Ujevn gange kald motor T1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Ujevn gange kald motor T1

Post by Black Lemon »

Dette temaet har vært oppe før, men jeg kunne ikke finne igjen tråden. Motoren min (86 Turbo 1) går dårlig før den blir varm. Turtallet er lavt og det ser ut som om "choke"-effekten er borte. Jeg minnes jeg leste et sted at dette kan tyde på at en eller begge coilene er årsaken? Er jeg på rett spor?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Ja, Geir, da er feilen funnet!
Vet ikke om du bør skjemmes, men jeg skjemmes litt fordi det ikke var det første jeg prøvde.
Det jeg gjorde var at jeg fikk en kompis til å starte mens jeg tok av den lille vacumslangen ved gasspjeldet. Sprøytet så startgass ned i hullet, og da gikk bilen. Konklusjon: Den får ikke nok bensin. Altså ingen choke funksjon. Hva styrer dette? Jo, tempføleren som sitter helt til høyre i toppen. Satte dit en annen føler og bilen startet og gikk.
En annen ting er at dysene heller ikke var riktig gode, men det er en annen historie.
mvh
Her fant jeg den jeg lette etter. Jeg lurer på om det kan være samme feil som den jonsto fant. Selv når bilen er varm er det ikke alltid den reagerer på gasspådrag og det er jo kjedelig når man skal kjekke seg i GTi Turbo. Kan det være dette spjeldet som er feilen Jonsto?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nei, spjeldet tror jeg ikke det er. Når den heller ikke reagerer som den skal på plutselig gasspådrag tror jeg heller det er for lite bensin på tomgang generelt. Har du muligheter til en CO2 måling? Hvis ikke, prøv å strup en 1/4 omdreining i gangen på skruen for luft utenom luftmengdemåleren. Den umbrakoskruen som sitter på luftmengdemåleren. Men følg med hvor mye du skrur, slik at du eventuelt kan stille den tilbake. For fet blanding kan det jo muligens også være. Lenge siden du skiftet/rengjorde luftfilteret? Får den for mager blanding kan det jo også være luftlekasje. Her er mulighetene mange. Skal vi ta en prat på tlf? Prøv å ring meg på 952 18 701.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Takk for tipset. Luftfilteret var meget skittent (det kan ikke ha vært ute siden Halvdan Svarte gikk gjennom isen i Randsfjorden) og det er ille å skulle måtte innrømme at jeg faktisk aldri har tatt ut luftfilteret selv. Jeg har eid bilen siden mars 1990 og har alltid hatt den på merkeverksted for service, reparasjoner og EU-kontroll. Siden 1998 har den kun gått 40.000 km og serviceintervallene har blitt lengre.

Jeg fant også ut at den tjukke gummislangen var løs i den ene enden. Da jeg så det kom jeg også på at jeg for noen år siden ikke fikk startet bilen overhodet. Jeg tok kontakt med en tidligere Citroën-mekaniker som brukte flere timer på å finne feilen, før han plutselig oppdaget at den tynne slangen som kommer inn på den tjukke var slitt tvers av. Det var mørkt i gaten der vi hold på den gangen så det var ikke så lett å oppdage.

Jeg leste litt rundt problemet med ujevn gange på akutten og ser at det presiseres viktigheten av at alle slanger må være helt tette. Jeg åpnet også luftmengdemåleren og sprayet denne med CRC. Det var litt korroksjon i selve huset, ellers så det ikke så værst ut. Denne har vært åpnet før av Bøhm som strammet fjæra for noen år siden. Det var masse sikaflex rundt lokket og det virket som om det var noenlunde tett. Det er vel bare å kline til med sikaflex igjen for å tette?

Luftfilteret var så grisete av olje og dritt at jeg må skifte det, selv om jeg forstår at det kan vaskes. (Putter jeg det i vaskemaskinen hjemme blir det vel rabalder tenker jeg) Jeg er spent på å se om dette hjelper. Å kjøre "impotent" CX Turbo som ikke tåler særlig gasspådrag er ikke helt tilfredsstillende.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Jeg har vaert ut for det samme selv paa den forrige turboen jeg hadde. Brukte lynlim og deretter isolasjonstape paa luftmengdemaaleern, det hjalp, ingen problemer.

Den tjukke slangen MAA vaere tett og alle de andre slangene, som det er mange av.

Bruker aa gaa over slangene jevnlig, det loenner seg.

Jeg er enig med deg, man blir smaasur naar turboen ikke virker som den skal.

Naar den virker, kan man bli smaasur av evt. boeter som Onkel Politi kommer med. :lol: :D :lol:
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Post Reply