Biobrensel på CX

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Biobrensel på CX

Post by Sturla »

Følger opp innlegg om partikkelfilter... hva skal til for å kjøre helt eller delvis på E85 når det kommer på pumpestasjonene? Er det noen som vet?

:?:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Dieselen kan du kjøre på sildolje - smeltet smør - rapsolje - biodiesel - forruten god vilje og gammel vane.

Nå er det litt mer krevende å kjøre på smør (usaltet) men det er sikkert mulig. :lol:

CX diesel går direkte på biodiesel.
Om sommeren går den greit på solsikkeolje. Men skal man kjøre på frityroljer så er filter og forvarming en fordel. Og det har den jo allerede som standard.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Biobrensel på CX

Post by jonsto »

Sturla wrote:Følger opp innlegg om partikkelfilter... hva skal til for å kjøre helt eller delvis på E85 når det kommer på pumpestasjonene? Er det noen som vet?

:?:
Dette bør du spørre om på Citroenakuten. I Sverige har de hatt E85 i en årrekke. v
Vet at de som hadde problemer med CO målingene hadde på en skvett E85 og da går de glatt igjennom. :wink: :D
Moralen (eller mangel på sådan) blir da: Fjærn katten og hiv på litt E85 når du skal vise. :roll:
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Biobrensel på CX

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
Sturla wrote:Følger opp innlegg om partikkelfilter... hva skal til for å kjøre helt eller delvis på E85 når det kommer på pumpestasjonene? Er det noen som vet?

:?:
Dette bør du spørre om på Citroenakuten. I Sverige har de hatt E85 i en årrekke. v
Vet at de som hadde problemer med CO målingene hadde på en skvett E85 og da går de glatt igjennom. :wink: :D
Moralen (eller mangel på sådan) blir da: Fjærn katten og hiv på litt E85 når du skal vise. :roll:
Mvh
Nei Jon.
Jeg tar klimarapporten på alvor og ønsker å bidra til mindre utslipp.
Men jeg vil ikke ofre kvaliitetstid med CXen på det alteret om jeg ikke må.

Kan jeg få CX entil å redusere utslippene dramatisk så gjør jeg det om det er mulig.

Kvalitets tid er kjøretid. :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Greit det, men E85 er altså bensin. 85% sprit og 15% bensin. Du får nok holde deg til biodiesel på T2en. :wink: :D
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Greit det, men E85 er altså bensin. 85% sprit og 15% bensin. Du får nok holde deg til biodiesel på T2en. :wink: :D
T1 om jeg må be. :)

Forøvrig:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=3688

Citroen var først i verden til å produsere personbiler med partikkelfilter.
Men det overrasker vel ingen...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ja, ingen er uneig i at det er lurt å forurense så lite som mulig. Der stopper imidlertid alt av furnuftighet eller nytenkning fra klimarapporten... når eneste mål er å få 2000 forskjellige forskningsprosjekter til å ha samme konklusjon, ja da har jammen vitenskapen tatt et syvmils-steg tilbake... :( (politikk kalles det, ikke forskning... men nå avsporer vi vel...! :D )

Forøvrig er dpc pumpen i cx dieseler kjent for å skjære seg dersom den går på kald matolje (solsikke, oliven, eller hva det nå er alt sammen). Det er derfor viktig at pumpa er varm når denne oljen går igjennom.

Biodiesel vet jeg ikke hva er, men den har vel omlag samme egenskaper som vanlig diesel?



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Ja biodiesel har omtrent smme egenskaper som vanlig diesel.
Og matolje må forvarmes.
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Tåler gummislangene biodieselen? Er det noen som har langtidserfaring med dette?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Nja, min TRS går på bensin... :shock: så spørsmålet er da hva som må til for å kjøre på E85, altså 15%bensin og 85%metanol

Jeg mener det skal kunne gå med mindre modifikasjoner, og lurte på om noen hadde peiling.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror etanol brenner ved litt høyere temperatur enn bensin? Altså noe mere belatning på stempler, samt muligens litt annen tenning? Men følger du med går det nok bra. Jeg kjørte min 22 på så og si ren rødspit engang og hørte ikke noe banking, men det var nok i for kort tid.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Sturla wrote:hva som må til for å kjøre på E85, altså 15%bensin og 85%metanol
Vill bara korrigera för att undvika missförstånd!
E85 innehåller inte Metanol utan Etanol!
Metanol är visserligen bra bränsle men så agressivt att alla gummislangar och packningar skulle förstöras!

Förgasarmotorer är svåra att köra på ren E85 då man dels behöver ett högt bränsletryck och dels bättre reglering av tändningskurvor. Ombyggnadssatser finns dock som gör det möjligt.

Många i Sverige kör med 10-25 % E85 och resten bensin.
Den som lämpar sig bäst för E85 är Gti T2. Med ny bränsletrycksregulator och allmän service på tändning/bränslesystem samt motorvärmare på vintern kör många på ren E85. Anledningen till att T2 är bättre är att den har lägre komp och är utrustad med knacksensor!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply