Er min diesel ferdig tro?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Noen som har opplevd at wastegate mekanismen har rustet fast?

Det må da være en forklaring på at den drar mer en vanlig på visse turtall?
Når jeg byttet motor med en disesel som hadde stått en stund, oppdaget jeg at wastegate ventilen var rustet fast med en halv liter wd40 og litt vrikking løsnet den.
Vet ikke hvorfor men de første turene med denne motoren var stææære artig. Gikk som et litet helvete. Men dette roet seg etterhvert.
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

en ting jeg leste på et annet forum her, om en annen type motor, var at timingen endret seg etterhvert som rema blir slitt. Dette vil vel faktisk være tilfelle, eller er det feil tankegang her? Vil strammingen ha noe å si også? :-)

Han mente rema hadde strykket seg så mye at tenningen var minst 5 grader feil.



-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Artig tanke som jeg har fundert på og nevnte for jonsto på tlf. her om dagen. Han var heller ikke helt fremmed for tanken. (den gang ihvertfall)
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Om den strekker seg...
Blir tenningen for sen?
Eller tenker jeg feil da?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg vil tro at den blir for sen ja? i og med at rema blir lengre vil det ta lengre tid før tennene passerer. Men kan virkelig rema strekke seg så mye? Neste gang jeg bytter skal jeg sammenlikne den gamle og den nye. Måler man antall cm rundt kammen sitt drivhjul har man antall cm strekk som svarer til 360 grader for sen tenning?



-mattis
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

At registerreimi strekker seg so mykje at det påvirkar motoren trur eg berre er tull.
Iallfall sist eg bytta reim havna den nye strammerullen på omtrent akkurat same plass som den gamle.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

hl wrote:Iallfall sist eg bytta reim havna den nye strammerullen på omtrent akkurat same plass som den gamle.
:oops: Ehh... Strammerullen er jo låst fast, so den blir jo ståande i ro.
Men uansett, eg trur ikkje at reimi strekker seg i det heile, etter at ho har blitt køyrt ein gong med varm motor. (I so fall måtte ein jo driva å etterstramma stadig vekk, ikkje sant?)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

hmm. ja jeg vet sannelig ikke helt. :) Men hvis den gamle rema ikke er lengre enn den nye kan det vel ikke være et problem?


-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg synes det høres merkelig ut at reima skal strekke seg når jeg tenker etter. Denne reima er ikke bare av gummi. Den er armert. Den armeringa tror jeg ikke strekker seg målbart eller merkbart.

Det som kan skje er at reima blir litt mykere slik at den returnerer til neste hjul uten å bli i en svak bue form som når den er stivere. Derfor er det vel viktig å etterstramme. Reima tar altså korteste vei mellom hjulene i forhold til når den er nye at den har en liten millimeter eller 2 før den retter seg ut etter å ha forlatt tannhjulet.

Dette kan sikkert utgjøre noe på tennining også. Men 5 grader hørtes mye ut. Jeg tror dette er mer kritisk på registerreima en på insprøytningsreima.
Post Reply