Vibrasjoner foran

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Du får krabba under og kika på nedre motorfeste. Du ser det gjennom eit lite hol i råma. (Hugs vernebriller.)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

30 km/t er hardt med fullt rattutslag kanskje?
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Post by vegardb »

Har vært under og sjekka -
Bra nedre motorfeste, bra støttelager. Begynner å helle mot dårlig drivaksling, dog de høres bra ut i lave hastigheter med fullt rattutslag. Virker som ulyden kommer ved "press" (hastighet + krapp sving). Vil det da være den venstre eller høyre som er dårlig, siden det kun skjer i høyresvinger? Virker jo logisk med venstre, siden det er den som får "press" på seg.
Eirik - 71' 2CV solgt, og ble skrota nylig. Var utslitt og opprusta.

Vegard
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Det kan like gjerne være hjullager, og da på venstre side.


Hilsen Arthur :wink:
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Hvis du ikke har ulyd fra drivakslinger ved sving, så er yttre drivknuter i orden. Da er det indre leddet som kan være problemet. Dette leddet blir lite påvirket av at hjulene svinger. Det som derimot påvirker de indre drivleddene er bilens høyde. Ved kjøring rett frem i rett høyde er akslingen tilnærmet rett = beste arbeidsposisjon. Hvis du hever bilen helt opp f.eks, så vil jo indre leddet "bøyes" siden dette leddet da er høyere enn det yttre leddet, som er nede ved hjulet.
CX'en er kjent for å krenge i svinger, også GTI Turbo. Når bilen krenger vil drivakslingen i yttersvingen bøyes opp, og den på andre siden bøyes nedover. Jeg tror nok den akslingen som er i "innersving" er den som kommer mest ut av senterstilling. Dermed vil en evnt.slitasje merkes best fra akslingen som er på innersving. Bare en teori fra meg...

Det blir heller ikke noen større belastning på den yttre akslingen i sving. Svingkreftene tas jo opp av hjulnavet og opphengsarmene.

Hvis girspaken svinger i takt med vibrasjonene, er det en indikasjon på feil med en drivaksling.

Hvis du ikke hører ulyd fra hjullager, så tror jeg det er lite sannsynlig at det kan lage vibrasjoner.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Du kan jo medan du driv på sjekka motorfestet ved gearkassen. Motoren vil jo bli pressa mot venstre i høgresving.
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Post by vegardb »

Motorfeste ved girkassa - er det det som sitter i venstre hjulbrønn?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

jepp
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Et godt råd som jeg gjør på alle bilene jeg skal bruke selv. Ta opp og rengjør og sett inn med ny grease. Begge hjullager og begge yttre drivknuter. Bruker Omega 77 på lagrene og grafitt grease på knytene.
Særlig i hjullagrene har det vært dårlig grease i. Etter 20 år eller så er det vel natturlig at greasen begynner å bli hard. Samtidig får du inspisert kulebanene.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

ja hjullager ville jeg også tippe på.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Det kan jo være vanskelig å beskrive problemer på nettet. Det kan også være vanskelig å skjønne hva noen prøver å forklare. Jeg oppfattet problemet som vibrasjoner fra fronten ved gasspådrag, under sving. Dette skyldes nesten allltid drivaksling.
Hvis problemet derimot er ulyd ved sving. Da som en "rumlelyd" eller såkalt "lagerlyd", ja så er det nok selvsagt et hjullager. Et dårlig hjullager kan lage lyd rett frem eller ved sving til en av sidene, allt etter hvor skaden i lagerbanen er.
Men et dårlig hjullager får ikke fronten på bilen til å skjelve/vibrere.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

vil bare føye til at kombinasjonen av dårlig motorfester og dårlig hjullager/støttelager kan gi vibrasjoner. Ikke en uvanlig kombinasjon på våre biler :cry:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jørnikkeno
Posts: 104
Joined: Fri 02 Jun, 2006 10:56
Location: Sande i Vestfold

Post by jørnikkeno »

Har faktisk opplevd at hjullager har vært så gåent at det har skapt vibrasjon.
Da var det store sår i lagerbanen.... :? Det var sevfølgelig ulyd også...

Mvh
Jørnikkeno

1986 CX22TRS
1986 CX25GTi TURBO (prosjektet)
92 XM2,0i Break 04 C5 1,8 16v Break konebil
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Når hjullageret blir dårlig nok,skaper det ikke bare vibrasjoner, men hjulet kan faktisk til syvende og sist ramle av i værste fall. Har selv erfart det, dog ikke med Citoen, men jeg har skiftet mange lager både på CX og XM. Felles for begge ( alle) biler er begynnende ulyd i svinger med påfølgende vibrasjoner og fullstendig havari til slutt. Begynnende lagerslitasje vil alltid oppstå som uylyd ved svinging. Man kan imdlertid tidvis kjøre ganske langt før kjennbar slark oppstår, men jeg anbefaler det ikke.


Hilsen Arthur :wink:
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Har vært bilmekaniker i 11 år og vet hvordan et dårlig hjullager er :wink:
Den som kjører så lenge med et dårlig hjullager at det lager vibrasjoner som kjennes i ratt/forstilling eller hjulet detter av, burde legges i jern og aldri få sitte bak et ratt igjen :twisted:

Har en delebil (2CV) der hjullageret er så dårlig at det høres ut som en pepperkvern. Slakk? Så det holder. Vibrasjoner? Neida.
Et lager kan også lage lyd ved kjøring rett frem og lyden forsvinner ved sving. Kommer som sagt ann på lagertypen og hvor i lagerbanen skaden er. Og hvilken type skade det er.

Men som sagt; det er alltid vanskelig å tolke hva folk mener. "Vibrasjoner" kan jo være så mangt. Best å se det selv...
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Post Reply