Som natt og dag!!! (Eller: Endelig ferdig)

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Som natt og dag!!! (Eller: Endelig ferdig)

Post by Be|garath »

Etter å ha hatt diesel/fett omtrent opp til albuen i timesvis var endelig nedre motorfeste og ny indre drivakselmansjett på plass.

Dersom noen lurer på det: Det er 35 mm mutter på drivakselen. Biltema sin lange krafthylse er for tykk i godset, det er mye gods som må slipes vekk..

Jobben gikk mye lettere når drivakselen var ute ja. På den annen side, så kan man jo si at den må sannsynligvis ut når en bytter motorfeste allikevel. Motoren synker så langt ned at drivakselen tar i ramma ved akselerasjon, og ødelegger mansjetten.

Men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ikke innbilt meg i mine villeste fantasier!! Halvparten av støyen, omtrent vibrasjonsfritt, det går an å gire uten å ta spenntak på girspaken og det går faktisk an å krypkjøre. (!) Jeg kan kjøre i tredje stort sett gjennom alle rundkjøringer og den trekker fra 800 o/min uten at jeg må ha hørselvern og nyrebelte. Det er blitt mye gøyere å gasse!! (forbruket kommer til å gå fra 0,65 til 0,8..)
Nå merket jeg at jeg må ha nye kuler foran og bak.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Betyr dette at du har tatt til fornuften og beholder den?

Forøvrig...
På drivakselmutter kan du bruke 36 mm vanlig sekskantpipe.
men det er jo litt sent å komme med nå. :oops:
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Jeg har tatt til fornuften og fortsetter å annonsere den, men jeg legger meg ikke ned og stortuter om den ikke går med det første. (noe den sikkert ikke gjør, for nå ville faenskapet ikke starte heller. Jeg fikk kinna en gang, men den daua for meg (kjip med gløding..) og så hører jeg bare innslaget, ikke starteren. Bytta til nylada batteri, men ikke noe forskjell. (Starteren må sikkert ut og overhales og alle vet hvor god plass det er på en turbo..)
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Be|garath wrote:Jeg har tatt til fornuften og fortsetter å annonsere den, men jeg legger meg ikke ned og stortuter om den ikke går med det første. (noe den sikkert ikke gjør, for nå ville faenskapet ikke starte heller. Jeg fikk kinna en gang, men den daua for meg (kjip med gløding..) og så hører jeg bare innslaget, ikke starteren. Bytta til nylada batteri, men ikke noe forskjell. (Starteren må sikkert ut og overhales og alle vet hvor god plass det er på en turbo..)
Snakker vi om TRD så er det veldig lett å få ut starteren.
Iallefall om bilen står på bukker foran. (Og det gjør den jo)
Og solen skinner. (det burde den gjort)
Og humlene surrer mens sommerfuglene danser lekent gjennom blomsterenga. Og alle er glade fornøyde og tilfredse.

Men man bør nok arbeide fra undersiden. Men husker jeg ikke feil kan du løsne den fra oversiden.

Men jeg forstår at dette ikke er årstiden å holde på med dette.

Før du dømmer starteren.
Sjekk jording fra batteriet.
Sjekk kabelen som går inn på starteren. Få noen til å vri på nøkkelen mens du drar i kabelen.
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Citroencx wrote: Snakker vi om TRD så er det veldig lett å få ut starteren.
Iallefall om bilen står på bukker foran. (Og det gjør den jo)
Åneida, kjørte den hjem for egen maskin i går kveld (natt) nå ligger den på magen.
Og solen skinner. (det burde den gjort)
Slaps og sørpe og regnvær
Og humlene surrer mens sommerfuglene danser lekent gjennom blomsterenga. Og alle er glade fornøyde og tilfredse.
Vil du ha den kan du hente den.
Men man bør nok arbeide fra undersiden. Men husker jeg ikke feil kan du løsne den fra oversiden.
Med min flaks, så må den ut nedover..
Men jeg forstår at dette ikke er årstiden å holde på med dette.

Før du dømmer starteren.
Sjekk jording fra batteriet.
Bytta batteriet og stramma godt kontaktene. Varmedekselet over starteren gjør at jeg ikke kommer til polene på starteren..
Sjekk kabelen som går inn på starteren. Få noen til å vri på nøkkelen mens du drar i kabelen.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Be|garath wrote:
Citroencx wrote: Snakker vi om TRD så er det veldig lett å få ut starteren.
Iallefall om bilen står på bukker foran. (Og det gjør den jo)
Åneida, kjørte den hjem for egen maskin i går kveld (natt) nå ligger den på magen.
Og solen skinner. (det burde den gjort)
Slaps og sørpe og regnvær
Og humlene surrer mens sommerfuglene danser lekent gjennom blomsterenga. Og alle er glade fornøyde og tilfredse.
Vil du ha den kan du hente den.
Men man bør nok arbeide fra undersiden. Men husker jeg ikke feil kan du løsne den fra oversiden.
Med min flaks, så må den ut nedover..
Men jeg forstår at dette ikke er årstiden å holde på med dette.

Før du dømmer starteren.
Sjekk jording fra batteriet.
Bytta batteriet og stramma godt kontaktene. Varmedekselet over starteren gjør at jeg ikke kommer til polene på starteren..
Sjekk kabelen som går inn på starteren. Få noen til å vri på nøkkelen mens du drar i kabelen.
Jaja..

Det kan vel hende du vil ha en CX en gang og kjøper en til 40.000,- så kan du kjøre 200.000 km nesten uten å røre en skrue.

hmm
Jeg vil nok gjerne ha den men er for tiden forumets trolig blakkeste CX eier. Av årsaker som er forbigående men i høyeste grad alvorlige nok.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

en nødløsning i slike situasjoner kan være å dunke på starteren og ev dusje på med litt elektrospray (hvis det er løse koblinger). Dessuten er det vel ikke umulig å jekke den opp heller!? Kjenner forresten følelsen av avmakt når cx ligger der og smiler hånlig av deg og ikke vil starte midtvinters. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Be|garath wrote:Jeg har tatt til fornuften og fortsetter å annonsere den, men jeg legger meg ikke ned og stortuter om den ikke går med det første. (noe den sikkert ikke gjør, for nå ville faenskapet ikke starte heller. Jeg fikk kinna en gang, men den daua for meg (kjip med gløding..) og så hører jeg bare innslaget, ikke starteren. Bytta til nylada batteri, men ikke noe forskjell. (Starteren må sikkert ut og overhales og alle vet hvor god plass det er på en turbo..)
For meg høyrest det ut som startmotoren ikkje får nok straum. Er du sikker på at det nylada batteriet er OK?

Vil foreslå at du prøver starthjelp frå ein annan bil, med skikkelege lastebilstartkablar, eller dobbelt sett vanlege startkablar.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Bare det å trekke i kablene mens noen vrir på nøkkelen kan være nok til å få kontakt om det er det som er problemet.

Men starteren kan utmerkete godt være defekt.
Bilen må opp på bukker foran. Starteren må ned fra undersiden.

En sommerjobb på 20 minutter maks.
En slapse-banne fryse jobb på 2 timer minimum.

Remedier til nytte er.

1. Selvironi.
2. Godt humør.
3. En sixpac med pils.
4. Liggeunderlag.
5. Varmedress.
6. Mye lys.
7. En blid kone.
8. Sett lista lavt. (bruk 4 timer) - den kommer ut på 2...
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Eller ettpar dager om man ligger ute i 10 minus og snøfokk i garasjeoppningen med fronten på bilen stikkende ut og vindrettningen rett inn i garasjen.... Primus er en fin oppfinnelse... Har man assistent også, så har man en til å gjøre verktøyet mulig å holde i også.... Når jeg holdt på, så frøys verktøyet fast i hånda, så jeg måtte klive fram og varme løs verktøyet... Skralla funker ikke i slike temperaturer, så fastnøkkler var det eneste, og slikt går treeeeegt....

Bytta motorvarmer i samme slengen, og slikt er like "spennende" å gjøre ute i kulda...

Viste seg jo til slutt da at det var batteriet som var gåent (også det vi prøvde med)...og dynamoen.... :roll:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

ingkogni2 wrote:Eller ettpar dager om man ligger ute i 10 minus og snøfokk i garasjeoppningen med fronten på bilen stikkende ut og vindrettningen rett inn i garasjen.... Primus er en fin oppfinnelse... Har man assistent også, så har man en til å gjøre verktøyet mulig å holde i også.... Når jeg holdt på, så frøys verktøyet fast i hånda, så jeg måtte klive fram og varme løs verktøyet... Skralla funker ikke i slike temperaturer, så fastnøkkler var det eneste, og slikt går treeeeegt....

Bytta motorvarmer i samme slengen, og slikt er like "spennende" å gjøre ute i kulda...

Viste seg jo til slutt da at det var batteriet som var gåent (også det vi prøvde med)...og dynamoen.... :roll:

IngKogni2
Kanskje ein skulle laga seg eit lite telt i klarplast som kunne spennast opp rundt fronten av bilen... :idea: Bobleplast i metervis, 4 stenger frå eit gamalt tunneltelt (evt. skøytast saman to og to), vifteovn... festa øvre del av teltet i panseret...
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Citroencx wrote:Bare det å trekke i kablene mens noen vrir på nøkkelen kan være nok til å få kontakt om det er det som er problemet.
Det regner jeg med det var..
Men starteren kan utmerkete godt være defekt.
Bilen må opp på bukker foran. Starteren må ned fra undersiden.
Jepp, fant ut av det
En sommerjobb på 20 minutter maks.
En slapse-banne fryse jobb på 2 timer minimum.
2,5 timer. Slapp unna regnet, men det var slaps og bløtt (og kaldt nok)
Remedier til nytte er.

1. Selvironi.
Vel.. Var vel mest fordi jeg visste det måtte gjøres. Skal komme en fyr snart og se på den.
2. Godt humør.
Pågangsmot iallefall.
3. En sixpac med pils.
Hadde vært godt. Skulle på jobb seinere på kvelden :-(
4. Liggeunderlag.
Takesingsplate går også.
5. Varmedress.
Dongeribukse og Wenaas-jakke
6. Mye lys.
Dagslys
7. En blid kone.
Hun var på jobb.
8. Sett lista lavt. (bruk 4 timer) - den kommer ut på 2...
Hadde tid til fem..

Hadde ut dynamo og starter. Starteren så igrunnen ut som den ikke var så gammel.. Innslag og børster var helt hundre. Skjønte ingenting, satt det sammen igjen og det starta..

Kanskje ho er sint på meg?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Be|garath wrote: Hadde ut dynamo og starter. Starteren så igrunnen ut som den ikke var så gammel.. Innslag og børster var helt hundre. Skjønte ingenting, satt det sammen igjen og det starta..

Kanskje ho er sint på meg?
Oppsan. Du har havnet der ja.
Instruksjonsboka side 16 andre avsnitt.

"For å oppnå stabilitet og problemfri ferdsel snakk aldri negativt om din CX". Som du har sett her på forumet er dette en av de viktigeste forutsetninger for et godt og positivt CX hold.

Bare spør Finnemann. Han er litt gjerring på rosen og hva skjer?
De ruster vekk mellom hendene på ham.
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Har vi vært inne på temaet Citroen har sjel før kanskje? Jeg er iallefall forsiktig med hva jeg sier og tenker om de Citroener jeg har i min eie. Det er kun hvis de ikke vil oppføre seg ordentlig jeg må true med huggeren...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Post Reply