Er min diesel ferdig tro?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Er min diesel ferdig tro?

Post by Citroencx »

TRD turbo1.

Symptomer.
1. for 200.000 km siden var den så ren at den nesten ikke gjorde utslag på EU kontrollen. Har arbeidet fint og jamt. Var stillegående helt til jeg byttet registerreim for 2 år siden. Da ble den litt hardere i gangen men ikke så voldsomt. Jeg dobbelt og trippelsjekka at den var riktig montert.

Folk sa den låt normalt men jeg hørte en klar forskjell...

2. I fjor begynte den å ryke en del. Svart røyk under pådrag over 3000 RMP. Ikke voldsomt, men nok til å se det. Og nok til å holde folk på avstand om jeg ville.

3. I år begynte den å ryke hvitt etter kaldstart. MYE det kom gradvis utover våren. Så bytta jeg dyser. Lite eller ingen resultater av dette. Litt mindre svart røyk under pådrag var det eneste som skjedde.

4. Så i sommer har den gått ujamt på tomgang. Hakker litt når den er kald. Går fint under rusing og pådrag.

5. Når jeg åpner lokket til oljepåfyllinga hører jeg liksom motorduren kraftigere en før. "drrrrrr" lyd.

6. Jeg byttet registerreim nå i dag.

7. Bruker ikke mye olje. litt. 0,5 liter per 2000 km ca.

8. motoren er pent kjørt. Ikke presset kald. Nesten alltid mellom 2000- 3200 RPM. 4000 en gang eller 2 i måneden for utblåsning.

Hva nå?

Jeg har en motor liggenede. Men den må gjennomgåes. Toppen er tatt av den ser strøken ut. Trolig nyoverhalt. Stempelringer bærer spor etter honingsverktøyet ennå. Men den har ligget ut i en åker i 3 år. Så den må ha utvendig oppussing og generell gjennomgang av ventiler mm.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal hive inn en maskin som jeg vet virker eller om jeg skal satse p ådenne åker maskinen.

Jeg lurer også på om jeg bør/kan gjøre noe med den som sitter i.

Den har gått ca 450.000 km.
Er det noen ide med en slags rensning av den?

Tips mottaes med takk.
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Kan jo være en ide og se på dieselpumpa.
Kanskje det er på tide at den får seg en overhaling?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Tenningsjustering kan være på sin plass. Burde vært gjort etter første registerbyttet da du syntes motoren gikk hardere. Burde i allefall vært gjort etter dysebyttet.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Er min diesel ferdig tro?

Post by hl »

Citroencx wrote: Er det noen ide med en slags rensning av den?
Det finst ei væske du kan ha i oljen og køyra med eit par timar før oljeskift, som visstnok skal gje reinare motor.
Tenningsjustering kan være på sin plass.

Korleis gjer ein det?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Si meg har du noengang overhalt toppen? Hvis ikke kunne det også vært en ide. Alle dieslene har en tendens til å hammre ut ventilene. Særlig innsugningsventilene. En inspeksjon av forkammerne er jo også greit. Dette i tilegg til det andre som er nevnt.
Hadde jeg vært deg hadde jeg satt i den andre motoren om du mener den er i god stand, og så overhalt den som sitter i etterpå.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Den må tåle noen mil til før jeg går til det skrittet å bytte motor.
Men en ting er merkelig..

Det ser ut til at den ikke får nok under pådrag på høyt turtall over tid.
Lang akselerasjon i høytt turtall så fusker den etter ca 4-5 sekunder.
Da fusker den og hakker.

Slakker jeg av en stund går den fint igjen.
Skal sjekke filter mm..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hmmm! Er vel ikke det berømte "luft i drifstoff problemet" som spøker??
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Nei jeg tror ikke det, for jeg gikk igjennom dette nylig.
For 3 år siden. Trodde det var slanger, men så var det filteret som var litt lekk.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Disse små rør-stussene som kommer opp av tanken har en tendens til å ruste, ørsmå nesten usynlige hull som resultat.
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Har sjekket men det er ikke luft i systemet.
Da burde det komme litt luftbobler når jeg åpnet lufteskruen ved utgangen fra filteret?

MEN:
Jeg oppdaget i dag at det drypper olje fra Turboen.
Det kan ikke være mye for oljeforbruket er ikke høyt.
Men det kan kanskje være en indikasjon på hvorfor det ryker under kaldstart?

Jeg har en ny turbo så kanksje jeg skal begynne der?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Du kan enkelt sjekka om turboen fungerer.
Ta av gummislangen mellom luftfilteret og turboen, stikk ein finger inni og kjenn etter om turboen let seg snurra rundt. Går han lett rundt er han OK.
Det ser ut til at den ikke får nok under pådrag på høyt turtall over tid.
Lang akselerasjon i høytt turtall så fusker den etter ca 4-5 sekunder.
Da fusker den og hakker.
Tett eksosanlegg?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Turboen går nok rundt.
Men det ligger sikkert en del olje i den i det jeg starter opp.

Tett eksos... hmm kanskje?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Endelig hjemme igjen.
Etter 170 mil har jeg fått dannet meg et bedre intrykk til diagnose.

Den drar bedre en noen gang rundt 2000 RPM.
Vi spratt opp Saltfjellet på 5 gir så lekende lett at jeg nesten mått bremse i motbakkene. :)

Kan ikke huske at den har vert så sprek før på så lavt turtall.
Gjerring på diesel og olje.

MEN.
Over 2500 drar den dårligere og mot 3500 hakker den og holder igjen. Og den blir varm. Det rare er at varmen er ikke motstandsavhengig. Altså den blir varm uansett bare turtallet er høyt. Tilg og med på motorbrems!! Og mye eller lite pådrag ser ut til å ha litt men lite betydning.
Jeg kan presse den så lenge jeg vil ved 2000 - 2200. Temperaturen er stabil. Ved 3000 hopper den opp på 90 grader på 5-10 sekunder.

Så jeg tror dette må være tennings punktet.
Den tenner for tidlig slik at motoren ikke får tid til å gjøre det den skal på høye turtall.

Alternativ diagnose 2.
Turboen gir for høytt trykk.
Det siste året har jeg hørt turboen 3-4 sekunder når jeg stanser motoren selv om den bare har gått på tomgang. En sugeluftlyd aktig ul.

Kommentarer?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Hadde liknande problem på min -86. Gjekk bra med lite gass, men so snart eg pressa gasspedalen lenger inn, var det som eg plutseleg hadde ein tung tilhengar på slep.
Løyste problemet på eit vis, ved å skru på pumpa. So no dreg han ganske bra på lågt og middels turtal, men er fortsatt sløv på høgt.

At temperaturen stig fort når du aukar turtalet, kan det skuldast at vasspumpa er vorte dårleg? At ho ikkje får kjølevæska tilsvarande fort rundt?

Lyser turbolampen ved høgt turtal? Har du kontrollert om klokka som turbolampen er kopla til er OK?
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

EirikJ wrote:Tenningsjustering kan være på sin plass. Burde vært gjort etter første registerbyttet da du syntes motoren gikk hardere. Burde i allefall vært gjort etter dysebyttet.
:wink:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Post Reply