82 Athena: Minkende drakratft og Bensin i olja?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Torstein
Posts: 9
Joined: Tue 04 Nov, 2003 14:46
Location: Oslo

82 Athena: Minkende drakratft og Bensin i olja?

Post by Torstein »

Min 1982 Athena (2 liter Douvrin) har hatt problemer med at motoren mister drakraft etter at jeg har kjørt litt, 1/2-1t.

Det blir bare værre og værre til den ikke orker dra seg selv og dør på tomgang og så er nesten umulig å starte. Det er akkurat som at bilen møter mer og mer motstand... Etter å ha stått 10-15 min er den fin -før den blir like ille igjen etter at jeg har kjørt litt.
Den har hatt tilløp til disse symptomene en stund, trodde det var vær-relatert (rundt 0 grader), men så ble det bare værre og værre hele tiden.

Den brukte fryktlig mye bensin, det formelig oste visst bensin etter meg. Kanskje ikke så rart nå jeg måtte ha full gass for såvidt å flytte bilen ut av motorveien og inn på en bensinstasjon. Orket nesten ikke dra seg opp en lengre bakke.

Det ser også ut til at det har kommet bensin i olja?! Oljenivået øker! Og jeg synes den virker tynnere og det lukter bensin...

Noen som har noen ideer?

Kan det være oljelekkasje fra bensinpumpa til motorolja på noe vis? Eller ser dette ut som topppakningsproblemer?
THS
CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

for mye bensin i motoren; choken? Dårlige plugger?

Om toppakningen ryker vil du nok se tegn på det. Oppdages som regel når oljen blir grå. sees på påfyllingslokket på motoren og peilepinnen. Ellers vil bilen etterhvert bli treg å starte og det kjennes ut som om den går på 3 sylindere.

Bensinlekasje i olje synes jeg høres mystisk ut.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Kan chokewireen være for stram?Løs den på forgasseren å undersøk om
spjeldet går helt tilbake.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror det at oljenivået øker er et annet problem. Kan dette i det heletatt være bensin? Men bensinlukt kan man jo forklare.

Måten motoren dør på har jeg vært borti på en 83 reflex med samme motor. Men nå husker jeg ikke eksakt hva det var. Lurer på om det ikke var ett eller annet med choke mekanismen. hmmm skal tenke meg om ikveld også. :)



-m
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Jag skulle nog dessutom ta ett kompressionsprov på motorn samt kontrollera ventilspel!!!!! Tror också att du bör göra detta NU!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Har hatt samme symtomene på mine CX med forgasser ved 0-føre.
Bilen drar dårligere og dårligere og det oser svart bak bilen. Det er bare en ting å si: ising i forgasseren! Jeg og måtte stoppe en ti minutters tid før jeg kunne kjøre igjen. Som regel ga det seg etter en stopp, men har du fortsatt problemer kan det lønne seg og sjekke shoke-wiren og også ta en titt på pluggene. Forvarmingen av forgasseren er også en ting man må sjekke er i orden.
Problemene dine med bensin i olja høres rart ut. Der har jeg ikke noe forslag på nåværende tidspunkt.

67 DS PALLAS
82 CX Athena
97 Evasion 1,9
Eks. 76 CX 2000, 81 CX 2400 GTI, 87 CX 22 TRS VIP
76 GS Pallas, 88 BX GTI, 95 og 97 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dårlig trekkraft og bensin i olja kan godt høre sammen. Det er nok stor fare for at du mister tenningen på en cylinder eller to. Som jeg har vært inne på i tidligere tråder så "spiser Douverin motorene plugger til frokost". Jeg anbefaler at du i første omgang heller en flaske kondensfjerner på tanken og skifter plugger. jeg har god erfaring med NGK V-Line plugger. Hjelper ikke dette er det å gå i gang med feilsøking på coil osv.
At symptomene kommer etter en halv time eller så tyder på at tenningssvikten kommer når alt er blitt skikkelig varmt. Tyder også på en dårlig plugg. Hadde vært greit om du hadde muligheten for å koble på ei stroboskop lampe når dette skjer. Da kan du se om det er en plugg som ikke funker.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

har orientert meg litt her. :) Tror vi den gang kom frem til samme konklusjon som Newcx, nemlig ising. Choke greiene var noe annet. :)

Men kan selvsagt være flere ting da. :)

Jeg ville nok ha sjekket forvarminga. Det sitter et lite spjeld på røret inn i luftfilteret, det skal stenge igjen ganske stramt når det er kaldt ute. Også bør slangen fra "varmeren" ved eksos manifoilen være tett og hel. Den var fullstendig oppfliset på vår, ikke bra.

De senere douvrin motorene har en elektrisk varmeinnretning så vidt jeg husker (kan noen med diagram sjekke dette?). Den mangler på din motor, og kan kanskje gjøre forgasseren mere utsatt for dette?

Hvis det dreier seg om noen sylindre som ikke tenner vil du vel merke dette på voldsomt ujevn gange? De symptomene jeg husker er ikke slik, alle 4 tenner, men de bare drar veldig dårlig, og jevnt dårligere til bilen til slutt ikke klarer å dra seg fremover for egen maskin.



