GTI T2 vil ikke starte...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

GTI T2 vil ikke starte...

Post by trymgreg »

GTI Turbo2'en vil ikke starte. Har stått ei uke nå og for den ikke igang.
Har riklet på alt av kontakter, skiftet plugger, prøvd andre pluggledninger, siftet svinghjulsføler uten virkning. Pluggene var "våte" da jeg skiftet dem, så den får bensin.
Kan det være coilene?
Hvordan måler/tester jeg om de er i orden?
Annet?

Bilen står på en parkeringsplass i ett friluftsområde og skulle gjerne hatt den igang igjen - før rampen kommer...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: GTI T2 vil ikke starte...

Post by citro1cx »

trymgreg wrote:Pluggene var "våte" da jeg skiftet dem, så den får bensin.
og det er du helt sikker på...og bensinpumpa ev. releet på høyre sida forran har du sjekket? har du gnist på pluggen(e) så er vel coilene i orden også? coiler er vel enten ok eller steindau...
Litt over middels interessert i Citroën cx!
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

...og litt usannsynlig at begge colier ryker samtidig?
Har du gnist på plugger? Prøv med en ledning fra hver av coilene.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei folkens. Det første som bør gjøres når en bil ikke vil starte er å finne ut om det er gnist eller bensin den mangler. Oppskriften er som følger: Bruk startgass!! Har du kinnet lenge så ta ut og rengjør et par av pluggene. Tenner den ikke på startgass så er det 99% sikkert at den mangler gnist.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Tok og testet om det var gnist. Det var ikke gnist på noen av pluggene, ok. Men jeg nektet å tro at begge coilene var kaputt, siden de ble byttet for 6-7 år siden - og bilen har stått de 4 siste årene.
Begynte å tenke på tenningsmodulen. Tok en tlf. til Jon og konfererte litt med han, og han var enig. Men tenningsmodulene er jo spesifikk for hver modell og det eneste jeg hadde var en fra en TRI(delebilen). Kjørte og skrudde av denne og satt den på plass i Turboen.
Bilen startet på første forsøk.

Eneste merkbare forskjellen er at nå viser den ikke turbotrykket i instrumentet lenger, men det kan jeg leve med. En så lenge.
Jon skulle sende opp en boks han hadde liggende(stående!), så får jeg se om den ikke blir helt iorden.

Godt å kjøre CX igjen :D 8)

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Post by mads »

trymgreg wrote:Tok og testet om det var gnist. Det var ikke gnist på noen av pluggene, ok.
<klipp>
Men tenningsmodulene er jo spesifikk for hver modell og det eneste jeg hadde var en fra en TRI(delebilen). Kjørte og skrudde av denne og satt den på plass i Turboen.
Bilen startet på første forsøk.

Eneste merkbare forskjellen er at nå viser den ikke turbotrykket i instrumentet lenger
Tenningsmodul - tenker du på "kåmpjuteren" som på '86 sitter foran ved beina? I så fall ser jeg ikke hvorfor den har noe med strøm til tenning å gjøre, men ok. Franskmenn der også, sikkert ;-)

Uansett; om boksen døde mens bilen stod er det sikkert en bagatell. Bokser av denne typen innholder gjerne komponenter til en hundrelapp eller to, hemmeligheten er hvordan de er satt sammen og verdiene på komponentene. Dette er det sikkert noen som kjenner så ikke hiv boksen...
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Nei, boksen blir ikke kastet.
Den blir sendt til Jon, som kjenner en som liker å åpne slike bokser å fikse dem :D :roll: :wink:.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Tenningsmodulen sitter ikke under hanskerommet, det er kalkulatoren til innsprøytningen. Jeg mener tennings-kuleramma sitter over batteriet...
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

EirikJ wrote:Tenningsmodulen sitter ikke under hanskerommet, det er kalkulatoren til innsprøytningen. Jeg mener tennings-kuleramma sitter over batteriet...
Det har du rett i, på serie 2 i alle fall. På -85 GTI Turbo sitter den over beina til føreren. På alle sitter innsprøytingskomputeren forran hanskerommet.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har reparert en slik tenningsmodul for Helge en gang, til en 85 turbo. Det er ikke spesielt mye inni der, og på 85'en var den ihvertfall enklere enn l-jetronic (innsprøytning) boksen som sitter inne i kupeen.

Uansett er det et lite problem at den er fra 85, så eksakt like komponenter finnes ikke lengre.

I den jeg reparerte var det utgangsdriverene som var blåst. Jeg satte inn noen som var omtrent like raske, og litt kraftigere... bare ta kontakt om dere trenger bistand. :)



-mattis
Post Reply