82 Athena: Minkende drakratft og Bensin i olja?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

jonsto wrote:Dårlig trekkraft og bensin i olja kan godt høre sammen. Det er nok stor fare for at du mister tenningen på en cylinder eller to. Som jeg har vært inne på i tidligere tråder så "spiser Douverin motorene plugger til frokost". Jeg anbefaler at du i første omgang heller en flaske kondensfjerner på tanken og skifter plugger. jeg har god erfaring med NGK V-Line plugger. Hjelper ikke dette er det å gå i gang med feilsøking på coil osv.
At symptomene kommer etter en halv time eller så tyder på at tenningssvikten kommer når alt er blitt skikkelig varmt. Tyder også på en dårlig plugg. Hadde vært greit om du hadde muligheten for å koble på ei stroboskop lampe når dette skjer. Da kan du se om det er en plugg som ikke funker.
Mvh
Jeg var borti en SM som gikk mer og mindre på tre sylindre, etter mye prøving og feiling kom vi fram til at olja var full av bensin, vi skifta olje da gikk motoren bedre, men fortsatt ikke bra, det viste seg at det var periodisk feil med den ene kondensatoren, da vi bytta den ble alt som det skulle.
Ellers, vil den bruke bruke store mengder bensin hvis det er ising? skulle tro at forbruket ikke skulle øke spesielt mye, om i hele tatt.
Jeg ville ha bytta olje og plugger (det skulle du jo ha gjort likevel :))
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!
skulle tro at forbruket ikke skulle øke spesielt mye, om i hele tatt.

Ja, det er mye rart her i verden! :D

Jeg hadde en gang en 22RS med sprukket påfyllingsrør, og tilegnet meg ufrivillig mye erfaring med ising i gasseren på den. Påfallende nok brukte den veldig mye mindre bensin hvis jeg tømte tanken helt og helte på ren bensin, mot at jeg kjørte rundt på bensin iblandet vann (testet og dokumentert mere enn en gang, uheldigvis...).

Det er kanskje ikke rart heller, hvis dysene er delvis tette vil de ikke forstøve bensinen like effektivt, du må gi mere gass for å kompensere, og beninen som ikke forstøves renner istedet inn i motoren. Uforstøvet bensin eksploderer ikke akkurat... resten av historien blir det samme som om gnisten ikke er der, eller er sterkt redusert. Vi har vel alle klart "å gi ihjel" en stakkars bil engang? :D Og, "om dette kan sote?" JA!! :D

At dette blir annerledes dersom gasseren iser fra luftluktighet og kald innsugluft blir mere en antagelse forsåvidt, men hvorfor skulle det bli forskjellig? :-)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

At dette blir annerledes dersom gasseren iser fra luftluktighet og kald innsugluft blir mere en antagelse forsåvidt, men hvorfor skulle det bli forskjellig?
Med en lett omskrivelse av en kjent settning: CXens veier er uransakelige. :wink: :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

hehehe...
CXens veier er uransakelige.

Amen! :P



-m
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Det var ikke spesielt kaldt når dette hendte med vår (5-10 varmegrader vil jeg tro), men det er nok verst i visse hastigheter, og sterkt avhengig av luftfuktigheten.


+11-+13 i det tempratur området inneholder luft høyest luft fuktighet, er kjent i luft fart og for oss som driver vedlikehold på overflater.
forgasser ising er da forbunet med relativ hastighet på lufta, har også sett att bensin renner inn i motor via defekt membran i bensin pumpe.. :roll:
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Torstein
Posts: 9
Joined: Tue 04 Nov, 2003 14:46
Location: Oslo

Liten plasthette stopper stor bil...

Post by Torstein »

hei!

Tusen takk for alle gode tips og løsningsforslag. Flere (for) korte turer ut i en kaldt og mørk garasje vinteren igjennom førte ikke til noen åpenbar fremgang før jeg når det begynte å bli lysere om kveldene endelig så lyset! For en måneds tid siden fikk jeg endelig tid til å se skikkelig på bilen og ute, i godt dagslys, tok det meg ikke mange minuttene.

Når jeg så at det var en liten rørstump som stakk ut foran på forgasseren som så mistenkelig blank og fin ut på tuppen demret det for meg at der sett det da en liten rød plasthette tidligere? Motoren hørtes jo også litt ut som en støvsuger og når jeg blokkerte det lille røret med fingeren gikk den så fint og jevnt atte. Det gjelder å holde oppsikt med vakumet sitt, enten det er på forgasseren eller i eget hode... :roll: Understreker vel også det åpenbart nyttige i å ha et godt opplyst verksted/garasjeplass! :idea:

Så fra tidlige mistanker om alvorlige, fatale motorfeil endte jeg opp med å løse problemet med en bit avklipt gummihanske...(intill jeg fikk satt på en bit vakumslange med en skrue i) Irriterende, litt flaut, men også ganske deilig når det løser seg så lett!
Men så fikk jeg da i løpet av vinteren/våren i det minste også endelig skiftet plugger, fordelerlokk og olje! :D

God sommer!
THS
CX
Post Reply