Skifte av nedre bærekule

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Skifte av nedre bærekule

Post by Black Lemon »

Jeg tenkte jeg skulle skifte nedre bærekule foran venstre side da denne ble sagt å være utslitt på EU-kontrollen, men i følge Haynes må jeg ha noe spesialverktøy for å få den av. Er det å få tak i eller finnes det en annen metode?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

du trenger ikke spesialverktøy for å få den ut, men den kan sitte litt hardt. Du løsner de to små boltene, og den store mutteren enkelt. Så pleier jeg å gi selve armen noen kakk i siden med en hammer (sett en slegge mot på andre siden). Da spretter den ut. Husk å banke på plass igjen metallet som sikrer de små boltene. :)



-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Å bytte nedre kule er ganske enkelt så lenge du får tappen/bolten på kula ut av selve brua.

Pleier å bruke en tasj/avdrager. Er laget til to "ører" på brua som er beregnet på avdrageren, samt en liten forsenking i tappen på kula som gjengestanga i avdrageren skal spennes mot.

IKKE løsne kula fra navet (de to 13mm boltene) før du har fått løsna fra brua. Jeg gjorde det, og ble veldig plaget med å få kula løs.

Stor, tung hammer eller en sleggehammer er et must når man holder på med demontering av hjuloppheng.

En boks CRC er heller ikke dumt å ha i beredskap...





Ved montering kan det skje at tappen på kula snurrer rundt når du skal trekke til muttra (21mm eller 22mm). Da bruker jeg å sette ei tre-fjøl i riktig lengde på høykant rett innenfor bremseskiva i ner-kant og imot innerskjermen i øverkant, og en gjekk under brua. Gjekk til at du merker at gjekken tar vekta av bilen. Da har du nokk press på kula til at du får dratt til muttra.


IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvordan jeg gjør det:

Løsne hjulmuttere.
Jekk opp bilen.
Skru av hjula.
Skru av hovedbolten som holder kula til armen.
Vikk tilside blekket som sikrer de 2 13 mm boltene.
Skru ut boltene.
Ta ett skruhjern og kakk det inn imellom navet og bærekula slik at du får en liten sprekk. Bytt med større skrujern når glippa har blitt stor Eetuellt bruk en meisel til slutt for den er tykkere.
Sett på en avdrager og dra til.
BANG kula er ute.

Motsatt vei tilbake.

Om avdrager:
Jeg har en kompis som reparerer busser. Så jeg låner en som er laget for Merchedes lastebiler ypperlig redskap men jeg tør ikke tenke på prisen. Vanlige avdragere passer ikke, men jeg har også brukt en som jeg lånte fra et annet verksted. Ikkelike bra men virket. Jeg tror de koster i underkant av 1000 lappen. Avdrageren må være stor nok! Mål og se.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

det er slett ikke sikkert du trenger en avdrager... legg en tung slegge mot ene siden av armen, og slå et par ganger med hammer på den andre siden av armen. Armen vil deformere seg mikroskopisk lite, men nok til at kula popper ut. Skal ikke garantere at det virker på alle kuler, men de aller fleste ihvertfall. :)


-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei,

det er slett ikke sikkert du trenger en avdrager... legg en tung slegge mot ene siden av armen, og slå et par ganger med hammer på den andre siden av armen. Armen vil deformere seg mikroskopisk lite, men nok til at kula popper ut. Skal ikke garantere at det virker på alle kuler, men de aller fleste ihvertfall. :)


-m
Forsøkte...
Gikk ikke.
Bytta slegge til større.
Gikk ikke.
Tok en massiv jernkump og dælja til med stor slegge.
Gikk ikke.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hihi, ja ikke så lett å si på forhånd. :) Men lett å prøve om man først har dekket av. Kan kanskje hjelpe å stramme bolten en liten tanke før man tar den av også?


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skal det gå uten å bruke en avtrekker eller tesj som det heter på fagspråket, så må du sette en garasjejekk på bolten i kula. Jekk opp det som går og så kan du begynne å slå. Få en til å holde ei slegge mot nedre armen på ene siden av bolten og slå med en stor hammer, såkalt "måkert" på andre siden. Før eller siden løsner det.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg pleier å løfte opp og sette bukk under "trommelen" på skiva.
har masse Citroèn:-)
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

pål wrote:Jeg pleier å løfte opp og sette bukk under "trommelen" på skiva.
Men skiter dere disse nedre bærekluene ofte? Jeg har skiftet nå for tredje gang siden 2002. Holder jo bare ca 10 000 km før det blir slark jo!

Makan.

Men positivt - nå er knakelyden borte (vel, har andre lyder - så en fra eller til....)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

jeg har bare skiftet kuler en gang siden 2002. Men de må lønses hver gang noe skal gjøres f.eks. drivaksler, motorbytte osv.
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

1987CX25GTI wrote:
pål wrote:Jeg pleier å løfte opp og sette bukk under "trommelen" på skiva.
Men skiter dere disse nedre bærekluene ofte? Jeg har skiftet nå for tredje gang siden 2002. Holder jo bare ca 10 000 km før det blir slark jo!

Makan.

Men positivt - nå er knakelyden borte (vel, har andre lyder - så en fra eller til....)
Kulene bør holde mellom 80.000 - 200.000 km avhengig av kjørekultur og veiforhold.

Om dine ikke holder mer en 10.000 km er noe galt.
Er du sikker på at mansjettene ikke eblir skadet under montering?
Hva med hjulstilling? Sliter den mye på dekkene foran?
Avbalansering? Vibrasjoner? Ukurant dekkdimensjon? Ukurante felger?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skjønner ikke problemet. :roll: Har aldri skiftet mer enn en gang pr. bil. :? 8) :wink: :D
Mvh
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

jonsto wrote:Skjønner ikke problemet. :roll: Har aldri skiftet mer enn en gang pr. bil. :? 8) :wink: :D
Mvh
Det er forskjell på folk! Men du får være glad du slipper unna med en gang per bil, jeg skjønner jo at du har noen CX'er.... :)

Vel, det skal bli spennende ved neste EU-kontroll i 2009.... om jeg slipper unna. Det er ved EU-kontrollene at dette blir avdekket. Desverre. Sukk!
Post Reply