TRD 84, jager seg opp på tomgang.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

TRD 84, jager seg opp på tomgang.

Post by turbo 1 »

Datteren min er den lykkelige eier av en 84 mod TRD som jeg i sommer satte i stand for henne med blant annet motorbytte, ny clutch reg.reim osv. Imidlertid har "Lola" som hun ynder å kalle henne begynt å leve sitt eget liv, riktignok bare på tomgang- foreløpig. Det har seg slik at når hun har stått og gått en liten stund jager hun seg opp på tomgang fra 8-900 omdr til 1500-2000. Det pussige er at dette skjer når bilen står flatt eller med fronten ned. Står hun med nesen i været, altså i motbakke er hvilepulsen helt normal.
Mange teorier har vært i tankene mine, så som dyser, falsk luft, oljeholdig ånding og eventuellt dieselpumpe. Det jeg lurer på, er om det er noen som har hatt lignende problemer og som kan gi meg et konkret tips slik at jeg slipper å famle i blinde. På forhånd takk :)



Arthur
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Kanskje ikke helt samme: Min slapp seg ikke helt ned på tomgang når vi var ute å kjørte og clutchen gikk inn og gassen ut. Dette skjedde ikke hver gang men kun innimellom. Har lenge hatt mistanker til membran i pumpa på fiterholderen så den ble byttet, oppdaget samtidig at o-ringen på stoppventilen var ferdig så byttet denne samtidig. HVilken som var feilkilden skal jeg ikke påstå, men problemet ble borte.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg også tenkte i rettning falsk luft når jeg leste inlegget, helt til jeg kom til slutten der du skriver at alt er normalt når nesen peker opp. Blir helt feil da. Er det luft skulle en tro at det ble værre når det ble tyngre og suge. Merkelige greier. Det beste forslaget jeg kan komme med er å sjekke/skifte luftfitret og dieselfilteret. Kan ikke gi noen gode svar på hvorfor, men en plass må en jo begynne. :wink:
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Hun er ikke alene...

Post by StaaleB »

Dette lyder kjent. "Karl Bjarne" holder på akkurat på samme måten! Nesa ned og det er sikkert som banken at han begynner å ruse seg opp med jevne mellomrom. I tillegg er det slik at hvis han står parkert med nesa nedover en stund, vil neste oppstart skje med en turtallsorgie :shock: ledsaget av verdens tykkeste blågråe røyksky. :?

Jeg har to teorier; enten er det olje eller så er det diesel som renner inn ett eller annet sted og gir altfor mye til forbrenning. Mest tror jeg det er olje som renner inn i turboen/innsuget. Er det noen som kan bekrefte om dette er mulig?

Jeg har skiftet luftfilter og det fjernet ikke problemene.

Det ble kanskje ikke så konkret, men om det er en trøst så er ikke "Lola" alene med sine "rusproblemer" :lol:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg hadde en annen slags rusproblematikk på min trd, støydempematta på panseret var en smule løs, og hektet seg opp i diverse armer på dieselpumpa. Førte til bl.a. at gassen kom meget tregt tilbake noen ganger. :)



-m
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Ja, disse dieslene har det med å ha rusproblemer... :wink:
Hadde det samme problemet på min `87 TRDt2 først rusing, og så røykla jeg hele nabolaget. Det var nesten helt klart luft. bla fant jeg ut at returslangen var kappa, uten at det nøvendigvis var dèt som var hovedproblemet.
Men nå har faktisk Xantia`n min også begynnt på samme måte :( Har også her fått tips om at det er luft. Så da er det vel bare å begynne å lete da! :roll:
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

På den motoren som sto i min TRD T1 og som nå skal leve videre i Athena'n hadde jeg noen lignende symtomer: Blårøyk på kald motor, turtallet lever sitt eget liv, går dårligere og slipper ut sur eksos på høyere turtall og belastning (2500->)... Vi har hele tiden trodd at motoren i denne var helt utslitt...

Pappas TRD T2 fikk de samme symtomene i sommer. Den hadde i tilleg en nykke med at den økte turtallet bittelitt og vibrerte som en Dash 8 under take off + at den hadde mest lyst til å kveles av sin egen diesel under kallstart i 20 varmegrader og at den kunne rykke og nappe under pådrag... Bytta dieselpumpa, og alt er bare fryd og gammen.

Etterhvert kom vi til å tenke på at det kunne være dieselpumpa på min gamle T1 også. Bytta pumpa på den også. Tror 99% sikkert at ressultatet er en suksess...

Å bytte dieselpumpe er ikke verdens største jobb. Man må av med hjulet og innerskjermen, samt registerdekslet i plast. Man trenger stanseverktøy type dor (+ liten sleggehammer), et langt skrujern type flatt, umbraco-bits for bruk i skralle med 1/4" firkant, fastnøkkel med dertil egnet dim. for løssning av dieslerørene, dertil egnet verktøy for løsning av slanger, noe å holde igjen reimhulet på pumpa med når man løsner sentermuttra, leddnøkkel/koppnøkkel for å løsne muttra på pumpeakslingen, arbeidslys, gummifingre, oppfinnsomhet og godt humør.

Kan lage en mere nøyaktig guide om ønskelig...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Først takk for alle tips som hver for seg høres fornuftige ut alle sammen.
Det har seg slik at "Lola" menstruerer litt olje mest sannynlig fra simmeringen på veivakslingen med påfølgende mye oljesøl som følger motorblokken og drypper ned på slangen mellom luftfilter og turbo. Jeg antok at med 22 år og kanskje nærmere en million km at denne slangen hadde sett sine beste dager, så jeg tok like godt og fjernet slangen i håp om at hun skulle bli edruelig igjen. Men det er vel slik med innbarkede rusere at de enten finner andre måter å ruse seg på eller har noe mer i bakhånd. Jeg fikk i alle fall utelukket noen problemstillinger som jeg hadde i tankene.
Luftproblemer som det antydes er jeg vel på linje med Jonstos teori, men utelukker det ikke helt. Tilbake står vi ( Lola og jeg) da med dyser og pumpe. Jeg har en T2 stående og velger å låne dysene fra den i morgen for å se hvordan det går. Pumpe har jeg også liggende så det får bli det neste.
Siste utvei blir vel Blåkorsen, men her er jo som kjent tilbakefallsprosenten ganske høy så vi får vel regne med flere innleggelser før vi er i mål.


Skål og riktig god jul til dere alle :D


Hilsen Arthur :)

PS Kommer med tilbakemeldig når hun er blitt edru :)
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

turbo 1 wrote:PS Kommer med tilbakemeldig når hun er blitt edru :)

Hvordan går det med avrusingen? :-)


-m
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det kan hende at "Lola" får drammene sine fra andre hold også.

Tissier'n min har jo også TRD 1 motor og den jaget seg opp. Det viste seg å være membran på baksiden av diesel pumpa.

Det var lett å sjekke. Ta av den lille luftslangen som sitter på innsugs manifoilen. Når bilen min går på tomgang kom det litt diesel ut av slangen

Og den skal det jo gå luft i fra manifolen når turbotrykket øker og til dieselpumpa. Den gir signal via membran at nå trenger motoren mer diesel.

Min motor får av den grunn ikke nok diesel når turboen lader og derfor går den dårlig også.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg tror Karl traff spikeren på hodet, og medisinen/ atabusen til våre venners tilbakefallende rusproblem.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Nå til jeg får byttet den har jeg bare satt ei visegriptang eller hva den heter og klemt flat slangen så lenge. Og nå rusler den lenge fint og jamt på tomgang :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Jeg byttet først membran og bilen går jamt på tomgnag, etter testrunde er skuffelsen stor, den går like dårlig.

Skrur av hele skitet med slanger og hele klonsen som membran sitter i. Opner og ser at en masse o-ringer er sprekte.

Tar hele opplegget fra en annen bil og setter det på. Ny testrunde.

Gir på og kjenner at nå hjelper det med turbo, kommer opp i 75km og det er i en 60sone, målt på GPS'n, litt lenger fremme ser jeg noen svarte uniformer med refleks. De står ved siden av noe som ser ut som et stort kamera, hmm.

Jeg sender noen fine tanker, men så går de bare vekk fra utstyret og står å prater, Ser ut som om de trodde jeg kjørte et utrykknings kjøretøy. Så det ble ingen prikker på meg :D

Så gutter lakk bilen i rett farge he he
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, du Kal du Kal. Også på den 13. da. :roll: :wink: :D
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Citrusen wrote:Jeg byttet først membran og bilen går jamt på tomgnag, etter testrunde er skuffelsen stor, den går like dårlig.

Skrur av hele skitet med slanger og hele klonsen som membran sitter i. Opner og ser at en masse o-ringer er sprekte.

Tar hele opplegget fra en annen bil og setter det på. Ny testrunde.

Gir på og kjenner at nå hjelper det med turbo, kommer opp i 75km og det er i en 60sone, målt på GPS'n, litt lenger fremme ser jeg noen svarte uniformer med refleks. De står ved siden av noe som ser ut som et stort kamera, hmm.

Jeg sender noen fine tanker, men så går de bare vekk fra utstyret og står å prater, Ser ut som om de trodde jeg kjørte et utrykknings kjøretøy. Så det ble ingen prikker på meg :D

Så gutter lakk bilen i rett farge he he
Hvor fik du tak i nye ringer?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply