88 mod bensin-T2 som hoster svart

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

88 mod bensin-T2 som hoster svart

Post by jamag »

Hei!

Jeg har en bekjent som sliter med sin T2 :evil: . Bilen vil nesten ikke starte. Når den endelig starter går den ufyselig og røyker svart, før den igjen ånder ut!! Det virker som om den får altfor mye bensin? :roll: Jeg har lest en plass at vanntemperatursensoren er viktig for å få rett mengde bensin når motoren er kald. Kan en defekt vanntempsensor gi slike utslag? :roll:

Noen som eventuelt har andre forslag?

Mvh

jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Visst kan tempsensorn krångla men det blir åt andra hållet dvs den får för lite bensin när den är kall om sensorn tror att motorn är varm! För vi talar väl om kallstart?
Det är inte så mycket som kan orsaka för mycket bensin. Jag tror att du ska titta mer på luftsidan! Fungerar LMM? Öppnar kallstartsventilen? Snurrar turbon? Kanske igenkoksad? Har turbon dragit in olja? Skitigt luftfilter?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Göran W wrote:Visst kan tempsensorn krångla men det blir åt andra hållet dvs den får för lite bensin när den är kall om sensorn tror att motorn är varm! För vi talar väl om kallstart?
Det är inte så mycket som kan orsaka för mycket bensin. Jag tror att du ska titta mer på luftsidan! Fungerar LMM? Öppnar kallstartsventilen? Snurrar turbon? Kanske igenkoksad? Har turbon dragit in olja? Skitigt luftfilter?
Hmm, takk for tipsene :D

Ja, vi snakker om kaldstart. Kan LMM ha hengt seg opp med for stor/ full åpning? Hvordan tester du kaldstartventilen? Hvordan vet jeg om turboen snurrer, bilen lar seg ikke kjøre :cry:, og han får ikke opp turtallet tilstrekkelig til å høre turbolyden. Hvordan vet jeg om turboen har dratt inn olje uten å demontere?

Er LMM lik på T1 og T2?

Mange spørsmål :roll: :roll:

Mvh

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jamag wrote:Hvordan vet jeg om turboen snurrer, bilen lar seg ikke kjøre :cry:, og han får ikke opp turtallet tilstrekkelig til å høre turbolyden.
Veit ikkje korleis det er på bensinmotoren, men på dieselen er det berre å ta av gummislangen frå luftfilteret og stikka inn ein finger og snurra rundt turboen.
Om turboen snurrar tregt kan det kanskje hjelpa med ein motorrens.
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Det kan jo være så mangt på den motoren......... :?
Men ville begynnt med å sjekke "Store blå" Hadde et problem der bilen gikk dårlig og stoppet. Dårlig kontakt i store blå var årsaken. En annen gang hadde jeg en kombinasjon av dårlig kontakt i store blå og dårlig kontakt i svinghjuls føleren.
Jeg ville kanskje også sjekket styringsreleet til bensinpumpa.
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote:Visst kan tempsensorn krångla men det blir åt andra hållet dvs den får för lite bensin när den är kall om sensorn tror att motorn är varm! För vi talar väl om kallstart?
Mmjjaaa. Om kjølevannstempsensoren gir uendelig motstand (altså brudd) vil bilen få bensin etter -30 grader. http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... R.HTM#Temp
Ellers er vel LMM et godt tips.
Men jeg lurer på en ting, går den på alle når den først starter eller går den bare på 2?
Mvh
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

jonsto wrote: Men jeg lurer på en ting, går den på alle når den først starter eller går den bare på 2?
Mvh
Nå har ikke jeg hørt eller sett på motoren foreløpig, men jeg tror den går på alle fire. Jeg må ta med meg ekstra coiler for sikkerhets skyld.

Ellers er min erfaring at slike problem ofte skyldes kontaktproblem heller enn feil i selve komponentene? :roll: Bortsett fra store blå da, som ligger rimelig utsatt hvis det ikke er dekket til.

Jeg har tenkt en stund på å lage en feilsøkingstabell med utgangspunkt i konnektorene til ECU for tenning og innsprøytning. Feilsøking med utgangspunkt i konnektorene avslører både komponent- og kabelfeil. Vet noen om noe slikt finnes?

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Post Reply