Bakpotte T1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Bakpotte T1

Post by Sturla »

Jeg har skaffet meg en ny slik til min nye store beige leke. Prøvde å montere den i dag, men ga fort opp. Jeg får ikke løs rørene fra skjøten. Dvs, jeg får det nok løs til slutt, men er redd for å ødelegge frampotten også. Jeg får ta det med på et eksosverksled - men er det noen "tips" for å løsne det før jeg går til et så drastisk skritt? Kanskje en bukk er bedre utgangspunkt enn en grop i bakken. To store rørtenger og så vri? Eller vinkelsliper på det gamle og på med to nye skjøtestykker?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kjent problem, og som du sier er ikke ei grop i bakken det beste utgangspunktet. Men, ta vinkelsliperen og splitt røret på langs. (Mener det bakre røret går utenpå det fremsre). Så bruker du en meisel og slår restene ut med. Altså lager røret større.
(Du har et bilde i signaturen din som bare kommer fram som en rød X).
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ok.. det er et skjøtestykke på hvert rør, som går utenpå stussene fra bak og frampotte. De ser ut til å ha samme dimensjon. Er sikkert greit å få tak i to nye stusser og så kappe av disse gamle. Hvor la jeg vinkelsliperen...
(signaturbildet kommer tilbake 8) )
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er ikke sikker på at det er så enkelt å få tak i. Høres nesten ut som det er brukt deler fra to forskjellige leverandører. De GTI Turbo anleggene jeg har sett har ikke hatt noen skjøtehylse. De har sett sånn ut: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Men det kan jo finnes andre løsninger.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ah det er utrolig irriterende. Kjører tidlig fra jobb for å rekke "bilens eksosanlegg" som skal skifte mens man venter. Mer kø enn antatt, kommer akkurat i tide. Der rynker de på nesen fordi dette er potte de kunne skaffet, så de vil egentlig ikke sette den på.. men jeg ber pent så de er hyggelige og heiser opp bilen, begynner å kutte løs det gamle, men nå er det er en sprekk i frempotten også.. fordi mannen tar tak og "brekker" for å løsne det gamle. Da kanselleres historien, for DEN potten har de ikke på lager. Jeg kjører slukøret hjem, fremdeles med den nye bakpotten INNE i bilen. OK. Jeg må altså sette den på selv. Det burde jeg jo innsett med en gang. :twisted:
Har noen prøvd slike:
Image
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Det eksosanlegget som fulgte med min gamle Turbo 2 var det 2 skjøtestykker lignende det på bildet.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Nå er det nye på plass, biltema skjøtene (46mm) passtet utmerket og kan anbefales, men det er tydelig flere eksospotte typer, denne var 30 cm kortere enn den forrige, så jeg måtte til med doble! skjøter, puh. Nå må det sveises litt på frempotten så blir det helt stille og fint. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Disse koster altså 41 euro + frakt + mva hos CX Basis i tyskland.
Image
Da er de uten klemmer - kjøp heller hos Biltema, til 50-60 kr stykket, inkludert klemmer! - se bilde lenger oppe.
Kanskje forumet kunne ha et "samme sak men billigere/lettere å få tak i" post? Det kan være nyttig for mange. Mye deler som finnes på flere andre biler til passer våre biler også?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply