Tomgang T1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Tomgang T1

Post by Sturla »

Bilen går ikke så mykt og jevnt på tomgang som jeg mener den skal. Spesielt når den er kald er den ujevn, og jeg må gi gass mens den hever seg, ellers dør den. Den går jevnere når den er varm, men sammenlignet med min gamle 2,4 gti er den en vits.
Hva bør jeg begynne med?
- plugger
- ledninger og koblinger
- utettheter i luftinnsug?
Det vil vel også hjelpe med komplett eksosanlegg, men jeg vil ha mye mykere tomgangsgange - det er jo noe som heter rushtrafikk også. Liker ikke "kenguru hopping" pga ujevn gange på lave turtall. 8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Finns väl flera ställen att söka! LMM? Vacuumslangar? Antar också att du har den "femte" spridaren längst till vänster på insuget? Tändstift/kablar? Läckande ljuddämpare kan också ge dessa symptom!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Sjekk plugger, tennkabler og coiler først. vacuumlekkasje sjekkes med startgass, rustløser, propan eller annen spayboks med brennbart medium lytt etter turtallsforandring når du sprayer. Gummislangen fra luftfiltret til turboen har det med å hoppe av på T1 nede ved turboen, hvis det er stor glippe der så leser LMM feil verdi.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

takk for svar. Det var, som jeg mistenkte, mellomstykket mellom turbo og innsugsmanifold som ikke tilsluttet riktig nede ved turboen. Nå går den helt fint. Men - delene virker veldig slitte - mellomstykket som ligger delvis inne i turbodelen og delvis inne i røret opp til manifolden var svært slitt. Kan man forresten bruke vanlige O ringer her, eller må det spesialbestilles? Synes det er et litt rart patent med bare festepå den ene siden av denne sammenføyningen.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply