22trs vil ikke starte

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

22trs vil ikke starte

Post by Sturla »

Det har regnet i 60 dager i strekk.. nå ga den opp. Det er problematisk siden jeg bruker den hver dag. Den liker ellers regn godt som alle CX.

Problem - den begynte å fuske på vei hjem søndag - har hatt symptomene før, den trenger mer og meer gasspådrag for å gå, til slutt sitter man med foten nesten ned til gulvet og det er vanskelig å holde den i gang.

Nå står den ute i gaten, og starter ikke. Det er gnist, for den tar et øyeblikk før den dør umiddelbart. En ledning på coil var løs, og slangen fra foten av forgasseren som går til utluftingsslangen fra ventildekselet var hoppet av. Har også sprayet og massert kontakter, men den vil likevel ikke. Nå er jeg usikker på om den rett og slett har blitt så sur at det er best å vente noen timer før jeg prøver igjen.

Om den har blitt sur - hva er beste metoden? Tidligere har det gått på "viljen - gassen i bunn og kjøre på starteren til den 'er nødt til! å ta", men er et en god metode? Har ikke pluggnøkkel her, den er ute i gaten og det regner..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

gassen i bunn og kjøre på starteren til den 'er nødt til! å ta",
Kjenner godt til dette. At mye regn ikke er av det gode er også kjent. Men det gjelder gjerne biler generelt. Men tilbake til startproblemene. Tror det mest fornuftige du kan gjøre er å skifte plugger. Etter min erfaring "spiser" 22 motorene plugger. Spesielt hvis de kjøres mye på choke eller i bykjøring. Jeg har med god erfaring skiftet til NGK V-line plugger.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ja, det kan jeg jo gjøre, men spørsmål gjenstår - skiftet plugger for ikke mer enn 2000km siden - kan den "plutselig" begynne å gå dårlig - og så sote helt ned pga plugger? Kanskje det var dårlige greier jeg satte på?

I så fall får jeg løpe gjennom byen og skaffe et sett med plugger, og en pluggnøkkel - har den ikke i bilen selvsagt...

Takk for råd Jonsto.

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Synes symptomene peker i retning av pluggene. Men det var en annen ting som slo meg. Med så mye regn som dere har hatt i det siste ville jeg nesten ha spandert på bilen en skikkelig dram i form av kondensfjerner. En liten vannperle i forgasseren kan skape store problemer. Gjør begge deler du, så får vi se.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

ja, vann kan det jo være, fikk med en pluggnøkkel som jeg ikke får brukt(elendig kval). NGK er det ingen som har, fikk Densei, det er det samme jeg satte på for ikke lenge siden. Vanskelig nok å finne en bilrekvisitaforhandler i Bergen sentrum, glem bensinstasjon. Min første TRS hadde problemer med vann i bensinen, men da kom det mye hvit røyk og som oftest fikk jeg "blåst ut" etter litt rusing. Den hadde sprekk i påfyllingsrøret, det mistenker jeg ikke på denne.

Synes likevel det er rat at problemet kommer gradvis over en distanse på ca 1,5 mil, stadig verre. Er det typisk for tennplugger? Når de "svikter" så skjer det slik? Betyr det at forbrenningen blir gradvis dårligere til det til slutt er helt nedsølt/sotet?

Ved lignende tilfeller før har mistanken gått i retning av elektriske kontakter og fordeleren, men den har jo gått prikkfritt i mange måneder nå siden jeg opplevde problemer sist - og da var det heller ikke så akutt mener jeg.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Synes likevel det er rat at problemet kommer gradvis over en distanse på ca 1,5 mil, stadig verre. Er det typisk for tennplugger? Når de "svikter" så skjer det slik? Betyr det at forbrenningen blir gradvis dårligere til det til slutt er helt nedsølt/sotet?
Enig med deg i dette. Det måtte i så fall være at pluggene er blitt bløte og fått en form for overslag. Er ikke særlig bra for plugger og bli bløte. Enkelte tåler det ganske enkelt ikke. Jeg mistenker også at bilene har en forholdsvis lav tennspenning siden de så lett soter ned. Men for å være ærlig, når problemet kommer sigende, så er jeg ikke sikker lenger. Jeg hadde i alle fall prøvd med plugger og kondensfjerner først, men ikke kast de pluggene du skifter ut. :wink: :D
En annen måte å kontrolere om pluggene virker er å sette på ei stroboskoplampe. Blinker denne gnister pluggene.
En annen ting er å prøve med startgass. Går den på dette er det bensintilførselen det er noe feil med. (f. eks. vann).
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det har vel vært nevnt før, men kan vel nevnes i denne sammenhengen. Påfylingsslangen kan være råtten og ta inn vann (når bilen er i bruk). da blir det værre jo mindre bensin du har på tanken.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

da blir det værre jo mindre bensin du har på tanken.
Jeg har vært inne på denne tanken, så det skal sjekkes. jeg får begynne med litt ekstra bensin, kondensfjerner og nye plugger. Prøver å fylle full tank hver gng jeg tanker, men det gjør ikke min fru, hun fyllr for 100kr og slik var det også søndag, så vann kan være en synder.

I så fall, hvordan får jeg det bort, annet enn ved å bruke kondensfjerner?

Har for øvrig vært inne på tanken å få bytte forgasseren med en som er renovert, synes tomgang er litt fluktuerende og ikke helt jevn - men det kan jo være pluggene det også? eller vann..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Sturla wrote:

I så fall, hvordan får jeg det bort, annet enn ved å bruke kondensfjerner?..
Er fristet til å si at vannet forsvinner ikke med kondensfjerner. Som det har blitt sagt flere ganger på dette forumet, innholder kondensfjerner mye vann. Den lille mengden med Isopropanol som er igjen greier ikke løse opp vannet, og problemet ditt kan kanskje bli enda værre. Løsningen ligger nok i å finne kilden til vann i bensinen. Kanskje bør du unngå å fylle full tank før du har funnet problemet, for så å drenere tanken og fjerne alt grums som sannsynligvis ligger i bunn av tanken.
Sturla wrote:
Har for øvrig vært inne på tanken å få bytte forgasseren med en som er renovert, synes tomgang er litt fluktuerende og ikke helt jevn - men det kan jo være pluggene det også? eller vann..
det løser nok ikke problemet ditt akkurat nå, men om gasseren er slitt, f.eks med dårlig spjeldakslinger vil du nok aldri få den til å gå bra. Her tror jeg Jonsto kan bidra med en del gode tips om hvordan renovere en weberforgasser på CX.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for gode svar - nye plugger er montert og da startet den igjen som et skudd på første slag slik den pleier.

Satte på Denso - de gamle var svært sotet og skitne. Jeg skal nok skaffe et sett med NGK V line til å ha i hanskerommet.

:)

Det er jo lett for å gli avgårde på relativt lavt turtall. Jeg synes ikke jeg "presser" den, men den drar jo godt også langt ned. Kan det være noe som forårsaker soting? Man vil jo kjøre litt økonomisk, men kanskje den vi ha jevnlig høyere turtall?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Blir et skudd litt i blinde, men har du sjekket co på tomgang i det siste? På weberforgassere har denne dysa også mye å si for blandingsforholdet opp til 2500 o/min. Den vil gå bedre med noe høyere co enn tillatt, men kanskje vil den også sote raskere.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dagmatti er selvsagt, som vanelig, inne på noe. O-ringen rundt denne dysa har en tendens til å begynne å slippe igjennom luft.
Men jeg har to virkelig friske 22 motorer som jeg har hatt/har i daglig drift. Begge disse er gått forholdvis langt. Det de har felles er at de har gått på litt lengre kjøring med en eier som er "tung" på gassen. Ikke nødvendigvis råkjøring, men langt i fra seigpining. Og her er vi ved sakens kjerne. Disse motorene tror jeg har bare gått av et turtall på 2500+. Seigpining i 75 - 80 på 5. gear over lang tid er gift. Det samme er choke kjøring på tomgang. Da fruen kjørte TRS satte jeg inn kupevarmer. Hun har bare 4 km. hver vei på jobb, og det var døden for bilen i alle fall, men med kupevarmer slapp den i alle fall tomgangskjøringa for å få rein rutene. Så måtte jeg bruke den på jobb en gang i blant. Og med 2 mil hver vei med 80 - 90 km ble det da sluppet ut en del sot. Men etter noen år ga jeg opp og hun begynte og kjøre Croisetten.
Så, Sturla, du må nok ta en tur ut på "motorveien" en gang i uka. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ja det er nok sikkert sant. Kjører vel 25km frem og tilbake nesten hver dag, men det er jo ikke mange stedene man kommer opp i 80...

Får la den gå litt lenger ut på girene kanskje...
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Takk for gode svar - nye plugger er montert og da startet den igjen som et skudd på første slag slik den pleier.
Jeg ser at jonsto sier 22-motoren spiser plugger. 22-motoren er jo ikke behandlet i Haynes-manualen, men der står det at turbo-motoren er meget sensitiv for plugger. Jeg tenker jeg får skifte mine og se om det hjelper.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply