Turbotrykk

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Turbotrykk

Post by ingkogni2 »

Hva er orginalt turbotrykk for CX med turbo?
Noen som hvaet hva men kan ta ut av GTI T/T2 og TRDT/T2??

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Jeg har hørt rykter om en maikoniks opgradert TRD2 med 300hk!!!!! selvsagt ikke noe for den "normale" mann(hvis en cx eier kan defineres som det), men de snakker om en økning til 135-145hk hvis du øker turbotrykket. Skal du ta dert helt ut må du selvsagt bytte hele insprøytningen og lette svinghjulet, da må man også bytte clutch. Kan jo også legge noen tanker med NOS i baksetet, da tror jeg du vil presse en god del Hk ut av dem gamle dama :lol:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

men de snakker om en økning til 135-145hk hvis du øker turbotrykket.
Må være trykkfeil?! Bilen har jo mer i utgangspunktet :!: :!: :P :? :wink:
har masse Citroèn:-)
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

pål wrote:
Må være trykkfeil?! Bilen har jo mer i utgangspunktet :!: :!: :P :? :wink:
Spørs vel om man snakker om diesel eller bensinbil antar jeg.

Mårten
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Jeg tenkte på TRDen jeg da......... Maikoniks lager ikke lengere trimm pakker til CX(det ble så populært at han fikk telefoner døygnet rundt, så han trakk seg tilbake), men det finnes fortsatt mange biler på det internasjonale markedet med godsakene. Så hold øye med engelsk og tysk ebay.........
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Spørs vel om man snakker om diesel eller bensinbil antar jeg
da var det vel jeg som leste feil her da :oops:


Jeg har hørt om 300hk i GTI'ene men ikke i diesel!! Rått!! Det er jo forresten et verksted, tror de holder til rundt Molde, som lett drar 170hk ut av TRD2! Skulle vel holde det og tenker jeg? Når man vet vordan denne drar i utgangspunktet! :? :shock: :?: [/quote]
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Det er en CX med Maikonics opgradering til salgs NÅ!!!!!!!(ikke i norge, england tror jeg......)
Ligger ikke på¨nett så vidt jeg vet, man kan formidle kontakt.
vet desverre ikke mere om bilen, men kan undersøke det.
Guest

Post by Guest »

Det er en kar i trondheim som legger inn nytt dataoppsettt i computeren, lovete meg ca 225 HK fra 168, lkoster 5500 kr

Har mobilnr
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

mye snakk om maikonics på utelandske forum rundt omkring og det skal ikke være umulig å få kjøpt en trimsats for 3-4-500 euro. ta også en titt på denne hjemmesiden, her er trimming et tema: http://w1.840.telia.com/~u84003985/STYRNING.HTM

Dette engelske FORUMET kan man abonere på :
http://autos.groups.yahoo.com/group/CX-L/

og så et fransk forum :

http://www.forumcxxm.com/phpnuke/html/m ... wforum&f=9 oversetter: http://babelfish.altavista.com/

og noen flere linker:
http://home.zonnet.nl/CitroenWorld/cx.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Husk bare på at cx'en har standard bosh l-jetronic innsprøytning. Dette systemet har ingen "computer". Det har en elektrisk krets som ved hjelp av addering og substrahering (vil jeg tro) av "analoge" strømmer (proporsjonale til sensorenes avlesning til enhver tid) vil gi en verdi for den bensinmengen motoren til enhver tid trenger.

Skal du endre forholdene må du endre motstandene inne i boksen.

Den enkleste måten å øke effekten "noe" for dem uten turbo vil være å slakke litt på fjæra i luftmengdemåleren - da vil den analoge hjernen tro at motoren suger inn mere luft enn den gjør, og øker bensinmengden, til passasjerer og førers vellyst. :D (Slakker du for mye blir motoren sur av for fet blanding, men 2-4 "knepp" funker fint!)

Det samme gjelder for turbomotorene, men her vil jeg tro at Citroen alerede har gjort trikset delvis, for å dempe eventuell tenningsbank. Her vil man uansett få ut mere effekt med å øke ladetrykket. CX har en Garrett Airesearch T3, og vanligvis pleier disse å sette et trykk på 0.5 bar på innsugningsmanifolden. Tipper de kan gå fint opp til 0.7 bar ihvertfall. 0.1 bar bør gi deg rundt 20 hk (?).

Men husk at bensin-injectorene som sitter i CX-turboen (ihvertfall noen av dem, 0280 150 200) maks kan levere 271 cm3/min bensin (men du kan nok tweake dette med å endre bensintrykket, da må du også endre fjæra i luftmengdemåleren). Dette betyr at ingen CX får ut mere effekt enn 210hk uten å bytte injectorer eller øke bensintrykket og dermed bruke injectorene utenfor spec. (Tar forbehold om at dataene for injectoren er riktig.) Ikke øk ladetrykket så mye at injectorene går i metning, det vil trolig gi tenningsbank (mager blanding) og lavere ytelse.



-mattis
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Fortsetter litt på denne tråden.

Jeg og "gamlingen" var å så på to CX'er (88 TRD T2 Break 7-seter og 87 TRS ombygd TIL TRD T1 m/VIP) i Ramfjord (3 mil før tromsø). Breaken hadde skilter, så den fikk vi kjørt prøvetur med. Der hvor askebegeret skule vert var det montert (sikkert fra biltema) Voltmeter og Turbotrykkmåler (ladetrykkmanometer). Ved pådrag i 5-gir fra 90km/2000 omdreininger/min viste manometeret 1,2 i laddetrykk. Er ikke dette veldig mye? Innbiller meg at jeg har hørt/lest at trykket er ca 0,6-0,7 på TRD. Regner med at måleren viste rett trykk (stod i null ved tomgang). Uansett den gjikk betydelig bedre enn våre egne T2'er :D :D :D :P

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!


Jeg leste i en manual til TRDT2 motoren at maks ladetrykk skal være 0,8 bar. Dette er sikkert lett å øke, men ikke vet jeg hvor holdbart det blir, vet ikke hvor mye man "lett" kan øke det heller. :)

Bensinturboen vil jeg tro har betydelig mindre trykk.



-mattis
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Trykket øker man ved å justere fjera på Wastergateventilen (jada, wastergate). Wastergate-ventilen blir påvirket av eksostrykket og slipper eksosen utenom turboen når fjæra ikke klarer å holde imot lenger.

Jeg har hørt at en dieselmotor må ha 0,5 bar i laddetrykk for å slippe å suge lufta selv. Det vil jo da si at TRD T2 som har 0.8 bar i laddetrykk egentlig bare har overtrykk på 0,3 bar.

Når det gjelder holdbarhet og slitasje på en TRD T2 hvis man stiller opp laddetrykket så tror jeg at T2 vil tåle mer en feks en T1 ville, ettersom at T2 har Intercooler.


Sitat fra side 220 i Bilteknikk, MOTOR for VK1 Kjøretøy:

Laddeluftkjøling
Laddelufta til dieselmotoren må bli avkjølt av samme grunn som laddelufta til ottomotoren må det, se side 156. En må altså kjøle ned lufta fra turboen slik at lufta får større densitet (tetthet) og antallet oksygenmonekyler i sylyderen oker. Da blir forbrenningen mer efektiv.

Laddeluftkjøleren (intercooleren) er koplet inn mellom turboen og innsugingsrøret. Den senker lufttemperaturen fra 150 grader til 50-60 grader.

Det fører til att:

* Motorefekten øker med ca 10%.
* Virkningsgraden øker og det spesifikke brennstofforbruket synker. Forbruket kan bli opptil 20 g/kWh lavere (ca 10%).
* Temperaturen og belastningen i forbrenningsrommet blir lavere.
* Eksosen blir reinere og ikke så varm.



Enda et sitat fra side 154 i samme boka:

* Trykket fra kompressoren varierer i forskjellige motorer, men ligger mellom 40 og 70 kPa (0,4-0,7 bar). For høyt trykk øker varmepåkjenningen på motoren og kan gi store skader. Et eksempel: Stemplene i en turbomotor som har blitt kjørt med for høyt laddetrykk , har delvis smeltet og skåret seg i sylindrene.

Ut fra dette har jeg en teori om at hvis en T1 har 150 grader på lufta som laddelufta til motoren og at en T2 har bare 50-60 grader på laddelufta, så vil vell det si at T2 kan stilles opp på trykket til at temperaturen blir opimot 150 grader. En annen faktor er selvsagt om at turboen har god nokk smøring og kjøling (montere oljekjøler), eller at intercooleren ikke tåler så høye temperaturer...... :?: :? :D :) :P

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Guest

Post by Guest »

Hei!


Joda, jeg vet du bare kan stille ventilen, men spørsmålet var heller om turboen som sitter der er stor nok til å gi et så stort trykk :?:

Så vidt jeg vet er det en T25 som sitter der; det er en liten turbo. GTi Turbo har f.eks. en større turbo, T3.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at 0.8 bar gir 0.3 bar overtrykk? Hvis det er snakk om 0.8 bar overtrykk (hvilket jeg forsto utifra manualen, men kan jo være feil), så er det vel 0.8 bar overtrykk?


Det høres logisk ut at kjøligere luft inn i sylinderene gir litt kaldere brennkammer og mindre slitasje. Men viktig å huske på er det at det er drivstoffet som gir effekten i motoren. Pumper du inn mere luft vil du ikke få høyere effekt ut uten å også pumpe inn mere drivstoff (nesten helt riktig). Intercooleren klarer altså å kjøle lufta så mye at dets volum blir 10% mindre; da har du plass til 10% mere luft og 10% mere drivstoff, og du får ut 10% mere effekt (og bruker 10% mere drivstoff på full gass...).

Samtidig gir kaldere lutf litt økt effektivitet i forbrenningen, og man kan redusere mengden drivstoff noe.

Jeg tror det er en del forskjell bak teorien for turbolading av bensinmotorer og dieselmotorer faktisk, så det er kanskje lurt å skille disse to. I en bensinmotor vil et for høyt trykk til slutt gi selvantenning og tenningsbank. I en dieselmotor er vel dette aldri tilfelle.

Men varmeskader er kanskje viktigere i en dieselmotor, i og med den høye kompresjonen?



-mattis
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

...ok... NÅ er det automatisk innlogging på gang!! :D :D :D
Post Reply