Hjelp - svinghjulssensor eller noe værre?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Hjelp - svinghjulssensor eller noe værre?

Post by Tor Olav »

I dag morges, klokken 09:04 for å være helt presis, stoppet GTI'en på vei til jobb. :x
Jeg trodde kanskje jeg hadde gått tom for bensin, fordi det gule lyset hadde lyst et par mil eller så, og man kan vel aldri helt stole på en 19 år gammel bensinmåler? Men, selv med 12 liter ny bensin på tanken var det ikke mulig å få start på den. Ikke den minste antydning til tenning....
Jeg har slitt litt med kaldstartsproblemer etter at jeg byttet motor i fjor, og mistenker en eller flere defekter i innsprøytingen, men jeg har ikke hatt noen problemer så fort jeg har fått startet.
Jeg har jo vært en tur under panseret i dag og sjekket diverse kontakter, men alt så greit ut (i den grad man beskrive el-systemet på en CX som "greit") :cry:

Hva er symptomene på en defekt svinghjulssensor? Er ikke den slik at den virker helt OK til den plutselig en dag får slag og dør?
Etter mer enn 300.000 km i forskjellige CX har jeg fortsatt tilgode å skifte en slik, så jeg mangler den erfaringen som mange her på forumet har.

Hvor mye koster en slik? Er det alternative steder å kjøpe enn hos Citroën? Hvordan festes kablene i kontakten?

Kan det være noe annet som plutselig har gitt seg? Bensinpumpe/-relé?
Andre gode forslag?

Første utfordingen blir å få bilen hjem uten trykk i anlegget og med defekt håndbrems...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan like gjerne være bensinpumpen, som en hel masse andre ting. Det første du bør gjøre er å finne ut om det er bensin eller gnist som mangler. Oppskriften er som følger:
Gå til innkjøp av en boks startgass. Ta av den lille vacumslangen som går inn like i nærheten av gasspjeldet. Få noen til å kjøre på starteren mens du sprayer startgass inn i manifolden. Kjør starteren i en 6 - 7 sekunder eller litt mer. Tenner den ikke nå er det gnist du mangler. Tenner den er det selfølgelig bensin. Så er det å feilsøke derfra. :wink:
Mvh
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Har klart å få bilen hjem, på slep uten bremser med et fire meters slepetau bak broderens Jaguar - en morsom ekstremsport gjennom Bærums villastrøk :)

Har inntrykk av at den ikke får bensin ettersom det ikke var antydning til bensinlukt i motorrommet selv når jeg hadde forsøkt å starte den i flere minutter nå i kveld.
Det at den bare døde ut, uten en slik rykking og napping som jeg blant annet har erfart ved dårlige coil-kontakter og andre motorelektriske problemer, burde kanskje tilsi at den mistet bensintilførselen.

Får vel kjøpe en boks startgass i morgen og lete etter gnist. Dersom det skulle være bensinpumpa ville jo det være typisk etter at jeg har hugget to biler uten å skru av - ja, dere gjettet det; bensinpumpa...

Aldri en kjedelig dag med CX i stallen!
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Biltema har faktisk bensinpumpe til CX25GTI som en av to deler til cx ;-)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Biltema har faktisk bensinpumpe til CX25GTI som en av to deler til cx ;-)
Og den andre er?
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

reg reim til 20 motoren
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:reg reim til 20 motoren
:D :D (Går vel da også på 22.)

Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

muli, kjenner ingen av dem.
har masse Citroèn:-)
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Grunnen til at Biltema har noe som passer til CX, er vel at den passer til et par dusin andre biler med Bosch injektion fra 1980-tallet, slik som f. eks. BMW, Audi, MB, Volvo...
Men prisen på 499 er sikkert 25% av hva Citroën skal ha dersom de finner en på lageret i København, så takk for tipset Pål!

Vi får vel gjøre litt feilsøking først, men jeg får ikke bilen ned i garasjen fordi den ligger i bunnen av en bakke og jeg hverken har trykk i bremser eller håndbrekk som funker. Må stå på veien mellom naboenes BMW 530 Touring og Volvo V70 og mekke - det er vel akkurat det som skal til for at de virkelig har forstått at jeg er en idiot som gidder å skru på en gammel fransk rusthaug.... :)
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Skulle nog våga sätta en ganska stor peng på att du försöker köra på H2O även känt som VATTEN!!!!! :wink:
Lossa bensinslangen vid railen och stoppa ner den i en flaska - dra några sekunder på starten - kolla innehållet! :cry:
Du måste blåsa ut vattnet ur railen och tömma all "bensin" även i filtret. Ev byta filter och i värsta fall pumpen - den mår inte bra av att pumpa vatten.
Kan vara ett h-e att få bort allt men med mycket K-sprit i tanken och startgas som hjälp brukar det gå
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Vi får vel gjøre litt feilsøking først, men jeg får ikke bilen ned i garasjen fordi den ligger i bunnen av en bakke og jeg hverken har trykk i bremser eller håndbrekk som funker. Må stå på veien mellom naboenes BMW 530 Touring og Volvo V70 og mekke - det er vel akkurat det som skal til for at de virkelig har forstått at jeg er en idiot som gidder å skru på en gammel fransk rusthaug....
Det slik man ser hvilke mennesker som er laget av "hel ved" som det heter og ikke bare er en som følger massen. En sann CX-sjåfør må jo ha store doser tålmodighet, usvikelig tro, ståpåvilje, en god porsjon stahet og være totalt upåvirkelig av hva som måtte kjøre rundt av nye, blanke modeller av diverse merker.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Ja, det er viktig å være sterk i troen og ikke bli ledet inn i fristelsen til å lease en sort Passat TDI Variant eller en Avensis!
I objektivitetens navn skal jeg dog tilføye at jeg skjønner at mange likevel velger denne løsningen :)
Selv går jeg for tiden lange omveier rundt firmaer som Stenshagen, Autostern, Møller og Bertel O Steen...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Post by baloo »

Har hatt samme problem på vogna mi, hendte den bare døde og ikke ville starte igjen. Problemet var der spesielt ved start, bilen startet og gikk i 4 sek før den døde og det var det. (Sist gang holdt jeg på i 4 timer for å få liv i den igjen, ble mobbet av Toyota eiere og andre vanntro.) Det som var feilen sist var dårlig kontakt til styringen av innsprøytningen (er bak handskerommet, bred kontakt) Hvis startmotor går vanlig, hadde jeg renset og smurt opp kontaktene til styringen av innsprøytning, tenning (boksen på venstre framskjerm, 2 kontakter) og kontaktene til innsprøyningsréle (høyre foran ved framlykt) Drev lenge og herjet med rélet og svinghjulsensorene hver gang den ikke ville starte, og fikk liv i den igjen. Har en mistanke om at feilen hele tiden har vært kontakten bak handskerommet. Lukter det bensin? Ta og prøv å rugge på kontakten til innsprøytningen, du kommer til uten å demontere handskerommet. Skifte av svinghjulsensor er raskt og enkelt, under 5 min. (Har noen sensorer og ett innsprøytningsréle liggende i bilen bestandig)

Man må jo også ta høyde for at bilene våre begynner å dra på årene, de er jo gjerne 20år gamle og da har gjerne ting oksydert litt....

E.T
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Ja, det er nok mest sannsynlig en dårlig kontakt siden den bare plutselig døde ut, uten noe forvarsel i form av hosting eller harking.
Venter bare på at det skal bli litt mildere i været, så skal jeg sette i gang. Skal spesielt titte på The Big Blue, reléet til bensintilførselen som sitter bak høyre frontlys (flott plassering for en av de viktigste elektriske komponentene :) )
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Post by baloo »

Er hjelpe-mann på Mercedes skruing om dagen, og det er litt kaldt. (vi er heldigvis inne, selv om det er uten varme) Prøv å rugg på kontaktene og se om du får rista liv i`n. Hos meg er Big Blue svart!!??!! Var også å tittet på en gti, der hadde den nederste kontakten til teningsmodulen løsnet.

Hvor i landet er det bilen står?

E.T
Post Reply