Nedre bærearmer...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Nedre bærearmer...

Post by trymgreg »

...får ikke inn den bakre skimsen på bærearmen. Den er 2mm for tjukk virker det som.
Noen som har noen gode råd...!

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Slip shimsen ytters på kanten slik at den blir kileformet. Ikke slip helt inn til indre hullet, men det holder halvveis inn. Hvor mye prøver du deg fram. Du kan ikke gjøre noe galt. Så bruker du en dor og en stor hammer og slår den på plass.

Viktig at du har fått foringene i armen ordentlig på plass, ellers blir det jo litt ekstra trangt.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Javel, da får jeg slipe litt til da 8) . Har slipt litt men det holdt visst ikke, holdt på til kl. 01.00 i natt og var ganske frustrert og forbanna der jeg satt på gulvet :evil: - skulle hatt en tredje arm...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Enkleste måten (som jeg bruker) er å sette inn ei passende gjengestang med muttere og skiver og ganske enkeøt skru festene litt fra hverandre. Bruker samme metoden bak for å forenkle innsettingen av svingarmene igjen.
Sorry at jeg ikke så inlegget før nå, men har vært delvis borte og veldig hektisk etter at jeg kom hjem.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Godt å ha deg tilbake igjen Jon :D .

Brukte metoden som Eirik beskrev, men det var bra å ha en medhjelper. Litt vanskelig å gjøre dette med bare to armer.
Tror grunnen til at det var vanskelig å få inn skimsen, var at foringene ikke var presset langt nok inn. Nestegang( :? ) skal jeg skifte foringene selv, og da skal jeg passe på å presse de langt nok inn.
Image
Skimsen "ferdig" slipt og klar for innsetting.

Er jo typisk, når jeg har gjort jobben så finner jeg det jeg mente jeg hadde liggende.
En arbeidsbeskrivelse av hele oprasjonen laget av Knut S. i Tromsø. Er en beskrivelse det kunne vært greit å ha i ett GDS arkiv.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser at foringene ikke var presset langt nok inn. Kjøpte en gang et sett foringer som ganske enkelt var for lange. Så i ettertid spenner jeg opp foringen og måler før jeg presser de inn. De som var for lange måtte jeg slipe litt av for å få de til å passe. (Da er det viktig å tenke, samt at bilen må på forhjulskontrol etterpå).
Mvh
Post Reply