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ising er temperaturavhengig. Verst fra ca. +2 til -1. Etter som det sies i første inlegg så er det ikke lenger temp. avhengig. Om den kutter tenningen på en cylinder så blir det ikke ekstrem ujevn gange. Det merkes nesten bare på tomgang. Du merker det best på at gasspådraget må være vesentlig høyere. Dette kan jeg si med sikkerhet fordi jeg for tiden kjører en TGE som har det slik. Med litt choke kjøring så soter den ned på en plugg (cyl 3) og da mister jeg trekkraft og må gi mere gass. Var faktisk mulig å kjøre med to cylindre ute av drift, men da ble det vanskelig å komme opp bakker. :wink:
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Det var ikke spesielt kaldt når dette hendte med vår (5-10 varmegrader vil jeg tro), men det er nok verst i visse hastigheter, og sterkt avhengig av luftfuktigheten.

Problemet er at i forgasseren foregår det nettopp det, forgassing. :-) Bensin forstøves, og noe av bensinen vil gå over i gassform (ikke flytende lengre). Idet bensinen går over i gassfase faller temperaturen drastisk, siden gassmolekylene har høyere energi enn væskemolekylene. Dette er det samme som skjer i et kjøleskap eller et aircondition anlegg.

Det er jo litt avhengig av hvor denne forgassingen finner sted, men ved moderat gasspådrag kan den vel skje meget nerme dysa, og kjøle denne kraftig ned, med påfølgende ising. Det hele forverres nok betydlig av vann på tanken, og ved fuktig luft. Kondensfjerner hjelper selv om problemet ikke er vann på tanken, siden den tiner opp isen på dysa. Men for all del, vær forsiktig med kondensfjerner fra bensinstasjoner, den inneholder ofte mye vann. Biltema har en med 70% isopropanol og 30% etanol, noe som er meget gunstig.

Forgasseren varmes vanligvis opp av kjølevannet for å forhindre at bensinen igjen kondenserer på manifoil-veggene og inne i sylindrene, men også for å evt. tine frosset kondensert vann fra innsugsluften. Mens du er igang kan du jo sjekke at den blir varm. :-) Men det skal vel mye til om kjølevannet ikke renner her (men kan det være noe feil med termostaten slik at kjølevannet blir for kaldt?). :-)



-m
Torstein
Posts: 9
Joined: Tue 04 Nov, 2003 14:46
Location: Oslo

Post by Torstein »

jonsto wrote:Om den kutter tenningen på en cylinder så blir det ikke ekstrem ujevn gange. Det merkes nesten bare på tomgang. Du merker det best på at gasspådraget må være vesentlig høyere.
Choken funker fint og kondensfjerner e.l. fyller jeg konsekvent når det er +/- 0 grader , men feil ved tennpluggen(e) høres som det kan passe på min Athena. Den har forøvrig blitt grovre i målet på tomgang.
At den ikke tenner på alle pluggene var i grunn min første mistanke, ut ifra hvordan damen oppførte seg, men syntes ikke det stemte med andre symptomer. Har vanligvis skiftet olje og plugger hver høst, men det ble nok ikke noe i år...
I mangel av teknisk testeutstyr får jeg vel bare ta på meg noen hansker og prøve den gode gamle "holde i pluggledningen og se om det kiler"-trikset for å finne om noen av pluggene ikke tenner. :shock:

Takk for tipsene så langt!

mvh
Torstein
THS
CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

I mangel av teknisk testeutstyr får jeg vel bare ta på meg noen hansker og prøve den gode gamle "holde i pluggledningen og se om det kiler"-trikset for å finne om noen av pluggene ikke tenner.
Biltema har faktisk en liten lampe til dette bruket. Setter den inn i mellom plugg og pluggledning. Da blinker den når pluggen gnister. Ikke fullt så "spennende" som å holde i ledningen, men ......
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det du opplever høres ut som det jeg tidvis har opplevd med min 22trs. Tror det kan være flere spøkelser ute og går - som resulterer i det samme - dårlig tenning - ved slike tilfeller "renner" bensinen gjennom.. og den må ha gassen i bunn for å bevege seg.
Jeg har hele tiden mistenkt en elektrisk feil, enten i fordeler eller i kontakter, men har begynt å bruke litt kondensfjerner for å prøve å bøte på det. Har vært fri fra problemet en stund nå, men har ikke noen endelig løsning. Eyquem plugg fra Biltema funker hittil best.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Jeg har stort sett erfaring fra Weber forgassere som står på 22 TRS.
dagmatti wrote:De senere douvrin motorene har en elektrisk varmeinnretning
Den befinner under forgasseren, og på diagram 85.339 nr 1.
dagmatti wrote:Det sitter et lite spjeld på røret inn i luftfilteret, det skal stenge igjen ganske stramt når det er kaldt ute.
Er litt usikker på hvilket spjeld du mener?

jeg mener det er en slange som går inn på forgasseren som da kommer fra en sensor. På Diagram L14.55 under ser vi sensoren merket som nr 1. Slik jeg har forstått det skal denne sensoren etthvert åpne for vakumluft når tempr. når 60*C. Denne sensoren skal også sørge for at tomgangen er høy når motoren er kald. Sikkert lurt å sjekke disse slangene.

kondensfjerner fjerner neppe dette problemet.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Er litt usikker på hvilket spjeld du mener?

Hvis du følger innsugslangen fra åpningen foran på bilen mot luftfilteret, vil du passere et spjeld. Det er dette jeg mener. :) Det burde vel stå beskrevet et sted. Både 83 mod 2.0 liter og 87 mod 2.2 liter har dette spjeldet. 83 mod. 2.0 liter har imidlertid ikke sensoren du snakket om, mange av vakuum slangene, og den elektroniske varmeren. :-)

kondensfjerner fjerner neppe dette problemet.
Tja, det kommer vel an på hva problemet er. :wink: :D



-m
Post Reply