme problemet.

Virker litt drastisk å måtte kutte bolten...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

bolten er ikke rustet til noe lager men til hylsa, disse kan faktisk netsen sees på som en del, om rusta virkelig har fått tak
har masse Citroèn:-)
Post Reply