Bytte styremansjetter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Bytte styremansjetter

Post by Be|garath »

Nå har jeg banna for n'te gang over denne bilen. Må virkelig styrestaget løsnes for å kunne få på styremansjettene? Jeg kommer ikke til for alt i verden for å feste den innerste delen..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Tror du kan tre mansjetten over endeleddet. Hvis ikke er det lett å ta av yttre endeledd. Bare merk deg hvor mange gjenger du skrur, slik at du får det likt på. Å få på indre del av mansjetten er ikke helt lett, men det går med litt trening :wink:

Det er jo ikke bilen sin feil hvis man har lite trening. Er kanskje et bra tegn at man ikke har gjort det for ofte :lol:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Hmm.. litt knotete forklart fra min side. Har bytta styrestag og satt på ny belg (skal ha den på forstillingskontroll senere) men jeg klarer ikke å få gummien over kanten på tannstanghylsa. kommer ikke til med hverken fingre eller verktøy. Må jeg løsne hele tannstanga for så å dytte denne sideveis (nesten) ut?

(Det skal sies at jeg har uoriginale belger som er litt trangere enn de originale, men jeg ville prøve når de kosta en åttendedel av originale. Er de originale lette å få på, så de kan dyttes fra utsiden, eller må de overtales?)
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Neida, du trenger ikke løsne tannstangen. Mansjetten skal gå å sette på med hendene over enden av tannstangen. Jeg sier ikke at det er lett :wink: , men det går, og er slik det skal gjøres.

Nå er det en god stund siden jeg gjorde dette sist, men prøv å stikke ene armen fra drivakselsiden? Kjenn deg frem langs drivakslingen, der skal være en åpning i traveresen hvor du kan få inn hånden evnt.fingre....husker ikke helt, men det skal gå.
Den andre hånden må i allefall inn langs styrestaget. Får du først halve på så kan man klare resten med en hånd. I allefall hvis man er litt sterk i klypene.

Jeg har kun brukt originaldeler. Den originale mansjetten bruker å gå på uten nervesammenbrudd. Kanskje legge den i varmt vann en stund først.

Akkurat dette med tannstang og styrestag er litt tungvindt på CX'en. Men etterhvert når man legger milene bak seg så er det jo verdt det!
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

EirikJ wrote:Akkurat dette med tannstang og styrestag er litt tungvindt på CX'en. Men etterhvert når man legger milene bak seg så er det jo verdt det!
Jeg blir mer og mer i tvil. Svigers hadde lånt en Y***s for prøvekjøring og den tok banna bein fartsdumpene like elegant som min nesten dobbelt så lange bil.. Penere gange på motoren også..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Be|garath wrote:
EirikJ wrote:Akkurat dette med tannstang og styrestag er litt tungvindt på CX'en. Men etterhvert når man legger milene bak seg så er det jo verdt det!
Jeg blir mer og mer i tvil. Svigers hadde lånt en Y***s for prøvekjøring og den tok banna bein fartsdumpene like elegant som min nesten dobbelt så lange bil.. Penere gange på motoren også..
Du må ha dårlige gasskuler eller feil justert høyde :wink:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

sorry mac. seks nye kuler. høyden er ikke målt, men den ser i orden ut. du ser det godt dersom den er for høy eller lav.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Post Reply