Turbotrykk

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

For dere som er så heldige å ha en CX med bensinturbo:
http://www.tuningspesialisten.no/vischip.php?id=CX
(211 Hk for 9 lapper)

Thomazo
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Så vidt jeg vet er det en T25 som sitter der; det er en liten turbo. GTi Turbo har f.eks. en større turbo, T3.
Hva er egentlig forskjellen? Vil tro den "største" kan levere mer luft, men ikke nødvendigvis høyere trykk. Nå er det vel også slik at en bensinmotor fort kommer opp i 5-7000 omdr. mens en turbodiesel ikke skal noe særlig over 4000. Den trenger vel da ikke en "stor" turbo som bensinbilen?
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Tar opp en gammel tråd her igjen. :-)
Hva er egentlig forskjellen? Vil tro den "største" kan levere mer luft, men ikke nødvendigvis høyere trykk.
Den største _kan_ vel gi høyere trykk da den kan pumpe mere luft ved samme turtall (altså turtall på turboen). Men om den vil gi høyere trykk i en gitt motor kommer jo an på hvor mye varm eksos motoren gir fra seg ved et gitt turtall. Dessuten vil den største ha mere lag, særlig ved lave turtall da motoren gir fra seg lite eksos. Det er jo også et meget godt poeng at bensinmotoren faktisk trenger mere luft da den (kan) går på et høyere turtall.


Får se om jeg ikke får tid til å leke litt med wastegate'n og trykkmåleren min på trd t2'en i sommer! :D



-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Flott at denne tråden blir tatt opp igjen, og jeg venter spent på fortsettelsen. Selv kjører jeg rundt med noe jeg tror er gåen topppakning, samt at jeg mister turbotrykk etsted (tror jeg) Det plystrer ihvertfall lystig fremifra motorrommet.
har masse Citroèn:-)
Post Reply