Girolje på motoren

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Girolje på motoren

Post by dagmatti »

Hei,

noen som har erfaring med 2dl gammel spillolje fra ei girkasse på motoren? Skulle helle på ca 2dl motorolje og presterte å ta en flaske med spillolje istedet... :( :( :evil:

Skal uansett bytte olje snart, men hadde egentlig tenkt å bruke bilen de nermeste dagene. :( Er jo 5 liter totalt, så det kan vel ikke være krise? Bruker syntetisk motorolje...



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan egentlig ikke tenke meg at det skulle være noe problem med så liten mengde. Gearolje er jo olje det også. Hadde du hatt en motor som var QMI behandlet hadde det garentert ikke gjort noe. :wink: :D
En annen ting, hvorfor etterfylle bare 2 dl? Trenger ikke etterfylle før det begynner å nærme seg minimum. Er vel ca. en liter mellom maximum og minimumsmerket. Det er mer skadelig for motoren å kjøre med oljenivå over max merket enn det er å kjøre med nivået litt under minimum.
På hjelpemotorene på ferga reduserte vi oljeforbruket betraktelig etter at vi sluttet å kjøre med oljenivået på max streken hele tiden.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Ok, jeg tror jeg skal satse på at dette går bra.

Det ble litt feil med 2dl i det første innlegget.. jeg stoppet jo å fylle på da jeg merket at det var feil olje for å si det slik... :P Tror det ble rundt 2dl, kanskje mindre. Heller jeg på 2dl til (med ren motorolje) er jeg nok rundt midten av merket. Kanskje gjøre det da. :) :P

Det er klart det er olje det jeg helte på også, men den er jo ikke helt ren kan man si.



-m
Post Reply