Kan noen forklare hvordan man bytter hjullager foran?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Kan noen forklare hvordan man bytter hjullager foran?

Post by Be|garath »

Hadde TuRDen på EU kontroll i dag og kontrolløren sa jeg burde bytte hjullager foran. (anmerket ikke på slippen faktisk..) Jeg har ikke funnet noen god tegning av dette og jeg synes bildene av lagrene fra CXBasis ser litt rare ut.. Hvordan er dette bygget opp?

Lagerlyden kom etter at jeg hadde ut drivakselen, kan dunkinga for å få ut drivakselen ødelegge lageret?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Måtte du banke for å få ut drivakselen? :shock:
Nå vel. Har du et brukt lager eller har du tenkt å kjøpe et nytt? Å bytte lager med nav er forholdsvis enkelt. Å bytte bare lageret (hvis det ikke sitter på navet) er litt mer komplisert.
Er greiest å forklare på telefon. Ring meg på 952 18 701.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Kan noen forklare hvordan man bytter hjullager foran?

Post by Citroencx »

Be|garath wrote:Hadde TuRDen på EU kontroll i dag og kontrolløren sa jeg burde bytte hjullager foran. (anmerket ikke på slippen faktisk..) Jeg har ikke funnet noen god tegning av dette og jeg synes bildene av lagrene fra CXBasis ser litt rare ut.. Hvordan er dette bygget opp?

Lagerlyden kom etter at jeg hadde ut drivakselen, kan dunkinga for å få ut drivakselen ødelegge lageret?
Å bytte lager er ikke en ute jobb. - tro meg.

Dunking tror jeg er best utført med et trestykke mellom hammer og metall. Ellers blir ting fort ødelagt ja. Jeg løsnet hele greia ved å løsne øvre bærearmslager. Så de to boltene som går inn på undersiden. 13mm. Så styrearmen. Akslingen skal gli lett ut og trenger normalt ingen dunking.

Når hele greia er ute og navboltene løsnet er det bare å gi navet et par kakk med en slegge eller tung hammer men bruk en 2"x4" trestykke på høykant slik at lageret ikke blir skadet, Så detter navet ut.

Stemmer dette jon?
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Nei, jeg dunka forholdsvis lett med en plasthammer på akselen. Så tegningen i verkstedhåndboka (som jeg fant på Tech-sidan) at det er en litt spesiell løsning på lageret, med et veldig smalt senterleie. På CXBasis kan en kjøpe et ferdig sammensatt lager (nav?). Skal lageret skrues sammen med dette navet, som så settes inni "den-aluminiums-dingsen-som-henger-fast-i-bærekulene" og får skiva festet utenpå..?

Det skal vel også være et par tetninger der, som jeg inbiller meg kan være en årsak til at lageret kan gå..?

Dersom jeg må bytte, kjøper jeg nytt. Kan egentlig ikke fordra å sette gamle deler på bilen.. :|
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vet ikke prisen på CX Basis, men Abra Kulelagersenter i Trondheim har 60 framhjulslager til CX på lager. :D Der følger tettningene med. Eneste negartive er prisen. Tror det var ca. 1700,- .
Er ikke sikker på om navet følger med lagrene. Gjør det ikke det må den ytterste innerskålen presses på navet. Resten er for så vidt "pice of cake".

Kan vel klare å finne et greit lager med nav å sende til deg også hvis det er ønskelig. Det som gjør at disse lagrene går er enten at blekket i den ytterste simmeringen ruster vekk eller at greasen blir så gammel og hard at den ikke smører lenger. Akkurat det siste har jeg sett mange eksempler på. Så min anbefaling til dere som steller godt med bilene deres. Ta opp lagrene og vask dem ren og sett dem inn med ny grease. (Helst noe bedre enn Beacon 2 kjøpt på bensinstasjon. :wink: ) Ta lagrene bak også.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

2 lagere koster nesten like mye som CXen din. :)

Om man kjøper de originalt da. Men jeg tror man får nye lagere hos VENG Norge for ca 1.700,- per styk og da får man mikket med å montere de i tillegg.

Tetningene var årsaken til at mine lagere røk. Olja ble vasket ut og dermed gikk det galt. Jeg trro de lagrene er av veldig høy kvalitet og de skal ikke ryke bare de har olje.

Hmm skal se om jeg får tatt noen bilder og lagt ut slik at det er lettere å forstå.
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

€88 på CXbasis..

900NOK og så slenger jeg med litt annet i eska samtidig.. passer på å handle maks 25Kg. det koster €25 i frakt.. over det er det betraktelig dyrere..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg har inngått et veddemål med noen om du har CXen ut året.

Du kan si det slik at oddsene for at du selger er relativt små. :)
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Og hvem har du veddet med..?

Kjerringa mi?

8)
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Post Reply