Catalysator

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Catalysator

Post by Citroencx »

Kan jeg montere en catalysator på min?

Neste år kommer det muligens en avgiftsøkning (årsavgiften) på biler uten "partikkefilter" er ikke edet det samme som catalysator?

Hvor får man tak i en slik hvilken skal jeg velge og hva koster det? kan jeg bruke en brukt en?

Så da har jeg gjort mitt i forhold til miljøet.

1. Jeg kjøper ikke ny bil.
2. Jeg kommer til å kjøre på biodiesel.
3. Jeg har pratikkelfilter.

Miljø CXen....
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Partikkelfilter er vel ikke det samme som en Catalysator. Det er et filter for å ta sotpartikkler mm. Catalysatoren omdanner vel CO. Etter lukten å dømme må de vel avgi svovelsulfid? :wink: :D
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Det ser slik ut.

Image

Så har de selfølegelig brukt hersens :twisted: f(/(/ing PDF :twisted:



http://forbruker.no/bil/nyheter/article ... =brodtekst
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Catalysator

Post by citro1cx »

Citroencx wrote:Kan jeg montere en catalysator på min?

Neste år kommer det muligens en avgiftsøkning (årsavgiften) på biler uten "partikkefilter" er ikke edet det samme som catalysator?

Hvor får man tak i en slik hvilken skal jeg velge og hva koster det? kan jeg bruke en brukt en?

Så da har jeg gjort mitt i forhold til miljøet.

1. Jeg kjøper ikke ny bil.
2. Jeg kommer til å kjøre på biodiesel.
3. Jeg har pratikkelfilter.

Miljø CXen....
du kan ikke mene dette på alvor :?: :? :shock: kjøre rundt i ei 21 år gammel lofotsnekke og snakke om miljøhensyn??? Foresten....så har du gjort ditt du i forhold til miljøet. Istede for å kjøpe deg en ny bil holder du din gamle i liv så godt du kan. Den forurenser mye mindre enn hva det vil forrurense å produsere en helt ny bil. Å ja, jeg snakker da om den globale forurensningen, den vi ofte glemmer her på berget. Hold liv i din gamle diesellørje du og eventuellt putt på et partikkelfilter...for syns skyld. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jo jeg mener dette på alvor.

Miljøutviklingen bekymrer meg og jeg vil gjerne vise at jeg forsøker å bidra så mye som mulig.

Poenget er jo at asfaltsjarken min skal tøffe videre med god samvittighet. :)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Image

Katalysator til TD1 (M25/648)! Pris ca. 15.000.-... :roll:
Er det verdt det....

http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... ucts_id=65
http://www.cx-basis.de/cx_basis_2003/en ... bgasr.html

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Det er nok det. Men utelukket i forhold til min økonomiske situasjon.
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

I det øyeblikket Kristin Halvorsen og Helen Bjørnøy iversetter forhøyet årsavgift for dieselbiler, bytter jeg ut oljebrenneren med en av de to bensinmotorene jeg har liggende. 2,5liter uten katalysator. Tror jeg setter i automatkassa også.. :-)
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

er det noen som har på sparket hva en katalysator på en dieselmotor brenner?

På en bensinmotor er den viktigste trolig brenning av co til co2. Co er meget dødelig, men en diesel fra 1987 slipper nok ut mindre co enn en ny bensinbil fra 2007, så det er sikkert ikke poenget. :)

Hovedproblemet med diesel er partikler, og nox. Vil tro en katalysator kan redusere nox til no2 eller noe? Partikkelfilter er jo selvforklarende. Glem asfaltstøv og piggdekk...det er tungtransporten og bussene som er de store synderene på denne fronten (samt flere og flere dieselbiler uten filter da...).



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

In most gas streams, carbon monoxide (CO) and hydrocarbons (HC) can be removed by combination with oxygen (O2) using an oxidation catalyst (also known as a 2-way catalyst):

http://ect.jmcatalysts.com/technologies-2way.htm
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Joda, noe co vil den jo slippe ut, særlig når man gir mye gass. Men en dieselmotor har jo ikke noe kvelespjeld for å regulrere effekten, så den brenner drivstoffet med et ekstremt overskudd på O2. I motsetning til en bensinmotor som ofte brenner drivstoffet med underskudd på O2.

Hydrokarboner generelt er en helt annen sak, antakeligvis særlig når motoren er kald. Men vil fortsatt tro at partikkelfilter er det viktige på en diesel (svevestøv er ikke til å spøke med det heller. :) ).



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er en ting (blant mange) jeg ikke skjønner av de luringene (tullingene?) på stortinget. De snakker opp ad stolper og ned ad dører om biodiesel og E85 (som de for øverig har hatt i en årrekke i Sverige. Men vi kunne ikke få den for noen kunne jo drikke den. :shock: :? ) men Propan nevner de ikke med et ord. Nesten 0 i Nox og reduksjon av co2 med 75%. Hvorfor nevnes det ikke???
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Kan det ha noe med at det er en begenset resurs å gjøre?

Kanskje det blir slik at om alle legger om til propan så vil den stige karftig i pris. Den blir jo brukt nedover i Europa til oppvarming og komfyrer. Og i USA. Kanskje det markedet er omtrent slik at etterspørselen stemmer med forbruket allerede?

Jeg vet ikke. Bare en tanke...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jonsto, du er ikke alene om å ikke skjønne hva som skjer med de som bestemmer. Jeg synes de gjør mye rart. :-)

Nå har de jo vedtatt å bygge gasskraftverk, som selvsagt vil slippe ut mye mindre ulumskheter enn brenning av olje og kull. Hvorfor de ikke vil satse på at flere biler går på det samme vil jeg tro er politisk motivert, staten vil på den ene siden satse på miljøet, på den andre siden tjener de grovt på at vi brenner opp oljen FØR vi satser på miljøet. :D

Olje har vi bare få år til, gassreservene kan vi utnytte i veldig lang tid (men kull har vi i utrolig lang tid). :-) Det er selvsagt ikke fornybar energi i vår levetid (med mindre vi begynner å plante trær!), men vil redusere utslippene til vi får alternativer.

Oppi alt dette har vi kjernekraft, som ikke trenger å slippe ut noe som helst (men som selvsagt vil være fæle mål under krig (med mindre de brenner thorium. :D )). Likevel vil det være så og si umulig å kjøre bilparken på helt ren kjernekraft med dagens brenselcelleteknologi.

Jaja.. skal vi hjelpe miljøet så pøs ihvertfall penger inn i skole, universiterer, og forskning. :D



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Dette er vel i ferd med å spore litt av men...

Kjernekraft er suverent så lenge sikkerheten rundt det er god.

Hvem håndterer denne sikkerheten? Lagring av avfall. Vedlikehold av gamle anlegg. Terror er bare en av farene. Tiden er nok den verste.
Nasjonene vil endre status. Før eller siden vil de som er rike i dag bli fattige som Kongo en gang. Dette vet vi.

Finnes det noe belegg for at en nasjon skal vare i tusenvis av år?
At den skal ha økonomiske ressurser til å ivareta gamle atomkraftanlegg og sikkerheten rundt disse?

Selvsagt ikke.
Post Reply