Tomgangsskruen som forsvant

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Tomgangsskruen som forsvant

Post by Black Lemon »

Det spøker i motorrommet på CXen min. Tomgangsskruen er forsvunnet!! I alle fall kan jeg ikke finne den igjen. Det er flere år siden jeg justerte tomgangen og mener bestemt at det var en skrue i bakkant av motoren. Den finner jeg ikke nå og jeg ser kun en kraftig skrue over motoren, men denne virker det ikke som om det er. Haynes-manualen min ligger i en kasse, men hvilken kasse? Jeg flyttet i sommer og pusser opp huset og alle bøker ligger fortsatt i kasser. Kaotisk? Ja!

Motoren går bedre nå etter å ha skiftet luftfilter og renset luftmengdemåleren, men tomgangen ved varm motor er så lav som 500-600 omdr/min og det er for lavt. Nå reagerer den brukbart når jeg gasser på med varm motor, men fortsatt hoster den litt innimellom. Alt er ennå ikke fryd og gammen med andre ord. Når man kjører CX om vinteren er det viktig å ikke ha flytebrygger på føttene så sant man har pailabber. Da kan man lett komme i den situasjon av man forsøker å både gasse og bremse på en gang og det blir litt tullete kjøring av slikt. Nå er det jo mildt slik at risikoen for dette fortsatt er minimal.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Svart plastskruv som kan sitta på slang vid motorns högra kant - sett i färdriktningen.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote:Svart plastskruv som kan sitta på slang vid motorns högra kant - sett i färdriktningen.
Mmjjaa, plast er det nå nødvendigvis ikke i den da, men stor er den. Med denne skruen lar du motoren få mer luft, og elektronikken gir automatisk mer bensin, og turtallet øker. Så er det en eksentrisk skrue på selve gasspjeldet. ( 10mm hode på skruen og 13mm sett mutter). Denne er forseglet med gul lakk, og skal sikkert helst ikke røres, men.... Denne skruen har samme funksjon som den skruen du justerer spjeldet med på en forgasser.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Da var det den jeg trodden, men jeg måtte skru en hel omdreing før turtallet ble OK. På netthinnen hadde jeg et bilde fra Haynes-manualen der det skulle være en skrue like ved siden av ekspansjonstanken, men etter å ha funnet riktig kasse med bøker slo jeg opp i Haynes-manualen og der står det at den skruen jeg tenkte på gjelder kun for biler med air condition, hvilket jeg ikke har (dessverre).
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply